Luchtvaarteconoom Eric Pels: BNR Radio

Uitbreiding van regionale luchthavens levert Nederland niets op!

Stelling van luchtvaarteconoom Eric Pels op BNR d.d. 28-09-2012


Pels zegt op BNR dat de uitbreiding van regionale luchthavens Nederland niets oplevert. Atsma spreekt dat tegen.

Er moet volgens Pels worden ingezet op een efficiënter Schiphol. Volgens Pels kost de uitbreiding van regionale luchthavens heel veel. “Op gegeven moment zit je opgescheept met een aantal kleinere regionale luchthavens die heel sterk met elkaar moeten concurreren. Maar daartussen zitten de luchtvaartmaatschappijen en als die het niet interessant vinden om op zo’n luchthaven te vliegen, kan je veel geld in een startbaan steken maar die ligt er dan voor niks", legt Pels uit.

“Er zijn mensen die het prettig vinden dat de regionale luchthavens er zijn, maar zijn dat er wel genoeg? De kleine regionale luchthavens worden bediend door de zogeheten low-cost carriers. Die goedkopere luchtvaartmaatschappijen willen geld verdienen en als ze dat niet lukt, dan zijn ze weg.”

Capaciteit Schiphol

Toch zegt het ministerie van Infrastructuur dat ze heel erg geloven in de visie om te investeren in de kleinere luchthavens. “Dat komt vooral omdat ze met Schiphol zitten die op het gegeven moment tegen het plafond zit qua aantallen passagiers.”

Twente

De oude militaire luchthaven Twente is sinds de sluiting bezig met een doorstart als civiel vliegveld. Area Development Twente is door de gemeente Enschede en provincie Overijssel ingeschakeld om de doorstart in goede banen te leiden. “Het grote voordeel in Twente is dat er al een goede baan ligt, er hoeft maar weinig in te worden geïnvesteerd. Er is ook gebleken dat er nog een behoorlijke markt is”, vertelt Leo van der Ree, directeur van Area Development Twente.

“Als Schiphol inderdaad te veel reizigers heeft dan is Twente naast Eindhoven en Lelystad een goed initiatief. Ook de grote charters zeggen dat ze gaan vliegen vanaf Twente als de luchthaven er ligt. Dus niet alleen de low-cost carriers.”

Concurrentie met Duitsland

Luchtvaarteconoom Pels heeft niet geen groot vertrouwen in het succes van luchthaven Twente. “Je zit met het probleem dat er in de buurt, net over de grens met Duitsland, ook een luchthaven zit veel charters en low-cost carriers trekt. Je moet een hele goede ondernemer zijn en veel risico durven te nemen, wil je dat gaan doen.”


Quote: Luchtvaarteconoom Eric Pels: "De kleine regionale luchthavens worden bediend door de zogeheten low-cost carriers. Die willen geld verdienen en als ze dat niet lukt, dan zijn ze weg.”

Klik hier om het BNR-interview te beluisteren.


Stop Vlliegtuigoverlast  Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2017 FaceBookLogo
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport

e-boekhouden

 

zakelijk vliegen oke-groeien nee

Lid worden?

 


 

VERENIGINGS NIEUWS

  • Interne zaken

    Allereerst een warm welkom aan alle nieuwe leden. De groei van het aantal leden houdt gestaag aan. Met inmiddels meer dan 700 gezinnen, is ons draagvlak aanmerkelijk vergroot.

    Lees meer...  
  • RESULTATEN ALV

    Beste leden,

    Mede naar aanleiding van de ALV op 28e maart 2017 werden enkele vragen gesteld, die wij hier publiekelijk beantwoorden.

    Lees meer...  
  • Ledengroei BTV houdt aan

    De 'verkenner' heeft een advies uitgebracht waaruit blijkt dat er geen draagvlak is voor uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport. Het aantal verontruste leden neemt toe.

    Lees meer...  
  • Uitnodiging ALV 2017

    Bestuur van de BTV nodigt u van harte uit voor de Algemene Leden Vergadering (ALV) op 28 maart 2017. LET OP: GEWIJZIGDE TIJD. Aanvang 20:30 uur.

    Lees meer...