FAQ Veel gestelde vragen

Waarom zou ik lid worden?

Wordt daarom lid van BTV-Rotterdam

Rotterdam is een industriële stad. Midden en Zuid hebben een intensieve haven. De Noordelijke kant is omringd door snelwegen (A20, A13 en straks A16) die momenteel al voor veel overlast en verontreiniging zorgen.

De Noordrand (Doenkade) is door de minister aangewezen als ontwikkelingsgebied om minimaal 4 baans snelweg aan te leggen, terwijl op de HSL-spoor sinds eind 2013 zeer luidruchtige treinen rijden en er vlak langs de Randstadrail E-lijn, die sinds 2013 de frequentie heeft verhoogd.

Rotterdam The Hague Airport produceert een grote hoeveelheid aan geluidsoverlast, levert veel CO2 uitstoot, stikstof en fijnstof en vormt een veiligheidsrisico in de omgeving. Juist Rotterdam The Hague Airport heeft nu plannen om het aantal vliegbewegingen drastisch uit te breiden

Kinderen krijgen slaapstoornissen en groeien op in een ongezonde omgeving. Het is de som van alle vervuiling die bij elkaar komt. Het binnen de perken houden van de de overlast van deze grote en vervuilende machines heeft hoogste prioriteit. 

De Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast - Rotterdam is een erkende gesprekspartner. Hoe meer leden hoe meer invloed de vereniging heeft. Wordt daarom lid. Voor een paar euro draagt u bij aan een leefbare toekomst voor u zelf en onze nazaten. Klik hier om aan te melden.

Hoe word ik lid?

Hoe kan ik lid worden van BTV-Rotterdam?

Lid worden kan eenvoudig. Klik hier voor het aanmeldformulier. Vul deze in en klik op verzenden. U ontvangt van onze administratie een bevestiging en een nota voor de jaarcontributie. Opzeggen kan eveneens per mail, voor het einde van het nieuwe jaar. 

Waar gaat mijn contributie naar toe?

Waar wordt mijn contributie aan besteed?

De vereniging ontvangt geen subsidie en wordt gedragen door vele vrijwilligers. Om die reden kunnen wij de kosten laag houden. Toch worden er een aantal kosten gemaakt waarvoor we geld nodig hebben. In deze grafiek is de kostenverdeling te zien over kalenderjaar 2016.

Een fors deel wordt gereserveerd om juridische hulp te bekostigen. Verder zijn er reguliere kosten voor briefpapier, porto, vergaderruimte en promotie. Er worden geen vergoedingen betaald aan bestuurders!

2016 - Besteding Contributie 

Lid worden?

Hoe lang loopt het lidmaatschap?

Looptijd lidmaatschap

Het lidmaatschap van de Bewonersvereniging Tegen Vliegtuigoverlast loopt gelijk met een kalenderjaar. Deze wordt voor u automatisch verlengd, zodat u hier geen actie op hoeft te ondernemen. Wilt u het komende jaar om welke reden dan ook het lidmaatschap beëindigen? Bericht vóór 1 december van het lopende jaar dat u voor het nieuwe jaar opzegt.

Hoe kan ik promotie maken voor de BTV

Hoe kan ik promotie maken voor de BTV?

Dat kan op verschillende manieren. Spreek buren en kennissen aan over de overlast van dit vliegveld. Ouders van jonge kinderen: spreek andere ouders aan en wijs hen op de vereniging. U kunt natuurlijk de gratis flyer downloaden en printen.
Heeft u er veel nodig? Neem contact op met ons.

BTV rotterdamairport flyer voorkant

Waar moet je wonen om lid te mogen worden van de BTV?

Waar wonen de leden?

De BTV-RotterdamAirport behartigt niet alleen de belangen voor bewoners in Rotterdam, maar ook voor bewoners in de omliggende gemeenten waar overlast van vliegverkeer op Rotterdam The Hague Airport is. Behalve bewoners uit Rotterdam heeft de BTV al jaren vele leden in omliggende gemeenten.
De BTV vertegenwoordigt honderden gezinnen uit:
- Berkel En Rodenrijs
- Bergschenhoek
- Delft
- Lansingerland
- Rotterdam Hillegersberg
- Rotterdam Schiebroek
- Schiedam
- Vlaardingen
- Zuidplas

Is er sprake van een afname of juist toename van klachten over RTHA?

Is er sprake van een afname of juist toename van klachten over RTHA?

het antwoord is: toename van klachten.

Over de periode 2011-2014 is een forse toename van klachten waar te nemen. Dit blijkt een een rapport van DCMR. Lees het DCMR-rapport hier.

HerautOnline

Is het aantal vliegbewegingen toegenomen?

Is aantal vliegbewegingen afgelopen jaren toegenomen?

Helaas, ja.

Anders dan de PR-verhalen van Rotterdam The Hague Airport willen laten geloven zijn er meer nachtvluchten geweest en meer militaire vliegbewegingen. Dit blijkt uit het rapport van Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ITL).

Lees hier de kwartaal-rapporten.

Mogen leden niet meer vliegen vanaf Rotterdam The Hague Airport ?

Mag een BTV lid nooit meer vliegen?

Natuurlijk mag u vliegen. Ook vanaf Rotterdam The Hague Airport (RTHA) / Zestienhoven.

Waarom zou u geen gebruik mogen maken van RTHA; U ondervindt immers last van het vliegverkeer, waarom zou u dan niet de ‘voordelen’ ervan plukken?
Dit laat onverlet dat u daarmee min of meer RTHA wel ‘sponsort’ en daarmee RTHA mogelijk in verleiding brengt om een vergunning aan te vragen om het aantal vluchten uit te breiden op basis van een inschatting van de vermeende kansen in de markt.Ons advies is om kritisch te kijken naar gebruik van het vliegveld.

Geldt er een nachtelijk start- en landingsverbod?

Nachtelijk start- en landingsverbod?

Het antwoord hierop is iets ingewikkelder dan alleen "Ja" of "Nee".

Rotterdam The Hague Airport is in principe een 24 uurs bedrijf dat 7 dagen en nachten per week open is. Er geldt een principe afspraak dat de vliegbewegingen tussen 07:00 en 23:00 uur moeten plaats vinden. Op deze regel zijn helaas tal van uitzonderingen. Waarnemers hebben geconstateerd dat de uitzonderingsregel enkele keren per week nachtelijke vliegbewegingen plaatsvinden, ten koste van de gezondheid van een gemiddeld mens. Juist 's nachts is er minder omgevingsgeluid en is de impact van een laagvliegend vliegtuig veel groter dan overdag.
De BTV-Rotterdam roept iedereen op om melding te maken van overlast van nachtelijk vliegtuigverkeer.

Meerdere vliegtuigen op een dag veroorzaken overlast, moet ik dit gelijk melden?

U kunt ook de tijden van de overlast noteren en de overlast bij voorbeeld één keer per dag melden. Het gemakkelijkst gaat dat via het digitale formulier.

Het toestel dat overlast veroorzaakt keert terug op zelfde tijden, andere dagen.

Als u dit één keer meldt, wordt dat gezien als één klacht, ook als het toestel regelmatig overlast veroorzaakt. Als u meerdere keren overlast ondervindt, dient u dit steeds te melden. Een andere optie is er helaas momenteel niet.

Hoe zit het met nachtvluchten op Rotterdam The Hague Airport?

Dit meldt het vliegveld zelf over nachtvluchten:

Het is een veel voorkomend misverstand dat Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten kent.
Rotterdam The Hague Airport is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor vliegverkeer en beschikt dag en nacht over onder andere verkeersleiders, beveiliging en luchthavenbrandweer.
Wel geldt tussen 23.00 en 07.00 een nachtregime waardoor niet al het verkeer dat overdag mag vliegen ook 's nachts welkom is.
Regelmatig vinden ambulancevluchten plaats voor het ophalen van een donororgaan in Europa.
Dergelijke vluchten ten behoeve van orgaantransplantatie zijn uiteraard zeer tijdgebonden omdat organen slechts een zeer beperkte tijd bruikbaar zijn voor transplantatie
Vervoer over de weg is vaak gezien de afstand dan ook geen optie.

Het komt overigens regelmatig voor dat dergelijke vluchten van/naar Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Deze vluchten kunnen dus ook in de nacht uitgevoerd worden.

Verder kent het nachtregime nog een aantal andere ontheffingen waarvan de belangrijkste zijn:
- vertraagde vluchten tot 01:00
- zakenvluchten (met toestellen met minder dan 20 stoelen)
- ambulancevluchten en traumahelikopters
- militaire en regeringsvluchten
- politie en kustwachtvluchten
- vliegtuigen in nood (1e uitwijkhaven van Schiphol)

Het totaal aantal vluchten tussen 23.00 en 07.00 verschilt per jaar tussen ruwweg 500 en 950 vluchten per jaar.
De meeste hiervan vinden plaats in de randen van de nacht tussen 23.00-0.00 en 06.00-07.00.
Doordat de traumahelikopter (die op Rotterdam The Hague Airport gestationeerd is) sinds medio februari jl ook 's nachts ingezet wordt kan dit aantal hoger gaan uitvallen.
Bron: www.rotterdamthehagueairport.nl


Commentaar BTV: 

Rotterdam The Hague Airport geeft een beperkte opsomming van de ontheffingen. Dit is een onduidelijkheid waardoor ruimte ontstaat meer nachtvluchten plaats te laten vinden. Tarieven voor nachtvluchten zijn voor de maatschappijen 200% ten opzicht van dagvluchten. Voor Rotterdam The Hague Airport dus een lucratieve optie terwijl naar buiten wordt gecommuniceerd dat men een ontmoedigingsbeleid aanhoudt. Waarom dan zoveel uitzonderingen?
Overigens, wanneer Rotterdam The Hague Airport zich wél strikt gaat houden aan de nachtvluchtregeling houdt dit in dat de gewenste uitbreiding van vluchten dus overdag gaan plaats vinden waardoor overdrag een structurele ovelast die naar eigen opgave een verviervoudiging inhoud.


 

Wat zijn de gevolgen van slaapverstoring?

Wat zijn de gevolgen van slaapverstoring?

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat verstoring van nachtrust soms ongewerkt kan plaatsvinden (zonder dat mensen wakker worden en zich derhalve niet bewust zijn van slaapverstoring). Ieder mens heeft slaap nodig en idien de slaap verstoord wordt zal zich dit wreken op de gezondheid van mensen. Symptomen zijn: minder kunnnen concentreren, minder allert, prikkelbaarder en/of agressiever zijn, vatbaarbaarder voor allerlei ziekten. Kortom verstoring van de slaap is geen sinecure.

Worden vliegtuigen steeds stiller & schoner?

Worden vliegtuigen steeds stiller en schoner?

Ja, de vliegtuigbouwers zijn reeds enige tijd bezig met de ontwikkeling van nieuwe modellen vliegtuigen die stiller en zuiniger worden. Helaas hebben bewoners rond Rotterdam The Hague Airport (RTHA) hier voorlopig weinig tot geen profijt van. De meeste toestelen die RTHA aandoen zijn oude toestellen. Om de vliegprijzen laag te houden vliegen zijn de investeringsmogelijkheden van de vliegtuigmaatschappijen beperkt en blijven deze maatschappijen veelal met oude toestellen vliegen, die dus veel geluid en andere uitstoot produceren. Rotterdam The Hague Airport gebruikt dus een oneigenlijk argument om meer vluchten te plannen op basis van vermeende schonere toestellen. Als alles meezit zullen naar verwachting in 2030 stillere en schonere toestelen vliegen op RTHA.

 

Kan Rotterdam The Hague Airport uitbreiden?

Rotterdam The Hague Airport kan uitbreiden!

Ja, het vliegveld kan uitbreiden. Niet alleen in het aantal bedrijfspanden. De grootste zorg is het voornemen van Rotterdam The Hague Airport om het aantal te vervoeren personen in een aantal stappen te verhogen van 1 miljoen per jaar tot 4 miljoen.

Omdat er geen ruimte is voor meer start- en landingsbanen houdt dit in dat het aantal vluchten volgens dit plan wordt verviervoudigd. Dit geeft een onleefbare situatie voor een grote groep bewoners. Een onpartijdige 'verkenner' heeft onderzoek verricht of er draagvlak is onder de burgers voor uitbreiding. Deze is er niet. De verviervoudiging van het aantal vluchten is niet de eerst haalbare optie, maar de politiek besluit. Lees het rapport van de Verekenner hier.
Lees de actuele stand van zaken over het Luchthavenbesluit in het Dossier Luchthavenbesluit.

Hoeveel brandstof gebruikt een vliegtuig?

Gemiddelde brandstofverbruik Boeing 737-800
Een Boeing 737-800 verbruikt ongeveer 40 kilogram brandstof per minuut. Dit is gemiddeld genomen. Het ligt er onder andere aan hoe zuinig de maatschappij op die dag met dat toestel op die route wilt vliegen. De piloot kan wel meer gas geven, dat scheelt tijd, maar kost wel relatief meer brandstof. Verder ligt het brandstofverbruik aan de buitentemperatuur, luchtdruk, hoogte van het vliegtuig, hoogte van de kruishoogte en nog veel meer.

Bron: www.UpInTheSky.nl

NB: verbruik wordt aangeduidt in kilo's, niet in liters. Het soortelijk gewicht van kerozine is 0,8. Dus 40 kg/0,8 is 50 liter per minuut. Bij het opstijgen is dit gedurende korte tijd een veelvoud.
Om dit gigantische verbruik minder te laten lijken, berekent bijvoorbeeld een site als die van Rotterdam Airport met verbruik per passagier. Dit is echter appels met peren vergelijken omdat bij vrachtwagens ook niet wordt gekeken naar brandstofverbruik per pakketje in het ruim.

Hoeveel bandstof neemt een vliegtuig mee?

Hoeveel brandstof neemt een vliegtuig mee?

Dit antwoord is lastig te geven want het is afhankelijk van veel factoren: de grootte van het toestel, de af te leggen afstand en de belading. Hieronder een link naar een berekening van FlightLevel, die voor een Europese bestemming ca. 4300 kilo kerosine calculeert, dat is ca. 5400 liter zware diesel. Lees de berekening op FlightLevel

Hoe lang gaat een vliegtuig mee?

Moderne vliegtuigen worden schoner. Hoe lang gaat een vliegtuig mee?

Hier wordt bedoeld: verkeersvliegtuigen

Op de Aviation Engeneering opleiding, werd gezegd van moderne vliegtuigen dat deze (indien goed onderhouden) rond de 25 jaar meegaan. Daarna worden ze meestal afgeschreven.

Een zweefvliegtuig kan veel langer mee, ook hier weer indien goed onderhouden. Er vliegen nog steeds actief oldtimers rond (uit de 60’er jaren van de vorige eeuw). Natuurlijk zijn de prestaties wat minder na zo’n lange tijd, maar met de inbouw van moderne equipment is het net zo veilig als een modern toestel.

Bron: Goeievraag.nl
Voormalig Aviation Engeneering student, ervaren zweefvlieger.

Aanvulling van dezelfde website:

  • Een vliegtuig heeft onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, maar die kun je vervangen door nieuwe of gereviseerde onderdelen.
  • De instrumenten en navigatie-apparatuur in de cockpit kunnen verouderd raken, maar daar kun je nieuwe spullen voor installeren.
  • De stoelen en keukenuitrusting kan ook gemoderniseerd worden.
  • De bovengenoemde aspecten hoeven dus geen van alle showstoppers te zijn! Wel kan er een stevig kostenplaatje mee gemoeid zijn.

Het “frame” van een vliegtuig slijt echter ook door de inwerking van luchtkrachten en turbulentie, en het zal op zeker moment nodig kunnen worden om metaalvermoeiing (zeg maar het ontstaan van hele kleine scheurtjes) te repareren. Soms is dat zo ingewikkeld dat het economischer is om dan maar een nieuw modern vliegtuig te kopen of te leasen.
Ook voldoen oudere vliegtuigen soms niet meer aan de huidige regelgeving. Het motorlawaai zal mogelijk niet meer binnen de nieuwere maximale hoeveelheid voldoen, de uitlaatgassen zijn niet zuiver genoeg meer omdat de eisen strenger geworden zijn. Sommige vliegtuigtypen zijn goedgekeurd om nieuwe motoren van een moderner type ingebouwd te krijgen.
En voor passagiersvliegtuigen geldt bovendien dat het oog van de klant ook wat wil. De klant is geen deskundige, maar zijn oordeel telt wel mee, en daarom zijn er nauwelijks nog grotere propellervliegtuigen, ofschoon je met propellers zuiniger en met minder grondlawaai zou kunnen vliegen.

Dus het is grotendeels een afweging van kosten en opbrengsten.
Vliegtuigen gaan tegenwoordig vaak veel langer mee dan destijds bij het ontwerp verwacht kon worden. Dat komt voor een deel doordat sneller dan het geluid vliegen een te dure manier van luchtvervoer is gebleken, en ook nog eens doordat vliegtuigbrandstof met de jaren flink duurder is geworden.

De Amerikaanse luchtmacht vliegt met bommenwerpers waar de grootvaders van de huidige piloten ook nog mee gevlogen hebben: de Boeing B-52 is ontworpen begin jaren vijftig, de laatst geproduceerde versie B-52H stamt uit begin jaren zestig, en die vliegen nu nog steeds. Ze maken veel lawaai, en je moet er het nodige onderhoud aan besteden, maar vervangen is financieel minder aantrekkelijk dan er mee doorvliegen.

Conclusie:

Het kan nog jaren duren voor omwonende van vliegvelden waar toestellen komen van budget-maatschappijen werkelijk schoner worden. De investering is meestal te hoog. Het is voordeliger om een nieuwe stoelhoes te bestellen dan een nieuwe motor. 


 

Waar vind ik de milieumeldingen Rijnmond 2012?

Milieumeldingen Rijnmond

De meldkamer van de Milieudienst Rijnmond, DCMR behandelt milieuklachten en bedrijfsmeldingen voor alle Regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s) in Zuid-Holland. Hier is de link naar de kwartaaloverzichten en (zodra deze beschikbaar is) het jaaroverzicht.

Hoe laag mogen vliegtuigen boven bewoond gebied vliegen?

De minimum vlieghoogte boven de bebouwde kom

De minimum vlieghoogte boven Nederland is voor sportvliegtuigen boven de bebouwde kom circa 300 meter; met uitzondering van het starten en landen. Met bebouwde kom wordt aaneengesloten woonbebouwing bedoeld en niet wat een gemeente aanmerkt als bebouwde kom.

Noot: buiten de bebouwde com geldt een minimale vlieghoogte van circa 150 meter.

Deze bepalingen zijn vastgelegd in artikel 45 van het Luchtverkeersreglement. Klik hier om het reglement te lezen.

Heeft de BTV ook lespakketten?

Heeft de BTV lespakketten?

Nee. Helaas beschikken wij niet over de menskracht zo'n pakket te ontwikkelen. We zoeken hiervoor vrijwilligers. U misschien?

Uiteraard kunt u wel uzelf of uw kind lid maken. Alle informatie op deze website is voor leden vrij te gebruiken!

Veel gestelde vragen (FAQ's)

U leest hier veel gestelde vragen over de Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast-Rotterdam, de BTV-Rotterdam. Klik op een vraag.

U leest hier veel gestelde vragen over de Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast-Rotterdam, de BTV-Rotterdam. Klik op een vraag.


Stop Vlliegtuigoverlast  Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2017 FaceBookLogo
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport

e-boekhouden

 

zakelijk vliegen oke-groeien nee

Lid worden?