Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

Hart van Nederland blokOmwonenden Schiphol zijn het zat en meten vliegtuigherrie zelf

Omdat ze geen enkel vertrouwen hebben in de geluidsberekeningen van Schiphol, heeft een groep omwonenden van de luchthaven een eigen app ontwikkeld waarmee iedereen het geluidsniveau van overkomende vliegtuigen kan meten.

Alfred Blokhuizen demonstreert ExplaneApp

Alfred Blokhuizen, is één van de initiators van de ExPlane App, probeert zich verstaanbaar te maken boven het vliegtuig geluid.

Met de zogenaamde Explane-app willen de omwonenden, verenigd in de actiegroep SchipholWatch, aan de politiek duidelijk maken dat de geluidsoverlast alle perken te buiten gaat. Het kabinet besloot onlangs dat Schiphol mag uitbreiden van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen per jaar, onder de voorwaarde dat de overlast voor omwonenden niet verder toeneemt.

Maar volgens Alfred Blokhuizen van SchipholWatch is dat onmogelijk: ‘Ieder vliegtuig maakt lawaai, dus als je meer vliegtuigen laat vliegen heb je automatisch meer lawaai en niet minder.’ Schipholwatch hoopt dan ook dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet akkoord zal gaan met verdere uitbreiding van Schiphol.

Lees ook: Schiphol mag groeien naar 540.000 vluchten

100.000 metingen met uitschieters tot meer dan 90 decibel

Sinds de lancering van de Explane-app begin dit jaar, is de app al ruim 100.000 keer gebruikt. Uit die ruim 100.000 metingen blijkt het gemiddeld gemeten geluidsniveau 70 decibel te zijn. Maar in sommige wijken in Aalsmeer en Amstelveen blijken vliegtuigen met gemiddeld 80 decibel over te komen met uitschieters tot meer dan 90 decibel.

Dat is vergelijkbaar met het lawaai van een op zeven meter afstand langsrijdende vrachtwagen. Elke drie decibel extra geluid komt overeen met een verdubbeling van de geluidsdruk.

‘Mensen hebben geen last van een gemiddeld berekend geluidsniveau’

>De totale hoeveelheid geluid die landende en stijgende vliegtuigen per jaar rondom Schiphol mogen produceren, wordt niet gemeten, maar berekend. In die berekeningen wordt gekeken naar de gemiddelde geluidsbelasting die vliegtuigen veroorzaken. Er wordt dus niet naar piekgeluiden gekeken.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zegt te snappen dat mensen meer informatie willen. ”Mensen ervaren meer piekbelasting en willen ook zien hoe dit zich verhoudt tot de rekenmodellen.”

De berekeningen zijn onder andere gebaseerd op de fabrieksopgaven van de vliegtuigmotorfabrikanten. Zo ontstaan er rondom Schiphol zogenaamde geluidscontourgebieden. In 2018 mocht de totale geluidsbelasting van vliegtuigen niet hoger zijn dan 63,46 decibel. Volgens Alfred Blokhuizen van Schipholwatch is er in het verleden voor deze rekenmethode gekozen zodat Schiphol zonder problemen door kon blijven groeien: ‘Mensen worden niet wakker van gemiddelden maar van piekgeluiden. En daar zijn er 500.000 van per jaar en daar heeft men dus last van.’

Bron: Hart van Nederland, 2 november 2019

Download hier voor Android  Download hier de IPhone app (gratis)



Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2019 Twitter bird logo    
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport


 

VERENIGINGS NIEUWS

  • aankondiging ALV 2020

    Hiermee geeft het bestuur te kennen dat de eerst komende Algemene Leden Vergadering (ALV) gepland staat voor dinsdag 24 maart 2020.

    Lees meer...  
  • Uitnodiging Informatie-avond effecten luchtvervuiling en geluidsoverlast

    U wordt uitgenodigd deze bijeenkomst in Rotterdam Hillegersberg gratis bij te wonen.

    Lees meer...  
  • DEMONSTRatie Schiphol

    Greenpeace organiseert Protestfestival Schiphol op 14 en 15 december. Kom ook en doe mee!

    Lees meer...  
  • Dirk Breedveld vertrekt uit bestuur BTV

    Hiermee maakt het bestuur van de Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast bekend dat de heer Dirk Breedveld, één van onze mede bestuurders (algemeen bestuurslid) om hem moverende redenen zijn bestuurslidmaatschap heeft stopgezet.

    Lees meer...