Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

NRCElektrische luchtfietserij van Meiltje de Groot / Twente Airport

De collumn van BTV-voorzitter Alfred Blokhuizen gaat over de directeur van Twente Airport. Zij ziet "ze vliegen".

Tot mijn ontsteltenis las ik een artikel in het NRC waarin de directeur Meiltje de Groot, van Twente Airport, doodleuk vertelde dat “over 10 jaar afstanden tot 1000 km elektrisch kunnen worden gevlogen”. Ik weet niet wat in deze directeur is gevlogen, maar het is een onzinverhaal. Een onzinverhaal dat keer op keer wordt herhaald door de luchtvaartsector. Maar het verhaal deugt niet, en men weet het.
Heks
Naar aanleiding van een webinar over elektrisch vliegen heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van elektrisch vliegen. Ik heb daarbij terzake kundige ingenieurs en docenten geraadpleegd. Die vertelden me dat een mbo-er al op een kladblaadje kan uitrekenen dat dat elektrisch vliegverhaal niet kan kloppen. Dat onderzoek heb ik vorige maand gepubliceerd, waarna minister Cora van Nieuwenhuizen in de 2e Kamer eindelijk toegaf dat het het niet gaat worden. Een opmerkelijke draai, want in de Ontwerp Luchtvaartnota worden de zegeningen van elektrisch vliegen veelvuldig genoemd. Die draai is geheel in lijn met mijn bevindingen. Ze vertelde aan de Kamerleden dat om 1 vliegtuig te laten opstijgen je “8 voetbalvelden vol Tesla’s nodig had aan batterijen” . Dat gaat het dus niet worden.

300.000 kg batterijen

Voor de deskundigen onder ons: het gaat om snelheid, energiedichtheid, weerstand en gewicht. Zoals Aldous Huxley het fraai verwoordde: “Facts do not cease to exist because they are ignored”. In goed Nederlands: “Feiten verdwijnen niet als ze worden genegeerd”. Voor de niet deskundige lezers: om energie te leveren dat even groot is als 1 liter kerosine heb heb je 12 kg batterijen nodig. Dus voor een enkeltje Barcelona, dus ongeveer 1000 km gaat het al om 300.000 kg (!) aan batterijen die je de hele vlucht omhoog moet duwen. En dan zwijg ik maar even over hoe je dat overal gaat opladen en met welke energiebronnen. En batterijen worden niet snel lichter. Ook waterstof en synthetische kerosine gaat het niet worden. Die energiebronnen lopen tegen dezelfde natuurwetten aan.

Ik vraag me steeds af wie men voor het lapje wil houden. Zichzelf? De politiek weet intussen ook wel dat die “innovaties” het niet gaan worden. En ik kan me niet voorstellen dat er geen knappe koppen rondlopen op de luchthavens die weten dat wat hun “baas” roept niet deugt. Ik denk dat mevrouw Meiltje de Groot de luchtvaartsector een zeer slechte dienst heeft bewezen door dit staaltje van luchtfietserij ten toon te spreiden.

Alfred Blokhuizen
Voorzitter BTV RotterdamAirport.
Bron: het NRC, 13 juli 2020

VERENIGINGS NIEUWS

  • Machtigings formulier ALV-2020 gesloten.

    Lees meer...  
  • BTV dient ‘zienswijze’ in op concept Luchtvaart-nota.

    Minister Cora van Nieuwenhuizen ( minister van Infrastructuur en Waterstaat ) heeft een concept nota gepubliceerd over de toekomst tot 2050 van de Luchtvaart.

    Lees meer...  
  • Rotterdam Airport, Dankjewel!

    Niet veel leden zullen deze titel direct begrijpen. Maar er is zeker een aanleiding om de directie van het vliegveld te danken.

    Lees meer...  
  • Meetpunten geplaatst

    Enorme dank aan de honderden spontane bijdragers van de crowdfundactie!

    Lees meer...