Waarom de claim "De helft stillere vliegtuigen" misleidend is

Ondanks 'geluidsreductie' blijft het resterende vliegtuiggeluid duizenden keer meer dan de Wereld Gezondheidsraad adviseert.

De vliegindustrie, dus ook Rotterdam The Hague Airport, doet veel aan greenwashing.
De aangedragen 'oplossingen' geven geen werkelijke verbetering van de situatie voor omwonenden of millieu.

Rotterdam The Hague Airport wil meer vluchten toestaan op basis van een bewering dat 'stille vliegtuigen' het geluid met 3 dB verminderen. Dit wordt gepresenteerd als "de helft stiller". Maar wat betekent dit eigenlijk, en klopt die claim?

Wat betekent 3 dB minder?

Decibel (dB) is een logaritmische maat voor geluidsintensiteit. Een afname van 3 dB betekent dat de geluidsenergie de helft is. Dit verschil in energie is een wiskundige verhouding, maar onze oren ervaren 3 dB verschil als een kleine verandering in geluidssterkte, niet als de helft stiller. Daarbij is 10 dB verschil nodig om ongeveer als halvering van het geluid te worden gevoeld door mensen.

Luidheid versus energie

Geluid luidheid is hoe hard we het geluid ervaren, en dat is niet gelijk aan geluidsenergie. Een 3 dB daling halveert de energie, maar mensen horen het geluid dan slechts iets minder hard.

De situatie rond Rotterdam The Hague Airport

Hoeveel keer sterker is 82 dB vergeleken met 45 dB?

De geluidsintensiteit verhouding tussen twee geluidsniveaus wordt berekend met de formule:

formule geluidsintensiteit verhouding tussen twee geluidsniveaus

waar:

geluidsintensiteiten en geluidsniveaus

Voor onze situatie:

Formule 82 dB dus ongeveer 5011 keer intenser dan 45 dB

Uitleg:

Dat betekent dat 82 dB ongeveer 5011 keer krachtiger is in geluidsintensiteit dan 45 dB. Dit laat zien hoe enorm het verschil is tussen de huidige geluidsbelasting en wat de Wereldgezondheidsraad als leefbaar adviseert.

Wat betekent dit voor de claim van het vliegveld?

  • Een reductie van 3 dB is technisch gezien een halvering van de geluidsenergie, maar die vermindering is voor omwonenden nauwelijks hoorbaar.
  • Het verschil tussen het huidige niveau (82-85 dB) en de veilige WHO-norm (45 dB) is zó groot dat 3 dB reductie marginaal is.
  • De claim "de helft stiller" verdoezelt deze enorme afstand tot een gezonde geluidsomgeving.
  • Meer vluchten toestaan omdat het iets “stillere” vliegtuigen betreft, betekent dat bewoners nog steeds blootstaan aan een onaanvaardbare geluidsoverlast.

Samenvatting

Rotterdam The Hague Airport gebruikt een misleidend getal van 3 dB minder geluid om meer vluchten te rechtvaardigen. Maar:

  • 3 dB minder energie betekent slechts een klein hoorbaar verschil;
  • Het huidige geluid is duizenden keren intenser dan het aanbevolen maximum van 45 dB;
  • Daarom is er géén sprake van halvering van geluidsoverlast in praktijk;
  • En méér vluchten betekenen alleen maar méér overlast voor bewoners.

Dit maakt de claim van het vliegveld niet alleen onrealistisch, maar ook onrechtvaardig tegenover omwonenden.

Bron: Natuurkunde.nl

Willem Franken in de 2e kamer : "50% stiller is niet eerlijk . Dit is fake-news"

Vergelijking met het schaakbordverhaal

In de klassieke mythologie bestaat een verhaal dit deze wiskundige formule inzichtelijk maakt. Een uitvinder bedacht het schaakspel voor de koning. Hij vroeg als beloning 1 graankorrel op het eerste vakje van het schaakbord, 2 op het tweede, 4 op het derde, enzovoorts, telkens het dubbele van het vorige vakje.

Deze verdubbeling op elk vakje laat exponentiële groei zien — net als geluid in decibel werkt met logaritmen om intensiteiten te berekenen.

Net zoals de koning dacht dat de beloning klein zou zijn, maar het uiteindelijke totaal zo groot werd dat het de hele wereldproductie graan overtrof, zo lijkt een kleine verandering in decibels (bijvoorbeeld 3 dB) klein, maar in intensiteit is het verschil heel groot — en het verschil tussen 82 en 45 dB is net zo gigantisch.

Wat betekent dit concreet?

  • Het vliegveld zegt: “3 dB minder = de helft stiller”.
  • Maar voor bewoners is dat verschil nauwelijks hoorbaar.
  • En het verschil met wat een 'stil vliegtuig' aan geluid produceerd, met wat gezond is (45 dB) is in geluidkracht meer dan 5000 keer zo groot.
  • Net zoals de exponentiële groei van het schaakbordverhaal groot is, is het verschil in geluid groot.

Conclusie:

De claim dat stille vliegtuigen de helft stiller zijn is misleidend. De geluidsnormen van de WHO worden met deze kleine daling niet gehaald. Het is alsof je één korrel rijst vraagt terwijl je eigenlijk duizenden miljarden korrels nodig hebt om de overlast écht te verminderen.

Dit artikel laat zien dat kleine technische verbeteringen geen echte vermindering van geluidsoverlast betekenen, en dat de leefomgeving van bewoners daarom weinig beter wordt.

Graan. Afbeelding van Andreas Hoja via Pixabay