nlenfrde

Spreek in bij gemeentes en provincie

Beste leden,

Uw bestuur heeft zich keihard ingezet voor uw belangen. Het is nu tijd dat u uw stem laat horen. 

Spreek uw ongenoegen uit

Wij roepen u nadrukkelijk op om in grote getale uw onvrede uit te spreken. Dit kan in:

Rotterdam, 

WOENSDAG 18 mei om 09:30 uur op het stadhuis in Rotterdam
Insprekers of video-inzenders dienen zich vooraf aan te melden bij de Griffie van Rotterdam: Dhr. Wilco de Bel, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., tel 010 2673513.
Wilt u inspreken in Rotterdam, maar bent u op dit vroege tijdstip verhinderd? U kunt ook een videoboodschap inzenden, deze wordt in de vergadering getoond. TIP: stuur grotere bestanden via het gratis mailprogramma wetransfer.nl en vermeld in de toelichting uw contactgegevens en de datum + naam van de commissievergadering Fysiek. Let op: de maximale spreektijd is 5 minuten. Geldt ook voor een video.
Bijwonen van de vergadering kan -zonder inspreken- vanaf de tribune.
Link naar agenda Gemeente Rotterdam.

 

Lansingerland

WOENSDAG 18 mei 20 uur commissie Samenleving, gemeentehuis Lansingerland. Stukken aanleveren 16 mei voor 12 uur bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. op dit adres ook melden als je 18 mei wilt inspreken.
Op donderdag 2 juni wordt het VPP in de gemeenteraad besproken. Ook melden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  Let op: de maximale spreektijd is 5 minuten.
Bekijk hier de gemeentelijke vergaderagenda.

Let op: deze vergadering is 1 dag vervroegd op de vergaderagenda.

 

Schiedam

Datum nog niet gepubliceerd Wordt hier zo spoedig mogelijk toegevoegd. Locatie: gemeentehuis Schiedam.

 

Privincie Zuid-Holland

DEN HAAG (voor iedereen uit Zuid-Holland)
WOENSDAG 25 mei op 19:00 uur in het Provinciehuis te Den Haag. Dit is bij de Commissie Bereikbaarheid en Energie.
Inspreken uitsluitend mondeling, ter plaatse.
Vooraf aanmelden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel 070-4418149.
Let op: de maximale spreektijd is 5 minuten.
Bijwonen van de vergadering kan -zonder inspreken- vanaf de tribune.
Link naar agenda Province Zuid Holland.

Het is van zeer groot belang dat veel mensen zich aanmelden.

Enkele hoofdpunten om kritisch te zijn op het ‘VPP’ (Voorlopig Pakket Participatietraject) zijn:

• De procedure is niet-democratisch verlopen: de burger had een zeer kleine stem tegenover een forse luchtvaartlobby. Bij stemming over elk onderwerp was de luchtvaart in meerderheid.
• Vanwege de overweldigende meerderheid van luchtvaart lobby werd het onderwerp ‘krimp of sluiting van RTHA’ niet als optie behandeld en daarmee bleven alleen groei opties over.
• Verder blijkt het door RTHA aangestelde ‘onafhankelijke adviesbureau’ vertegenwoordigd te worden door de heer Bas Liebeek. Hij had in een vorige functie de titel “Director public affairs” bij vakantievlieger TUI Nederland.
• Door deze aanstelling van een (oud)medewerker van een belangrijke klant van de luchthaven staat de integriteit van deze begeleider ter discussie.
• Belangrijke informatie mochten de bewonersvertegenwoordigers niet delen; de luchtvaartlobby mocht onderling wel overleggen en afstemmen.
• Extra groei moet komen door het huidige nachtregime (sluiting tussen 23:00 en 07:00 uur) te beperken tot sluiting voor bepaalde toestellen tussen 02:00 en 06:00 uur.
• Extra groei moet komen door vliegtuigen die tussen 23:00 en 02:00 komen en gaan niet meer te bestraffen met beperkingen. (Thans: 10x de geluidswaarde van toestel overdag)
• Extra groei moet komen door ‘experimentele vluchten’ onbeperkt toe te laten. Niemand weet wat dit inhoudt en zet de deur open tot bizarre situaties.
• Extra groei moet komen door ‘stillere toestellen’ toe te laten. Echter de luchthaven heeft hier niets over te zeggen over de vliegtuigen die komen. De groei wordt wel als voorschot opgenomen.
• Extra groei moet komen door helikopters op papier een eigen geluidsruimte (‘geluidsemmer’) te geven en dezelfde herrie te laten gebruiken door commerciële luchtvaart. Overigens is vanuit de burger begrip voor dit type vliegverkeer.
• Extra groei moet komen door de ‘geluidsemmer’ van de politie- en trauma helikopter nu al meer herrie toe te wijzen voor toekomstige jaren, zodat deze herrie nu bovenop de huidige ‘geluidsemmer’ voor ommercieel verkeer komt.
• Alle optionele ‘hinderbeperkende’ maatregelen gaan niet verder dan het verplaatsen van de problemen naar andere bewoners. Zelfs zijn er voorstellen om de overlast te concentreren door vaste routes aan te houden.
• Het VPP heeft nergens concrete maatregels in het terugdringen van CO2 uitstoot, stikstof, ultrafijn stof en herrie. Er wordt slechts gesuggereerd dat een toekomstig nieuw type toestel stiller zou zijn. (Airbus). Dit toestel is groter en zwaarder dan de huidige Boeing 737 waardoor met de start ruim 16000 kilo extra gewicht de lucht getild moet worden. Dit kost veel extra energie en dus extra herrie en extra uitstoot. Pas op 10 kilometer hoogte zal het op ‘cruise control’ stiller zijn. Omwonenden hebben hier niets aan.
• Internationale klimaatafspraken worden door dit ‘VPP’ zwaar geschonden.
• De Stichting RHIA is een onderzoekers club op het luchthaventerrein dat alleen tot doel heeft om luchtvaart een ‘greenwash’ effect te geven. Hun doelen zijn op voorhand gedoemd te mislukken op basis van natuurkundige en economische wetten. Zij krijgen wel de ruimte om onbeperkt experimentele vluchten laten uitvoeren, volgens dit plan.

• De BTV is uit het overleg gezet omdat zij statutair geen geheimhouding kon tekenen.
• De Rotterdamse volksvertegenwoordiger is op grond van de overduidelijke belangenbehartiging van de luchtvaartlobby uit het overleg gestapt. Burgers worden mogelijk wel gehoord, maar hun input wordt terzijde geschoven omdat het niet in het belang van de luchthaven is, of geld kost.
• De Rotterdamse wethouder Judith Bokhove – (Mobiliteit, jeugd en taal) heeft gesteld dat een krimpscenario moet worden doorgerekend, anders wijst de Gemeente het voorstel af. Hier dient de gemeente zich aan te houden.
• De vertrokken burgervertegenwoordiger beargumenteert dat het proces onwettig is en vooraf gestuurd door RTHA.

• Het ministerie en Schiphol hadden het ‘voorlopige’ rapport eerder in handen dan de deelnemers.
• Het ministerie beschouwt dit rapport als definitief en maatschappelijk gedragen. Dit dient met kracht te worden ontkend door u.
• Dring aan op onderzoek naar de voordelen voor burger, maar ook de luchthaven van krimp op sluiting. Eventueel met behoud van trauma- en politiehelikopter.

Download de samenvatting.