Nekslag voor “participatietraject” Luchthaven
Met deze brief van de Provincie Zuid-Holland aan de Minister en Staatsecretaris is het participatietraject formeel 'mislukt' verklaard.
Deze conclusie trekt de Provincie, die medefinancier was van het participatietraject.
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wou met dit traject aantonen dat er maatschappelijk draagvlak zou bestaan voor hun groeiplannen die zij wilden inbouwen in hun aanvraag voor een nieuw Luchthaven Besluit.
Minister stelde voorwaarde
RTHA werd door de Minister gehouden aan de voorwaarde dat hun aanvraag breed gedragen moest worden. Om deze reden werd een ‘participatietraject’ gestart en uitgevoerd door strategisch omgevingsmanagement, Wesselink Van Zijst.
Eerder haakten af:
Onderstaande deelnemers hebben zich tegen de plannen gekeerd
- Provincie Zuid-Holland (medefinancier)
- Gemeente Rotterdam (medefinancier)
- De bewonersvertegenwoordigers van Gemeente Rotterdam
- Gemeente Zuidplas
- Bewonersvertegenwoordigers van Gemeente Schiedam en
- Lansingerland hebben het plan schriftelijk scherp veroordeeld
- Bewonersvereniging BTV-Rotterdam is zelfs door de organisatie voortijdig uit het overleg gezet. De BTV verwerpt het traject en de uitkomsten.
Hoe verder?
RTHA is nu met meerdere lastige kwesties opgezadeld:
- Enerzijds moet een plan worden ingeleverd welke maatschappelijk wordt gedragen.
- Anderzijds heeft de Minister geëist dat voor 1 januari 2023 een onderbouwde aanvraag moet worden ingediend voor het tot nu toe ontbrekende Luchthaven Besluit.
- Gelijktijdig blijkt het geselecteerde bureau dat gespecialiseerd is in strategisch omgevingsmanagement, Wesselink Van Zijst niet de juiste partner te zijn.
- Zowel de Gemeente Rotterdam als de Provincie hebben vooraf geëist dat ook onderzoek naar krimp van de luchthaven moest deel uitmaken van het traject; dit is geweigerd door de directie van de luchthaven.
- Op RTHA heeft directeur Ron Louwerse zijn vertrek aangekondigd als directeur.
Bron: provincie Zuid-Holland, 18 augustus 2022