Simple FlyingAirbus stelt levering van de A320-familie allicht uit

Het bedrijf kampt met wereldwijde supply chain-problemen voor motoren en andere kritieke onderdelen.

Airbus bereidt zich naar verluidt voor om de levering van de A320-familie in 2023 uit te stellen. Deze geüpgrade uitvoering van het oude model A300 wordt in o.a. Nederland gepromoot als stiller toestel (omgerekend per reiziger).

De levering van sommige A320neo-leveringen in 2023 uit te stellen is reëel aanwezig, aangezien het bedrijf worstelt met wereldwijde tekorten. Met name een gebrek aan nieuwe motoren en de beschikbaarheid van arbeidskrachten hebben ertoe geleid dat de Europese vliegtuigbouwer zijn doelstellingen voor 2023 dreigt te missen. Laten we meer te weten komen.

Situatie verbetert niet

Problemen met de toeleveringsketen zijn geen nieuws voor vliegtuigbouwers, die het sinds vorig jaar moeilijk hebben. Nu de vraag echter stijgt tot bijna het pre-COVID-niveau, bereidt Airbus zich voor om de levering van zijn populairste vliegtuiglijn, de A320 - familie, mogelijk uit te stellen. Hoewel de leveringsdoelstelling voor 2022 de prioriteit blijft, lijkt volgend jaar al in gevaar.

Volgens het nieuwsagentschap is de belangrijkste oorzaak van het probleem een ​​tekort aan nieuwe motoren voor vliegtuigen. Motorfabrikanten zijn niet in staat geweest om aan de huidige vraag te voldoen, waardoor vliegtuigbouwers en onderhoudsbedrijven strijden om de belangrijkste componenten. Dit is echter niet het enige probleem waarmee de vliegtuigbouwer de komende maanden wordt geconfronteerd.

Afgezien van motoren, belemmeren arbeidstekorten , stakingen en de beschikbaarheid van andere onderdelen allemaal de versnelde productie van narrowbody-vliegtuigen. Essentiële onderdelen zoals toiletten en keukens lopen ook vertraging op, waardoor vliegtuigen de luchtvaartmaatschappijen niet op tijd kunnen bereiken. Het domino-effect heeft ertoe geleid dat zelfs in gebruik zijnde vliegtuigen de laatste tijd buitenspel zijn gezet, waardoor er meer hindernissen zijn ontstaan.

Vliegtuigen aan de grond

Terwijl Airbus zich richt op de leveringsdoelstelling voor 2023, worstelen luchtvaartmaatschappijen om hun bestaande jets in de lucht te houden. Volgens Cirium zitten momenteel 129 Pratt & Whitney-aangedreven en 55 CFM-aangedreven Airbus-vliegtuigen vast in afwachting van motorreparaties. Omdat nieuwe onderdelen te laat komen, hebben sommige luchtvaartmaatschappijen de schema's ingekort als reactie op het gebrek aan vliegtuigen. Nu de leveringen ook vertragen, kunnen grote vervoerders zonder verbetering in de problemen komen.

's Werelds grootste A320-klant, goedkope gigant IndiGo, is gedwongen om 10% van zijn vloot, ongeveer 30 vliegtuigen, aan de grond te houden vanwege een gebrek aan belangrijke motoronderdelen. Terwijl motorfabrikanten zich haasten om genoeg voorraden toe te wijzen aan luchtvaartmaatschappijen, blijft er een bevoorradingscrisis.

Boeing, dat zijn 737 MAX-motoren uitsluitend van CFM betrekt, kampt met soortgelijke problemen, waardoor het ook gedwongen wordt de leveringen aan belangrijke klanten uit te stellen. Ondanks de sterke vraag van luchtvaartmaatschappijen staan ​​vliegtuigbouwers voor een moeilijke start van 2023.

Kan Airbus zijn ambitieuze doel halen?

Tegen 2025 hoopt Airbus de doelstelling van 75 vliegtuigen per maand te halen, een enorme stijging ten opzichte van de doelstelling van 50 eind dit jaar. De tijdlijn is de afgelopen maanden echter aan het verschuiven, omdat problemen met de toeleveringsketen traag zijn op te lossen. Terwijl in 2023 65 vliegtuigen per maand zouden worden verwacht, zal dit nu begin 2024 worden bereikt. Voorlopig zal het breken van records de minste zorg van Airbus zijn, aangezien het hoopt zijn doelen in 2022 en 2023 te bereiken.

Bron: simpleflying.com 24 november 2022