DossierSynthetische kerosine

Synthetische kerosine zou een oplossing zijn om minder fossiele brandstof te verbruiken.

Het is dan van groot belang dat deze kerosine gemaakt wordt met hulp van ‘schone energie’. Je wil natuurlijk niet veel fossiele brandstof verbruiken om enige hoeveelheid synthetische kerosine te hebben.

Productieproces synthetische kerosine

 

Rekenblad productie synthetische kerosine

Onuitspreekbare getallen

In de tabel hieronder rekenen we de energiebehoefte uit die nodig is om synthetische kerosine te maken. We rekenen een kilo kerosine om naar kiloWattuur elektriciteit en rekenen daarmee verder. We gebruiken kWh omdat dat de vergelijking overzichtelijk maakt. Vervolgens rekenen we uit hoeveel lucht er moet worden opgezogen om CO2 uit te filteren om dat te gebruiken als grondstof voor die kunstkerosine. Niet opgenomen is de enorme hoeveelheid water er nodig is voor verdere productie. Al die getallen lopen al direct in de astronomische en onuitspreekbare getallen.

Berekeningsinschatting Energiebehoefte Burgerluchtvaart Synthetische Kerosine

Deze berekening kwam tot stand dankzij de belangeloze medewerking van Cees Blokhuizen vh docent Fontys University of Applied Sciences (helaas overleden op 9 september 2022)

Windenergie en Kernenergie

Windernergie en Zonne energie zijn algemeen bekend als schone energie. Dankzij internationaal lobbywerk is ook Kernenergie uitgeroepen tot ‘schone’ energie, want je verbrand niets.

Geen windmolens

Het blijkt onmogelijk om de energiebehoefte volledig op te wekken met windmolens of zonnepanelen. Deze leveren geen constante hoeveelheid elektriciteit bij windstilte of in de nacht en het aantal windmolens en zonneparken dat nodig zou zijn om te voorzien in de behoeft is ondenkbaar groot. Dan is er geen plaats meer voor woningen in het land.

55 Kerncentrales

Onafhankelijke wetenschappers hebben deze cijfers gecontroleerd en gevalideerd. Dit is in de Tweede Kamer besproken en aangenomen.
De onafhankelijke wetenschappers kwamen tot de conclusie dat je ongeveer 55 kerncentrales (formaat Borsele) moet bouwen om te voorzien in de energie die nodig om de vliegtuigen die Nederland aandoen te voorzien van ‘schoon geproduceerde’ synthetische kerosine.

Problemen blijven

Vliegtuigfabrikanten geven zelf aan dat het bijmengen van synthetische kerosine in beperkte mate mogelijk is. Optimistische cijfers gaan uit van 14% tot 20% bijmenging. De rest blijft fossiele brandstof. Wanneer toestellen méér synthetische kerosine bijgemengd krijgen, zou dit tot onherstelbare schade van de motor leiden.
Overigens, stel dat een vliegtuig volledig op synthetische kerosine zou vliegen, dan zijn drie andere problemen nog niet opgelost:
1. De toestellen blijven roet uitstoten, CO2 en ultrafijnstof.
2. De toestellen blijven condens sporen trekken, wat aantoonbaar bijdraag aan klimaatverandering.
3. De geluidshinder door het vliegtuig wordt niet gereduceerd.

Download hier de tabel