RTHA vliegtuigWaarom luchthaven RTHA niets doet aan overlastbestrijding.

Met een simpel berichtje op de website volstaat de luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA) om omwonenden op de hoogte te brengen van nog meer overlast die bovenop de vakantiepiek komt en bovenop de extra verworven vluchten van Schiphol.

Omstandigheden

Natuurlijk schrijft RTHA de extra overlast, waar niemand om gevraagd heeft, toe aan “omstandigheden”. Het artikel verklaart niet welke omstandigheden dat zijn. Een logisch nadenkende burger snapt het wel. Dit heeft alles te maken met de extra vluchten die van Schiphol zijn overgeheveld naar Rotterdam. Opmerkelijk dat de komst als een incident wordt beschreven, terwijl dezelfde dag meerdere vluchten te achterhalen waren met Airbussen.

Extra lawaai

De luchthaven heeft eerder gemeld dat er totaal geen ruimte meer is voor extra vluchten omdat de ‘geluidsemmer’ vol is. De vraag die dan reist is op welke wijze de extra overlast van deze Airbussen wordt gecompenseerd.

Nog veel meer lawaai

Het dubbele van de excuus-melding van de directie zit ‘m in twee details. De eerste is de vermelding dat deze overlast ‘tijdelijk’ is. Wanneer een luchthaven zoiets stelt, moet je altijd extra op je hoede zijn, want voor je het weet is een 'tijdelijke maatregel' een vast gegeven. Erger is het feit dat ze nadrukkelijk toegeven dat de Airbus groter is en meer lawaai maakt.

Ondertussen werkt RTHA aan een groeiplan. Daar is het ‘ei van Columbus’ gevonden. Er zullen op (korte) termijn meer ‘stillere vliegtuigen’ komen. Die zijn dan zó stil dat hiermee extra vluchten kunnen worden ingepland. Daarmee verwijst de luchthaven naar de nieuwe toestellen die de KLM en Transavia hebben besteld. Juist: Airbussen van het type 320Neo. Dit moedel is van een nieuwere generatie. Hiervan wordt geclaimd dat de motoren ‘stiller’ zijn. Maar tja, als de voorganger een nóg grotere herriebak is dan de Boeing 737 waarmee Transavia thans vliegt, dan is de geluidswinst natuurlijk nihil.
Hierbij een dubbele video die door twee omwonenden gelijktijdig werden gemaakt. De ene video aan de ‘stille’ kant van de machine en de andere aan de vertrekzijde. Het gebulder is aan beide zijden bijzonder goed waarneembaar.
Het gemak waarmee de luchthaven deze bulderbakken toelaat, illustreert maar weer eens dat zij niets doen aan werkelijke hinderbeperking voor de bewoners. Hun eigen belang staat voor alles. Dat zijn de 'omstandigheden'.

 

Airbus A330 weer op RTHA

De Airbus A330 die ingezet is voor TUI fly komt vandaag weer naar Rotterdam The Hague Airport. De aankomst staat gepland om 13.35 en het vertrek naar Palma de Mallorca staat in het schema voor 15.30 uur. TUI zet de A330 in vanwege omstandigheden met de inhuur van andere toestellen. Hierdoor worden tijdelijk andere toestellen ingehuurd. Daarom wordt niet met Boeing 737 of Airbus 320 gevlogen, maar met een groter toestel.

Vliegtuigtypes

De Airbus A330 is een stuk groter dan de vliegtuigtypes die normaal op Rotterdam The Hague Airport opereren. Doordat het dezelfde vorm heeft als een Boeing 737 of een Airbus A320 lijkt het alsof het vliegtuig (te) laag vliegt. Ook produceert het toestel meer geluid.

Airbus weer op RTHA

Tijdelijke situatie

Het gaat om een tijdelijke situatie. Het is vandaag de tweede keer dat het toestel ingezet wordt voor een vlucht vanaf Rotterdam naar Palma de Mallorca. Naar verwachting komt het toestel ook volgende week naar Rotterdam voor een TUI fly vlucht.

Bron: website RTHA, 18 juli 2022