nlenfrde

LuchtvaartnieuwsWederom een regionaal vliegveld zonder levensvatbaarheid

Dit keer is de beurt aan Doncaster Sheffield Airport, in het Engelse graafschap South Yorkshire.

Zoals ook bij Rotterdam gebeurt, werd ook hier volop ingezet op vakantieverkeer. Gelijk aan elders in Europa, blijkt dit een desastreuze zakenformule. Een kind kan weten dat faciliteren van dit soort reizen, die beneden kostprijs worden aangeboden, nooit rendabel zullen zijn. In het geval van Doncaster Sheffield, is het Wizz Air, die de brui er aan geeft.
De parallellen met Rotterdam The Hague Airport (RTHA) zijn groot. RTHA steunt extreem op Transavia als grootverbruiker, de dochter van de KLM. Iedereen weet dat deze ‘blauwe fabel’ alleen nog niet dood is dankzij de miljardensteun van de Staat. Het is onbekend hoe lang de belastingbetaler geld blijft pompen in deze bodemloze put, die de maatschappij meer kost dan ooit zal opleveren.

Geldberg

KLM/Transavia wordt in de lucht gehouden met bergen geld van de belastingbetaler.

Park met huizen

Het artikel bericht dat de exploitant aldaar aan nieuwe toepassingen onderzoekt. Tot de mogelijkheden behoort te overwegen de natuur eindelijk wat lucht terug te geven en op de vrij te komen ruimte woningen en een park te bouwen. Het zou wel een logische stap zijn naar de moderne trend. Het zou ook een voorbeeld zijn voor de Nederlandse regionale luchthavens, met name voor RTHA die geen regionale functie kan vervullen.

Groot doen met 'besmette' vluchten

Ondertussen, zomer 2022, doet Rotterdam The Hague Airport erg zijn best om enige vorm van bestaansrecht te creëren voor zichzelf. De strapatsen worden gênant: kostbare onderzoeken naar bewezen onmogelijke technieken om ‘schoon te vliegen’ worden in het gesubsidieerde RHIA verricht. Overigens, steeds met negatieve resultaten. RTHA probeert zich vervolgens belangrijk te maken als zonneparkje en stroomleverancier voor de omgeving. Iets wat later niets anders dan een PR stunt blijkt. Nu ‘scoort’ het met het binnen halen van ‘besmette’ vluchten van Schiphol. (Dat zijn vluchten die wegens overlast, vervuiling en dreigende rechtszaken op last van de minister zijn geschrapt van Schiphol, maar nu in de regio worden ondergebracht). Ook deze actie keert zich tegen zichzelf: het vliegveld heeft niet de capaciteit zijn eigen ambities te kunnen waarmaken. Wél overschrijdt het de toegestane geluidsnorm en moet dus inleveren in vluchten.

Nooit winst gemaakt

Het mag duidelijk zijn: Het gaat het niet worden met Rotterdam The Hague Airport. Nochtans is de eigenaar/exploitant, Schiphol, niet doordrongen van het feit dat het goedkoper is, meer geld oplevert en werkelijk bijdraagt aan de vermindering van de broeikassenuitstoot door dit zieltogende vliegveld te sluiten op de 220 hectare grond 10.000 huizen te bouwen te midden van een enorm groot groen park. Is het u ook opgevallen dat in al die jaren dat RTHA door suddert in zijn 65 jaar kwijnend bestaan er nog nooit 1 jaarverslag is geweest waarin werd melding gemaakt dat het vliegveld winst maakte of zelfs break-even (‘kiet’) speelt? Waarom is de stekker er niet eerder uitgetrokken? Voor de criticasters: de vluchten die nu vanaf RTHA vertrekken kunnen naar Schiphol, wanneer de overstap-functie (HUB-functie) aldaar wordt afgeschaft. Deze levert de regio niets op. Het aantal vliegbewegingen slinkt vervolgens met 60% en kan de vluchten van RTHA opvullen. Tóch krimpt het aantal reizen op Schiphol en wordt meer rendabel.

Robin Hood

Hoe bizar is onderstaande foto, waarin een vliegtuigstaart is afgebeeld met de naam van Robin Hood, die legendarische volksheld die opkwam voor de onderdrukte bevolking en het opnam tegen het grootkapitaal van de dictatuur. Doncaster Sheffield Airport is niet geheel zonder zelfironie.


Eigenaar Doncaster Sheffield Airport dreigt luchthaven te sluiten

DONCASTER - De toekomst van Doncaster Sheffield Airport lijkt hoogst onzeker te worden, nu eigenaar Peel Group twijfels heeft over het bestaansrecht van de luchthaven. Die zijn ingegeven door het besluit van grootgebruiker Wizz Air om haar basis daar te sluiten.

Foto: Doncaster Sheffield Airport

De Britse luchthaven in het graafschap South Yorkshire werd in 2005 geopend voor commerciële vluchten. Op dit moment zijn vooral Wizz Air en TUI Airways er actief met vakantievluchten. Ondanks het groeiende aantal passagiers lukte het tot nu toe niet om winstgevend te worden.

Wizz Air kondigde begin juni aan haar basis op Doncaster Sheffield Airport te sluiten en dertien routes op te doeken. Dat heeft ertoe geleid dat de Peel Group nu een extern bureau laat onderzoeken of de luchthaven in de huidige vorm door kan gaan, of dat er een andere bestemming moet worden gevonden voor het terrein.

Uit eigen onderzoek van de exploitant komt naar voren dat andere activiteiten wellicht meer bijdragen aan de economie van de regio, en bovendien minder belastend zijn voor het milieu.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl, 28 juli 2022