AD OnlineRotterdam toch weer om de tafel met Rotterdam Airport

‘Dit is respectloos en antidemocratisch'

De gemeente Rotterdam gaat weer deelnemen aan het overleg over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport. Het besluit volgt amper drie maanden nadat de gemeente uit het overleg was gestapt.
Wethouder Vincent Karremans (VVD) vindt dat Rotterdam aan tafel moet zitten in het overleg, waarin alle betrokken partijen praten over de toekomst van de luchthaven. ,,Het belang voor Rotterdam en haar inwoners is groot", zegt Karremans. ,,Het gaat om het beheersbaar houden van de geluidshinder, de economische impact en de gevolgen voor de ruimtelijke ordening. Daarom vind ik het belangrijk dat we aan tafel zitten, om daar waar mogelijk invloed te hebben op genoemde punten."

Stadhuis Rotterdam (foto wikipedio)

Uitgestapt

Zijn voorganger Judith Bokhove (GroenLinks) besloot in juni nog juist uit het overleg te stappen. Deels omdat Rotterdam Airport weigert de gevolgen van krimp te onderzoeken, deels omdat de participatie met bewoners in de soep liep.

De Rotterdamse bewonersvertegenwoordigers stapten begin dit jaar al uit het overleg, omdat het vliegveld en de luchtvaartmaatschappijen volgens hen alleen maar over groei wilden praten. Een deel van de bewoners van de wijken rond de Rotterdamse luchthaven is de overlast beu, en wil dat er minder gevlogen gaat worden

In navolging van Rotterdam stapte ook de provincie uit het overleg. Maar Rotterdam keert nu terug aan de overlegtafel, laat Karremans in een verklaring weten. ,,Zonder deelname geen recht van spreken", schrijft hij. ,,Mijn voorganger heeft aangegeven vooralsnog een pas op de plaats te maken. Gezien de genoemde belangen gaat de gemeente nu wel weer aan tafel. Let wel: we lopen hierbij niet vooruit op welke uitkomst dan ook, of het onderschrijven daarvan."

Oppositie boos

Toch is de oppositie boos. CDA en GroenLinks hebben meteen een debat aangevraagd. ,,Ik ben geschrokken, en veel bewoners schrikken waarschijnlijk ook''zegt Marvin Biljoen (GroenLinks). ,,We hebben als raad besloten: we stoppen ermee. En nu deze draai." René Segers-Hoogendoorn (CDA): ,,De raad heeft heel duidelijk aangegeven: we willen hier niet meer aan meedoen. De provincie heeft ons nota bene gevolgd. Ik snap echt niet waarom hij denkt nu toch terug te kunnen keren. Dat is respectloos en anti-democratisch."

Sluiten

Interessant is de positie van coalitiepartij D66. Die partij diende in juni nog de motie in waarop Bokhove haar besluit baseerde. ,,Ik vind niet dat dit besluit tegen die motie ingaat", zegt indiener Ingrid van Wifferen. ,,We spraken toen af dat we de uitkomst van het traject niet zullen ondertekenen. Maar dat is iets anders dan niet bij het overleg zijn. Ik begrijp dat we alleen aan tafel gaan zitten, als toehoorder. Om te weten wat er gebeurt. Dat snap ik wel." Segers-Hoogendoorn (CDA) noemt de houding van D66 'een draai met hoofdletters'.

D66

Interessant is de positie van coalitiepartij D66. Die partij diende in juni nog de motie in waarop Bokhove haar besluit baseerde. ,,Ik vind niet dat dit besluit tegen die motie ingaat", zegt indiener Ingrid van Wifferen. ,,We spraken toen af dat we de uitkomst van het traject niet zullen ondertekenen. Maar dat is iets anders dan niet bij het overleg zijn. Ik begrijp dat we alleen aan tafel gaan zitten, als toehoorder. Om te weten wat er gebeurt. Dat snap ik wel." Segers-Hoogendoorn (CDA) noemt de houding van D66 'een draai met hoofdletters'.

Maar in het nieuwe coalitieakkoord, gesloten door Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk, is daar geen sprake meer van. De enige afspraak daarin is dat de geluidsruimte niet wordt uitgebreid. Maar omdat vliegtuigen stiller worden, ziet Rotterdam Airport daarin ruimte om het aantal vluchten te laten toenemen.

Bron: AD, 1 september 2022

Lees ook: "Nekslag voor participatietraject RTHA"