Hoeveel brandstof gebruikt een vliegtuig?

Gemiddelde brandstofverbruik Boeing 737-800.
Een Boeing 737-800 verbruikt ongeveer 40 kilogram brandstof per minuut. Dit is gemiddeld genomen. Het ligt er onder andere aan hoe zuinig de maatschappij op die dag met dat toestel op die route wilt vliegen. De piloot kan wel meer gas geven, dat scheelt tijd, maar kost wel relatief meer brandstof. Verder ligt het brandstofverbruik aan de buitentemperatuur, luchtdruk, hoogte van het vliegtuig, hoogte van de kruishoogte en nog veel meer.

Bron: www.UpInTheSky.nl

NB: verbruik wordt aangeduidt in kilo's, niet in liters. Het soortelijk gewicht van kerozine is 0,8. Dus 40 kg/0,8 is 50 liter per minuut. Bij het opstijgen is dit gedurende korte tijd een veelvoud.
Om dit gigantische verbruik minder te laten lijken, berekent bijvoorbeeld een site als die van Rotterdam Airport met verbruik per passagier. Dit is echter appels met peren vergelijken omdat bij vrachtwagens ook niet wordt gekeken naar brandstofverbruik per pakketje in het ruim. Je zou namenlijk ook de vergelijking kunnen maken met een personenauto. Een afgetankte personenauto heeft niet meer dan 50 liter benzine. Kunt u zich voorstellen wat er nodig is om die hele tankvoorraad in één minuut op te branden? Als u dan weet dat dit het 'gemiddelde verbruik' is, wat is er dan nodig om een vliegmachine vol vakantiegangers van de grond te krijgen?
Kunt u zich een beeld vormen van de ongelooflijke hoeveelheid uitstoot aan CO2, NOx, Ultrafijn stof en lawaai deze toestellen produceren?

TIP: Een heldere vergelijking tussen vliegen op traditionele brandstof (kerosine) en het schone 'elektrisch vliegen' wordt in dit artikel behandeld. Klik hier.

Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2021  
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport
De Vereniging heeft de ANBI-status.

 

e-boekhouden

 

Bestuurstafel

Lid worden?