nosHet sprookje gaat maar door

Bij de vlieg industrie is bekend dat elektrisch vliegen op grote schaal onmogelijk is en zal blijven.

Toch verspreidt het regelmatig berichten alsof het wél mogelijk zou worden. Er worden appels met peren vergeleken.

De NOS publiceerde een artikel over de mogelijkheid dat ‘straks’ de vakantiebestemmingen elektrisch vliegend kunnen worden behaald en dat deze toestellen dan nauwelijks hoorbaar zouden zijn.

Te mooi om waar te zijn

Dat toekomstbeeld wordt bij herhaling vanuit de luchtvaartbranche gepromoot. In het bewuste artikel komt als ‘bewijs’ een video met een vergelijking tussen 2 vliegtuigen: een kerosine aangedreven Boeing 737-800, en vervolgens wordt een elektrisch vliegtuigje getoond, de Pipesterel. Deze is 100% elektrisch. De laatste kan, behalve de piloot, 1 passagier vervoeren, maar bagage. Het vliegtuigje is zo klein, dat zelfs de oplader niet meegenomen kan worden. Het is een absurde vergelijking.

Boeing 737 - foto: Unspslash

Boeing 737 - foto: Unspslash

Dit vliegtuigje moet de oplossing bieden. Foto: BTV-Rotterdam

Dit vliegtuigje moet de oplossing bieden. Foto: BTV-Rotterdam

Voorzitter van de BTV Rotterdam, Alfred Blokhuizen had daarom geen andere keuze dan de goed bedoelende redactie van Omroep West te helpen aan de juiste informatie.

Lees hieronder het artikel van de NOS/Omroep West. Daaronder het commentaar van BTV Rotterdamcommentaar van BTV Rotterdam én de bewijsstukken.             

Vliegtuigherrie rond Schiphol en Rotterdam The Hague Airport straks verleden tijd?

Gaan elektrische vliegtuigen op termijn de alom bekende kerosine vliegtuigen vervangen? En hebben mensen die op zogeheten aanvliegroutes wonen daardoor op termijn een stuk minder last van geluidsoverlast? In Nederland, en nu ook in onze regio, wordt steeds vaker elektrisch gevlogen.

Je komt er alleen nog niet heel ver mee. 'Je kunt er namelijk slechts een uurtje mee vliegen. Dus laten we zeggen: zo'n veertig à vijftig kilometer', zegt Robert de Muynck, piloot van het elektrische vliegtuig. Kortom: elektrisch vliegen is vooral toekomstmuziek volgens de man die dit alles vergelijkt met de overstap van benzine- naar elektrische auto's.

Volgens Joris Melkert, luchtvaartexpert bij TU Delft, zijn de elektrische vliegtuigen die nu op de markt komen perfect voor 'de kleine luchtvaart', ofwel de kleine sportvliegtuigjes die je vaak 's zomers langs ziet vliegen. 'Dat gaat er dan voor zorgen dat je dus minder geluid hebt, omdat het motorgeluid weg valt.'

Voor grote commerciële vluchten gaat dat echter nooit werken, bezweert Melkert: 'Voor langeafstandsvluchten is het onbestaanbaar om over te stappen op elektriciteit, omdat de kracht niet groot genoeg is.' Hij stelt dat er waterstof bij moet om een elektromotor genoeg kracht te geven.

'Dan heeft een vliegtuig geen kerosine meer nodig, omdat de waterstof-brandstofcel wordt gebruikt voor grote elektromotoren. Dan valt een groot deel van het motorgeluid weg, en kan je grotere aantallen passagiers meenemen.'

Een Nederlands bedrijf onthulde afgelopen voorjaar haar eerste elektrische passagiersvliegtuig. Het toestel moet over een paar jaar 460 kilometer afleggen op een volle batterij. Dat is ongeveer de afstand tussen Amsterdam en de Engelse hoofdstad Londen. Het vliegtuig kan 25 jaar meegaan. Maar de batterij moet wel continu vervangen worden voor een exemplaar die steeds meer energie opslaat.

Het gaat volgens wetenschapper Joris Melkert dan vooral om regionale vluchten. 'Dan heb je het over grotere Airbus-vliegtuigen die in Europa vliegt, bijvoorbeeld. Als die stap gemaakt kan worden, dan zal je zien dat er minder geluidsoverlast is.'

Reactie tegenstanders vliegtuigen

Ferdinand Harmsen van belangenvereniging Omgeving Zonder Vlieghinder, is echter sceptisch over wat er mogelijk is. 'We zullen het eerst maar eens moeten zien, dan moeten we het geloven. De geluidsoverlast wordt namelijk pas minder als de nieuwe techniek de oude gaat vervangen.'

Hij voorziet dan ook niet dat de overlast snel minder gaat worden, ook als er elektromotoren met waterstof aan te pas komen. 'We zijn dus wat sceptisch, het lost onze overlast van nu ook niet op. Het kan daarnaast zomaar zijn dat je met minder geluid nóg meer vliegtuigen over je heen krijgt, dan wordt het eerder erger dan rustiger', besluit Harmsen.

Minder geluidsoverlast op strand

Overigens: als je op het strand bent en je ziet een klein vliegtuigje voorbijvliegen, kan het zo zijn dat 'ie een stuk stiller is dan normaal. Elektrisch vliegen is vanaf nu mogelijk vanaf Rotterdam The Hague Airport. De luchthaven heeft deze week een laadvoorziening voor elektrische vliegtuigen in gebruik genomen.

De lokale vliegschool op Rotterdam The Hague Airport heeft een elektrisch vliegtuigje. En dat vliegtuigje is een stuk stiller dan de varianten die op kerosine vliegen. 'Zeker met het landen en opstijgen merk je dat enorm. Dat is een stuk geruislozer', vertelt piloot Robert de Muynck.

Omdat veel lesvliegtuigen over het strand vliegen, betekent dit volgens de luchthaven dat badgasten minder geluidsoverlast moeten gaan ervaren. 'Dus zeker op het strand kan dat wel een positief gevolg hebben wat betreft het geluid', vult Denise Eikelenboom aan van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum Royal Netherlands Aerospace Centre.

Bron: NOS, 15 augustus 2023

Onderbouwde reactie van BTV

Beste redactie,

Ik zag uw publicatie van vandaag over elektrisch vliegen.

Graag willen we ons aan u voorstellen, voordat we enige kanttekeningen plaatsen bij uw publicatie.

BTV is veruit de grootste bewonersvereniging van Nederland in de vliegsector. Met 1650 gezinnen als lid en 130 donateurs vertegenwoordigen we 5200 personen, ook in de regio van Omroep West. Onze vereniging bestaat al zo'n 35 jaar en is daardoor een vraagbaak voor de media. Helaas hoort Omroep West daar nog niet bij. Maar we staan natuurlijk open voor overleg en toelichtingen.

In uw publicatie van vandaag gaan enkele zaken niet zo goed. Als u ons had geraadpleegd dan hadden we daar een duiding bij kunnen geven.

Onmogelijk op batterijen

Elektrisch vliegen is onmogelijk op batterijen, althans met iets groter dan de gepresenteerde Pipistrel. Dat vliegtuigje, waar 2 volwassen personen vrijwel nooit in passen, is al een jaar of 3 op de markt. Sindsdien zijn er geen elektrische vliegtuigen gecertificeerd. We doen een gevalideerde berekening in bijlage. We rekenen een standaard klein vliegtuigje om van een kerosine-model naar elektrisch. U ziet daar direct dat het nooit zal gaan, ook al worden de batterijen spectaculair beter

Niet bestaand vliegtuig

In uw verhaal stelt u dat er een vliegtuig is onthuld dat 460 km kan vliegen. Hier gaat het om de Maeve. Echter, dat vliegtuig bestaat niet. Het is een ontwerp dat al enkele jaren rondgaat, maar niet is en zal worden gebouwd. Het batterijgewicht wordt veel te groot. Wellicht is het presenteren van een schaalmodel bedoeld om onderzoeksgelden te verwerven. Wij praten u daar heel graag over bij, eventueel bijgestaan door de TU in Delft.

Wat ook u wordt voorgelegd is dat er een laadvoorziening is op het vliegveld van Rotterdam. Maar die was er al! Ik was 1,5 jaar geleden op werkbezoek aldaar en daar werd het vliegtuigje ook opgeladen. Even voor de helderheid. De "laadvoorziening" is kleiner dan die voor een elektrische auto. Het batterij gewicht van het vliegtuigje is kleiner dan van de gemiddelde elektrische auto, die met een Pipisterelbatterij ook nog 400 km kan rijden in plaats van dat 80 km vliegen. Ik stuur een foto mee van het werkbezoek.

Filmpje

U toont een filmpje. U vergelijkt daarin een Boeing 737-800 met 191 personen erin en 3500 kg bagage (ongeveer 73.000 kg) met een vliegtuigje van 600 kg. U begrijpt dat daar iets niet helemaal goed gaat in de vergelijking.

Mocht u vragen hebben die u graag van de omwonenden (zoals gezegd ook in uw zendgebied Delft, Westland, Gouda, Zuidplas etc.) van het vliegveld van Rotterdam beantwoord wil hebben, neem dan gerust contact op. We hebben regelmatig contact met uw collega's van RTV Rijnmond. Men vraagt bij ons na of hetgeen de Rotterdamse vliegveld stelt wel klopt. Som kunnen we bevestigen wat RTHA stelt, veel vaker zijn er controleerbare kanttekeningen bij te plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Alfred Blokhuizen
Voorzitter
Vereniging BTV-RotterdamAirport

Toelichtingen

Afmeting van de benodigde accu

2022-12-03 Berekening elektrisch vliegen

06-12-2022 Factsheet BTV bij Inspreken MHEK - RTHA

Afmeting Pipesterel elektrisch vliegtuig