Featured

Transavia als eerste naar Lelystad!

.... of toch niet?
Eén dag voor de hoorzitting van de commissie voor Infrastructuur en Milieu over de uitbreidingsplannen voor Lelystad Airport staat de pers vol met berichten als "KLM tegen uitbreiden Lelystad Airport:

  1. KLM tegen Lelystad | Binnenland;
  2. KLM tegen uitbreiding Lelystad;
  3. KLM's Camiel Eurlings ook in verzet tegen luchthaven Lelystad;
  4. KLM vindt vliegveld Lelystad nog niet nodig;
  5. Aftellen naar besluit over Lelystad start met 'halve waarheden'

Dit is opmerkelijk omdat dat zowel KLM als dochtermaatschappij Transavia tot voor kort de uitbreiding van Lelystad Airport expliciet hebben gesteund.
Voorbeelden van eerdere steunbetuigingen van KLM en Transavia vóór uitbreiding van Lelystad Airport blijken uit onderstaande artikelen:

  1. KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad;
  2. Schiphol wil Ryanair niet hebben omwille van KLM: liever uitwijken naar Lelystad;
  3. Wethouder Lelystad: fijn dat KLM de plannen steunt;
  4. Impuls Schiphol, charters Lelystad;
  5. Eurlings: 'Wij zullen met Transavia als eerste naar Lelystad verhuizen';
    Ongeacht de uitkomst van het krachtenspel tussen luchtvaartsector en politiek mag het niet zo zijn dat uitstel van de plannen voor Lelystad leidt tot een toename van het vliegverkeer op Rotterdam The Hague Airport; daar is de overlast van vliegtuigen al jarenlang onverantwoord hoog. Circa 10 jaar geleden is begonnen met het verplaatsen van Transavia-vluchten van luchthaven Schiphol naar regionale luchthavens zoals Roterdam The Hague Airport teneinde de groei van Schiphol te dempen. Deze verplaatsing heeft mede bijgedragen aan de sterk toegenomen geluidsdruk rond deze regionale luchthavens.