Rodi - SchiedamThe Hague Airport moet vluchten inperken

De natuur aantasten zonder dat je een natuurvergunning hebt?

Rechtspraak Luchtvaart

De rechter vindt dat niet in de haak en daarom moet Rotterdam The Hague Airport (RTHA) maatregelen nemen. Inkrimping van het aantal vluchten is de meest logisch, blijkt uit het vonnis.

Maar de Royal Schiphol Groep, eigenaar en exploitant van RTHA, heeft iets anders bedacht. Van twee boerderijen in Zuid-Holland zijn de stikstofrechten opgekocht om daarmee het vliegveld te helpen. De provincie Zuid-Holland vindt dat een ongewenste ontwikkeling, omdat Schiphol daarmee het provinciale beleid doorkruist.

De Bewonersgroep Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) vindt het opmerkelijk dat Schiphol met paniekvoetbal de provincie tegen zich in het harnas jaagt.
Minister Mark Harbers vindt dat Schiphol binnen de regels blijft, maar de BTV vindt het moreel verwerpelijk. Voorzitter Alfred Blokhuizen wijst op berekeningen die voor vliegveld Lelystad waren gemaakt. Voor 100.000 vluchten zijn de stikstofrechten voor 24.000 melkkoeien nodig. Bij RTHA zouden er dan 4000 koeien aan de voedselketen onttrokken moeten worden om de vakantievluchten te faciliteren. ”Het mag duidelijk zijn dat in Zuid-Holland niet één boerderij bestaat die over zo’n immens aantal koeien beschikt. Omgerekend naar de Rotterdamse situatie zouden er vijftig veehouderijen opgekocht moeten worden,” zegt de BTV-voorzitter.

Hij vindt echter het opkopen van boerderijen ten behoeve van vliegverkeer onder de maat. “Een oplossing die wél werkt is: minder vliegen,” aldus Alfred Blokhuizen. Schiphol maakt niet bekend welke boerderijen zijn uitgekocht, maar geeft aan dat de bedrijven in afgeslankte vorm kunnen blijven functioneren. Hiermee heeft de luchthaven niet alle stikstofrechten verworven. “Dat houdt in dat het effect van de overname ver achterblijft bij de uitstoot die het vliegverkeer veroorzaakt”, stelt de BTV. De bewonersgroep spreekt tegen dat het terugdringen van vluchten een enorme impact heeft op het bedrijfsleven, want in de jaarcijfers van RTHA over 2023 staat dat er vijf procent zakenvluchten plaatsvinden. “Het rendement van de luchthaven kan gehandhaafd blijven door gemiste inkomsten te verrekenen in hogere luchthaventarieven op de resterende vluchten,” zegt de BTV. De rechtbank in Gelderland vond dat behalve RTHA ook Eindhoven Airport maatregelen moet nemen. Het heeft geen natuurvergunning. De uitstoot van stikstof pakt negatief uit voor de omringende natuur. Dat maakte Johan Vollenbroek vandaag bekend. De 75-jarige chemicus had de zaak aangespannen. Het vonnis van de Gelderse rechtbank heeft volgens hem verregaande gevolgen voor de ‘vakantievliegvelden’. Het betekent terug naar het niveau van halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw.

Bron: Rodi.nl/Schiedam, 24 april 2024 auteur: Kor Kegel