België komt met extra belasting voor privévliegtuigen en korte vluchten
Ook korte vluchten worden extra belast, net als vliegtuigen die meer dan gemiddeld uitstoten.
De Belgische regering wil daarmee vervuiling en geluidsoverlast tegengaan.
Nu is het al zo dat luidruchtige vliegtuigen op Brussels Airport een belasting moeten betalen. Privéjets zijn daarvan nog vrijgesteld.
Op 1 april 2023 verandert dat. Bovendien tellen vanaf dat moment de mate van vervuiling en de eindbestemming mee voor de belasting. Op vluchten korter dan 500 kilometer wordt dan een hogere belasting geheven. Hoe hoog de belasting wordt, is nog niet bekend.
(Lees verder onder de foto)
Zakenvluchten zijn goed voor een op de acht vliegbewegingen in België. Transportminister Georges Gilkinet zegt het niet meer dan logisch te vinden dat ook die belast worden.
Ook in Nederland vinden korte vluchten plaats. Zo pakken ministers steeds vaker het regeringsvliegtuig. Daarbij gaat het vaak om relatief korte vluchten binnen Europa. Ook naar bijvoorbeeld Parijs of Luxemburg, bestemmingen die goed per trein of auto te bereiken zijn.
Naschrift redactie BTV:
In Nederland is recentelijk een succesvolle actie door Greenpeace en XR gehouden op Schiphol om de aandacht van deze vervuilers onder de aandacht te brengen. Bijzonder vreemd is dat Rotterdam The Hague Airport een luxe positie voor deze overlastgevende verontreinigers wil geven door deze klasse vliegtuigen 24/7/7 onbelemmerde toegang te verlenen. Het mag duidelijk zijn dat dit voorstel op grote weerstand stuit.
Het zou logisch zijn dat Nederland en België dezelfde koers varen en dus ook Nederland deze belasting gaat invoeren.
Bron: Nu.nl, 11 december 2022