DuurzaamheidsnieuwsVervuilde lucht maakt coronavirus dodelijker

Mensen die op plaatsen wonen waar veel luchtvervuiling heerst, hebben hoogstwaarschijnlijk minder kans om een coronabesmetting te overleven. Dat zegt de Europese Public Health Alliance (EPHA).

Luchtverontreiniging kan hoge bloeddruk (hypertensie), diabetes en luchtwegaandoeningen veroorzaken. Deze aandoeningen worden door artsen nu ook gekoppeld aan hogere sterftecijfers door toedoen van Covid-19. Een onderzoek uit 2003 naar slachtoffers van het SARS-coronavirus wees uit dat patiënten in regio's met matige luchtverontreiniging 84 procent meer kans hadden om te overlijden dan mensen in regio's met lage luchtverontreiniging.

Voorbeeld van luchtvervuiling boven stedelijk gebied.

Dieselvoertuigen

“De luchtkwaliteit in de stad is de afgelopen halve eeuw verbeterd, maar de dampen van benzine- en vooral dieselvoertuigen blijven een serieus probleem”, zegt Sara De Matteis, hoofddocent arbeids- en milieugeneeskunde aan Universiteit Cagliari in Italië en lid van de European Respiratory Society. “Zelfs de nieuwste dieselmotoren zijn erg vervuilend. Patiënten met chronische long- en hartaandoeningen zijn minder goed in staat longinfecties te bestrijden en hebben daarom meer kans om te overlijden. Dit is waarschijnlijk ook het geval voor Covid-19.”

Luchtvervuiling is de grootste milieu-uitdaging in Europa. Het probleem is het grootste in de steden

Luchtvervuiling is de grootste milieu-uitdaging in Europa. Het probleem is het grootste in de steden, zegt het Europese Milieuagentschap (EEA). Stikstofdioxide (NO₂) en ozon (O₃) veroorzaken de meeste schade en leiden tot 400.000 voortijdige overlijdens per jaar.

Hotspot

“Een hotspot van luchtvervuiling is Noord-Italië, het centrum van de corona-uitbraak in Europa”, stelt het bericht van de EPHA. Ook in Wuhan, waar de pandemie begon, en in andere delen van China is de luchtkwaliteit slecht. En in Nederland is Noord Brabant een regio met problemen rond de luchtkwaliteit.

Anderzijds is het ook zo dat in Lombardije het niveau van fijnstof met een diameter van 10 micrometer (PM10) al enorm is gedaald na tien dagen van Covid-19-maatregelen voor sociale afstand. Ook de NO₂-niveaus zijn afgenomen tijdens de lockdown.

In Wuhan, waar de pandemie begon, en in andere delen van China is de luchtkwaliteit slecht. En in Nederland is Noord Brabant een regio met problemen rond de luchtkwaliteit.

“De lucht klaart misschien op in Italië, maar de schade aan de menselijke gezondheid en hun vermogen om infecties te bestrijden, is al een feit”, zegt Sascha Marschang, de secretaris-generaal van EPHA. “Regeringen hadden lang geleden de chronische luchtverontreiniging al moeten aanpakken, maar hebben de economie voorrang gegeven boven gezondheid door de auto-industrie te zacht aan te pakken.

“Als deze crisis voorbij is, moeten beleidsmakers de maatregelen versnellen en vuile voertuigen van onze wegen krijgen. De wetenschap vertelt ons dat epidemieën zoals Covid-19 steeds vaker zullen voorkomen. Schone lucht is dus een basisinvestering in een gezondere toekomst.”

Bron: Duurzaamheidsnieuws, 16 maart 2020