Zoeken

Elektrische vlieglijndienst op Groningen slaat nergens op!

PERSBERICHT

Vorige week presenteerde Zestienhoven een plan om met elektrische vliegtuigjes te gaan vliegen naar Groningen

Voorman Alfred Blokhuizen van de de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) vindt het een belachelijk en totaal onhaalbaar plan, dat ons totaal overviel in een tijd dat we juist praten over minder vliegen, minder overlast en minder vervuiling." Hij vraagt zich af waarom je naar Groningen zou vliegen als je met een Tesla er eerder en ongelofelijk veel goedkoper uit bent dan met een vliegtuigje. Volgens een luchtvaart taxibedrijf kost een enkeltje Groningen € 1400,- en duurt, alles inbegrepen 2.45 u. Met een Tesla 2.26 u en € 12,- aan elektriciteit. Daarbij komt nog dat elektrische vliegtuigjes gewoon veel herrie maken, laag en heel langzaam vliegen.

Kosten elektrisch vliegen binnenlandse vlucht

Deskundigen schudden het hoofd!

Ingenieurs, die samenwerken met de BTV tijdens het rekenwerk, kijken hoofdschuddend naar het plan. Ze noemen elektrisch vliegen een "sprookje" waarin mensen maar blijven geloven. Elektrisch vliegen is mogelijk, want een elektromotor op een propeller schroeven is geen hogere wiskunde. Maar grootschalig elektrisch vliegen is gewoon niet mogelijk, vanwege het gewicht van batterijen. Een batterij is 120 maal zwaarder dan kerosine. Dat betekent dat 1000 kilo kerosine (iets meer dan 1000 liter) moet worden vervangen vervangen door een batterij van 120.000 kilo!

Fabel

Ook Minister van Nieuwenhuizen vindt elektrisch vliegen een fabel. In de 2e Kamer vertelde ze de Kamerleden dat "elektrisch vliegen? Dat gaat niet werken. Voor een vliegtuig heb je 7 of 8 voetbalvelden vol Tesla's nodig."
Speelgoedvliegtuigje
Op Zestienhoven is een tweepersoons toestelletje gestationeerd. " Een hartstikke leuk speelgoedvliegtuigje, maar je vervoert er geen vakantiegangers mee en het komt niet ver. Piloten schatten het op 55 km. Dat vliegtuigje past in mijn huiskamer, zegt de voorzitter van de BTV. Opschalen naar grotere vliegtuigen is echt vrijwel onmogelijk, ook al beweren ze in de vliegsector van wel. De vliegtuigjes worden zo zwaar dat ze de wielen niet van de grond krijgen. Daarbij komt nog dat er bij lange na niet genoeg groene energie is om de batterijen met groene stroom op te laden. Een elektrisch vliegtuigje opladen met kolenstroom is echt het paard achter de wagen spannen. Dat is alles behalve schoon.

Propaganda

Blokhuizen: "De luchtvaart moet ophouden met deze onzinnige gedachtenspinsels. Ze moeten echt eens met de beide benen op de grond gaan staan. In onze ogen is het gewoon propaganda. Men zou willen laten zien dat men supergroen bezig is. Dat klopt helemaal niet. Het leidt vooral af van waar het eigenlijk om gaat: we moeten gewoon minder vliegen voor een schonere en stillere leefomgeving."

Einde persbericht

Rotterdam, 14 april 2021


Achtergrondinfo:

Berekeningen elektrisch vliegen
Uitlatingen minister van Nieuwenhuizen "Vliegen gaat niet werken."

We zijn uiteraard altijd bereid tot het geven van informatie of een reflectie op berichten van de luchthaven.
Alfred Blokhuizen
Voorzitter
Vereniging BTV-RotterdamAirport

Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2021  
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport
De Vereniging heeft de ANBI-status.

 

e-boekhouden

 

Bestuurstafel

Lid worden?