
De zwarte stippellijn geeft de voorgeschreven route aan. Elke vliegbeweging wordt weergegeven met een blauwe haardunne lijn.
Op 20 mei 2025 was Alfred Blokhuizen, voorzitter van onze vereniging, te gast bij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) -- zie illustratie onder -- om te spreken over een door BTV ingediende klacht over stelselmatige routeafwijkingen. LVNL stond op het standpunt dat gesprekken tussen luchtverkeersleiders en piloten over routeafwijkingen vertrouwelijk moesten worden gehouden. Men wilde deze alleen gebruiken voor intern onderzoek naar klachten. In het openbare debat leidde dit tot veel, soms naargeestige en onterechte, speculaties. Vandaar dat BTV bij monde van onze voorzitter pleitte voor openbaarmaking van dit soort gesprekken.
Resultaat van bovengenoemd gesprek is, dat LVNL onze voorzitter op 9 juli jl liet weten dat gesprekken tussen de verkeerstoren en piloten op specifiek verzoek openbaar worden gemaakt.
Verstandig besluit
Dit is belangrijk nieuws, want voortaan kunnen omwonenden en anderen info opvragen en ook krijgen. Dat is een mooie stap van LVNL, want openheid van zaken is een groot goed voor een overheidsinstantie. Dat LVNL zo positief heeft gereageerd op onze klacht, voorkomt ook een gang naar de rechter. Gelukkig zijn we het met elkaar eens dat een gang naar de rechter voor niemand echt goed is. Daar wordt niemand blij van. Goed dat dit door het verstandige besluit wordt voorkomen.
Overlast door bezuiniging
Voor piloten heeft dit besluit van LVNL overigens wel de nodige impact. Zij kunnen niet zomaar meer vragen om van voorgeschreven routes af te wijken en bochten af te snijden, bij voorbeeld om hun werkgever te pleasen met een kortere vliegtijd en dus besparing op kerosine. Toestaan van routeafwijkingen leidt – zeker als het vaak gebeurt – tot extra veel overlast in woonwijken. Afwijken van routes mag bovendien alleen als er sprake is van interfererend vliegverkeer of slecht weer. Door het besluit van LVNL worden gesprekken over dit soort verzoeken inzichtelijk voor iedereen en zullen routeafwijkingen hopelijk minder vaak worden toegestaan.
LVNL verdient een dik compliment voor het voortschrijdend inzicht dat in deze zaak is getoond. Het is een mooie stap in het herstel van vertrouwen in een overheidsinstantie die tot nu toe een gesloten bolwerk leek.
Bron: BTV Rotterdam, 9 juli 2025
