Door tekortschietend beleid en desinteresse van de branche zal de uitstoot van CO2 door luchtvaart verder toenemen.
De Nederlandse luchtvaartsector voldoet niet aan de klimaatdoelstellingen voor 2030. Uit een recent onderzoek van CE Delft, uitgevoerd in opdracht van Natuur & Milieu, blijkt dat terwijl andere sectoren hun CO2-uitstoot verminderen, de uitstoot door luchtvaart juist stijgt en naar verwachting blijft groeien.
De impact van luchtvaart op het klimaat neemt daardoor fors toe, van 1,7% in 1990 naar een verwachte 7,2% in 2030. Dit is alleen gebaseerd op CO2-uitstoot; de werkelijke klimaatschade is aanzienlijk groter, omdat niet-CO2-effecten naar schatting twee derde van de opwarming door luchtvaart veroorzaken en in deze cijfers niet zijn meegenomen.
Milde en niet-bindende doelen
De luchtvaartsector heeft zichzelf milde doelen opgelegd, zoals een uitstoot in 2030 die niet hoger mag zijn dan in 2005, wat ver achterblijft bij de harde eisen voor andere sectoren die hun uitstoot met 55% moeten reduceren ten opzichte van 1990. Daarbij zijn de afspraken voor de luchtvaart niet wettelijk vastgelegd, waardoor de sector deze zonder consequenties kan negeren.
Huidige maatregelen onvoldoende
Volgens de Klimaat- en Energieverkenning 2024 blijft de luchtvaartuitstoot in 2030 een half miljoen ton CO2 te hoog met het huidige beleid. Ook aangekondigde maatregelen, zoals een tijdelijk plafond op het aantal vluchten en een gedifferentieerde vliegbelasting, zijn onvoldoende om het gat te dichten.
Politieke besluiteloosheid vertraagt de invoering van een wettelijk CO2-plafond per luchthaven, wat volgens experts de enige effectieve garantie is om de doelen te halen. Door kabinetswisselingen en controverse blijft deze cruciale maatregel uit.
Noodzaak voor hogere vliegbelasting
De huidige vliegbelasting van 29,40 euro per ticket is te laag en maakt de klimaatdoelen onhaalbaar. Het kabinet overweegt verhogingen vanaf 2027: 47 euro voor middellange vluchten en 71 euro voor lange vluchten. Onderzoekers adviseren een verdere stijging naar 70 euro respectievelijk 110 euro om het emissietocht tekort echt aan te pakken.
Politieke onwil remt noodzakelijke stappen
Ondanks het helder aanwezige probleem en beschikbare effectieve maatregelen, blijft politiek ingrijpen uit. Het rapport van CE Delft benadrukt dat het kabinet moet stoppen met het uitstellen van besluiten en onverwijld het CO2-plafond moet invoeren en de vliegbelasting moet verhogen om klimaatdoelen haalbaar te maken.
Bron: CE Delft