BTV-RotterdamRTHA onder vuur na uitspraak Rechtbank Den Haag

Stikstofrechten en natuurbescherming

Rechtspraak en gevolgen voor de luchtvaart

De uitspraak van de Rechtbank Den Haag op 22 januari 2024 in de door Greenpeace aangespannen zaak over het halen van wettelijke stikstofdoelen, heeft verstrekkende gevolgen voor tal van activiteiten. In dit artikel gaan wij in op de mogelijke gevolgen voor luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA). In combinatie met de uitspraken van de Raad van State van 29 mei 2019 over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) en die van 18 december jl. over de praktijk van intern salderen, zorgt deze meest recente gerechtelijke uitspraak voor een strenger toezicht op stikstofuitstoot en natuurbescherming.

Strengere regels voor stikstofrechten

In een van onze eerdere artikelen gingen wij al in op de aankoop van stikstofrechten van een tweetal Zuid-Hollandse boerderijen door Schiphol Group, ten behoeve van RTHA. Tegen deze achtergrond zullen de recente rechterlijke uitspraken RTHA gaan verplichten om aan te tonen dat deze aankoop daadwerkelijk leidt tot verbetering -of ten minste geen verslechtering- van de kwaliteit van stikstofgevoelige natuurgebieden.

Gevolgen voor Rotterdam The Hague Airport

Voor de luchthaven betekent dit dat zij:

  1. moeten bewijzen dat opgekochte stikstofrechten leiden tot een reële vermindering van stikstofuitstoot;
  2. daarbij rekening moeten houden met cumulatieve effecten van stikstofhandel door andere bedrijven in de regio;
  3. aantoonbare en handhaafbare maatregelen moeten nemen voor natuurbehoud of -herstel.

Impact op omwonenden

Omwonenden die hinder ondervinden van RTHA, kunnen mogelijk baat hebben bij deze strengere regelgeving. De luchthaven zal namelijk gedwongen worden om:

  • nauwkeuriger te rapporteren over hun stikstofuitstoot en –reductie;
  • meer te investeren in daadwerkelijke natuurbeschermingsmaatregelen;
  • activiteiten te beperken als niet kan worden voldaan aan de aangescherpte eisen.

Daarnaast geldt dat RTHA al jaren opereert zonder de vereiste operationele vergunning (het zgn. Luchthavenbesluit). De aanvraag van een nieuw Luchthavenbesluit zal hoogstwaarschijnlijk vertraging oplopen omdat een Natuurvergunning vereist is.

Toekomstperspectief

Mede door de recente gerechtelijke uitspraken neemt de juridische druk op overheid en bedrijfsleven toe om aan stikstofdoelen te voldoen. Voor RTHA betekent dit dat de bedrijfsvoering mogelijk moet worden aangepast om aan die strengere eisen te voldoen. Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot een vermindering van vluchten, want investeringen in schonere grondgebonden technologieën staan los van de uitstoot door vliegtuigen. Wat dit laatste betreft, is bekend dat het ontwikkelen van nieuwe vliegtuigen geen taak van een vliegveld is en dat de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen decennia duurt en miljarden investeringen vereist.

RuimbaanVoorRotterdam

  • Er is echter ook een andere weg die kan worden bewandeld: RuimbaanVoorRotterdam!

Omwonenden hebben een plan laten doorrekenen om het luchthaventerrein een andere bestemming te geven: www.RruimbaanVoorRotterdam.nl. Door dit plan versneld uit te voeren, wordt niet alleen reductie van stikstof behaald, maar ontstaat er ook een nieuwe groene bufferzone, wordt voorzien in de noodzaak van wateropslag in het gebied en worden niet minder dan 12.500 biobased woningen gebouwd. Uit de doorrekening van het economische fundament van dit plan door gerenommeerde economen is gebleken dat zowel de gemeente Rotterdam, de regio als de luchthavenexploitant ongekend veel meer baat kunnen hebben bij uitvoering van dit plan, dan bij doorgaan op de doodlopende weg van vliegvakanties.

Bronnen: