Nul meting ultrafijnstof en geluid Rotterdam The Hague Airport

Hoe schadelijk zijn vliegtuigen nou echt voor onze gezondheid?

Doelbedrag : 13.000 euroGoFundMe logo

Vraag jij je wel eens af welk effect vliegverkeer heeft op jouw gezondheid?

Help je mee om deze metingen te realiseren ? Doe dan mee met de crowdfunding
GoFundMe logo

 

"Wij" zijn: de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast van Rotterdam Airport en wij willen uitzoeken hoe het zit met dit effect. In samenwerking met Urgenda laten wij nu zelf een ultrafijnstof -en geluidsmeting uitvoeren in de wijken rondom Rotterdam The Hague Airport. Als jij je ook zorgen maakt en last hebt van vliegtuigen, doneer dan, zodat we vliegensvlug kunnen starten met objectieve metingen van ultrafijnstof en geluid. Ga hier naar crowdfundpagina. Op
Immers, meten is weten.

Voor een tientje per persoon krijg je inzicht in geluid en luchtkwaliteit en weet je ook straks wat dat betekent voor jouw gezondheid”

GoFundMe logo

 

Vliegtuig over huizen met bewoners

Wie zijn we?

De vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) bestaat sinds 1985 en zet zich in voor de verbetering van de woon- en leefomgeving van Rotterdam-The Hague Airport (voorheen Vliegveld Zestienhoven).

Wat is de BTV?

De BTV is een bewonersvereniging, met een achterban van bijna 1000 leden/gezinnen. Onze leden komen veelal uit Rotterdam (uit Hillegersberg-Schiebroek, Overschie, Nesselande, Terbregge) en uit Lansingerland (Bergschenhoek, Berkel & Rodenrijs en Bleiswijk), maar ook uit Schiedam, Vlaardingen, Delft, Zevenhuizen, Reeuwijk, Gouda en Spijkenisse.

Wat is de aanleiding?

MINISTER WEIGERT NULMETING GELUID
Op 21 maart vroeg bewonersvereniging BTV-Rotterdam de minister een nulmeting uit te voeren naar geluidsniveau en luchtkwaliteit nu het vliegverkeer op zijn gat ligt. In een brief van 3 april 2020 geeft het Ministerie van I&W aan dat dit “niet mogelijk” is.

  • Ook de gemeente Rotterdam vond nieuwe metingen niet nodig. Deze stelt dat er op meerdere meetpunten in de regio continue metingen worden verricht voor de meest relevante stoffen. ( luchtmeetnet.nl )
    Maar bij nader onderzoek blijken er op die punten geen ultrafijnstof te worden gemeten en staat er slechts 1 meetpunt in Blijdorp, ver van het vliegveld af.
  • Na het inspreken bij de Provinciale Staten Zuid Holland op 22 april 2020 werd er een motie aangehouden omdat de gedeputeerde een toezegging deed om wel een meting uit te voeren.
  • Uiteindelijk blijkt dat er alleen een metig plaatsvindt op een plek ver van de luchthaven langs de A13. Geen representatieve plek. De Milieudienst Rijnmond heeft daar een vast meetpunt, maar niet speciaal voor vliegtuigen. Ze verdedigd dat er bij een goede windrichting “ ook ultrafijnstof van vliegtuigen” waarneembaar is.
  • Dus rest ons niets anders om zelf te gaan meten.

GoFundMe logo

Vliegtuig Sensornet

Wat gaan we doen?

Vereniging Bewoners Tegen vliegtuigoverlast Rotterdam Airport wil daarom in samenwerking met Urgenda zelf een ultrafijnstof -en geluidsmeting laten uitvoeren in de wijken rondom RTHA.
Wij willen objectieve metingen door een professionele en onafhankelijke partij laten uitvoeren: Sensornet.
Zo kunnen we jou en politiek voorzien van objectieve informatie. 

Zo kunnen we jou en politiek voorzien van objectieve informatie. 

Voorbeeld van rapportage (bron: Sensornet)
(voorbeeld van rapportage door Sensornet)

Meting lucht & geluid vliegveld R’dam voor 18 juni

Vraagt u zich ook wel eens af welk effect vliegverkeer heeft op uw gezondheid?

Via metingen ultrafijnstof en geluid rondom Rotterdam The Hague Airport kunnen we hier achter komen. Wilt u dit onderzoek steunen, doneer dan, zodat we vliegensvlug kunnen starten met een nulmeting. Dit willen we meten vóór 18 juni. Er wordt tot die tijd niet gevlogen. Nu is het moment! Meten is weten.

GoFundMe logo

Waarom nu?

Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport ligt nu stil. Dit is een uniek moment om een nulmeting uit te voeren. Schone lucht en stilte zijn van levensbelang voor ieders gezondheid. Wij willen daarom weten hoe stil en schoon het is,nu er niet door grote Boeings wordt gevlogen.
De tijd dringt, want vanaf 18 juni gaan de Boeings de lucht weer in. Donaties die na deze datum worden ontvangen, worden gebruikt voor de tweede meting.

Vervolg?

De 0-meting gaan we vergelijken met een meting als het vliegveld weer volledig is opgestart. Zo verkrijgen we objectieve informatie over:
* Welke invloed vliegtuigen hebben op geluid en luchtkwaliteit (ultrafijnstof)  en
* Welke invloed lawaai en ultrafijnstof heeft op de gezondheid?

U ziet de resultaten en de interpretatie van de metingen terug op de website.GoFundMe logo

SensorNet live metingen

Leden ontvangen regelmatig een nieuwsbrief en worden bij acties betrokken. Je kan je hier aanmelden als lid of een eenmalige donatie doen.GoFundMe logo

Werkt dit meetsysteem?

Jazeker, bekijk dit filmpje van Sensornet over een vergelijkbare situatie

Lees ook:
Provincie aan zet geluidsoverlast luchthaven.

* Minister weigert 'nulmeting' geluid.

* Fors meer meldingen geluidsoverlast Rotterdam The Hague Airport.

 

GoFundMe logo

Richard Abbenhuis wordt geïnterviewd voor de BTV

Richard Abbenhuis van onze Vereniging legt nog eens uit waarom het noodzakelijk is om met particuliere bijdragen deze meting te doen en waarom de Overheid de burger niet steunt.

media player

Uitgezonden: 9 juni 2020

Zie ook: RTV Rijnmond, 9 juni

Vragen?

* Voor vragen neem met ons contact op.

* Voor persvragen: telefoon: 0628557325 of 0637008829

* De donatiepagina kunt u hier vinden:
https://www.gofundme.com/f/meting-lucht-amp-geluid-vliegveld-rdam-voor-18-jun

* Korte URLhttps://bit.ly/BTV_Crowdfund

* Wilt u rechtstreeks aan de BTV overmaken? Dat kan via onze eigen BTV-DONATIEPAGINA. Dank u wel! Of maak uw bedrag over op IBAN / Bankrekening NL10 INGB0000330416 onder vermelding van "Crowdfunding"


GoFundMe logo