Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

Participatietraject RTHA-LuchthavenbesluitZienswijze van Gemeente Schiedam op NRD RTHA

Namens de Gemeente Schiedam is een zienswijze ingestuurd naar het ministerie van I&W.

Datum: 1 februari 2023

Zienswijze gemeente Schiedam op Notitie Reikwijdte en Detailniveau ten behoeve van luchthavenbesluit RTHA

Geachte leden van de gemeenteraad,

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft eind december 2022 aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (ministerie) het voornemen kenbaar gemaakt een luchthavenbesluit te gaan aanvragen. Met ontvangst van het voornemen tot aanvraag van een luchthavenbesluit en de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) van luchthaven RTHA start het proces om tot een luchthavenbesluit te komen.

NRD
De NRD beschrijft de te onderzoeken alternatieven ten opzichte van de referentiesituatie (de vigerende omzettingsregeling) en geeft tevens een beeld van de effecten die in het milieueffectrapport (MER), dan wel in aanvullende (bijvoorbeeld economische) studies onderzocht gaan worden.
RTHA heeft de uitkomsten van het participatietraject, inclusief de verschillende reflecties, gebruikt als basis voor de alternatieven in het MER. Op de punten waar geen consensus bereikt kon worden heeft RTHA een keuze gemaakt op basis van de ingebrachte belangen van alle partijen. Op de NRD kan eenieder een zienswijze indienen. De NRD is als bijlage 1. bij deze brief gevoegd.

MER en ontwerp Luchthavenbesluit
Vervolgens wordt het MER opgesteld, waarna het MER gelijktijdig met het ontwerp luchthavenbesluit ter inzage wordt gelegd (Q2/Q3 2024). Op beide documenten mag wederom eenieder een zienswijze naar voren brengen. Tegelijkertijd wordt het Parlement in de gelegenheid gesteld te reageren op het ontwerp luchthavenbesluit (voorhang). Daarnaast wordt advies gevraagd van de wettelijke adviseurs en de Commissie voor de m.e.r. met betrekking tot het MER.

Vaststellen Luchthavenbesluit (eind 2024)
De minister stelt vervolgens het luchthavenbesluit vast. Hierbij wordt vermeld op welke wijze rekening is gehouden met het MER en met de zienswijzen en adviezen. 

Het luchthavenbesluit is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) op grond van artikel
8.70 Wet luchtvaart. Beroep bij de Raad van State is daarom niet mogelijk.

Mogelijkheid indienen zienswijze / informatiemarkt
De NRD ligt momenteel gedurende zes weken (van donderdag 26 januari 2023 tot en met woensdag 8 maart 2023) ter inzage.
Tijdens de zienswijzeprocedure wordt door het ministerie een informatiemarkt georganiseerd. Deze zal plaatsvinden op donderdag 9 februari 2023 tussen 19.00 en 21.00 uur op het gemeentehuis Schiedam.
Er kunnen vragen gesteld worden over de NRD en de procedure aan medewerkers van de luchthaven, het ministerie en de bewonersvertegenwoordigers. U dient zich hiervoor wel van te voren aan te melden (zie kennisgeving, bijlage 2).

Zienswijze gemeente Schiedam op NRD

In onze vergadering van 31 januari 2023 hebben wij een zienswijze op de NRD vastgesteld. De zienswijze is in lijn met onze reflectie op het eindproduct van het participatietraject (EPP), zoals op 21 december 2023 verzonden aan RTHA, met in c.c. het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (bijlage 3). Aangezien de NRD de onderzoeksopzet voor het milieueffectrapport (MER) beschrijft, is de zienswijze qua onderwerpen beperkter dan de reflectie op het EPP, waar ook onderwerpen zijn benoemd die betrekking hebben op het luchthavenbesluit, zoals extra handhavingspunten. Bijgaand treft u onze zienswijze NRD aan (bijlage 4).

Samenvatting inhoud zienswijze

  • Geen regionaal politiek-maatschappelijk draagvlak voor groei aanwezig
  • In onze zienswijze benadrukken wij ten eerste dat wij het waarderen dat de uitkomst van het EPP zonder ontwikkelruimte (de nul-groeivariant) als alternatief in het MER wordt onderzocht. Dat draagvlak voor ontwikkelruimte ontbreekt, is gebleken tijdens het participatieproces als ook gedurende het proces van het opstellen van de reflecties.

Alternatieven

RTHA heeft de uitkomsten van het participatietraject, inclusief de verschillende reflecties, gebruikt als basis voor de alternatieven in het MER. Deze uitkomsten zijn dan ook in alle alternatieven buiten de referentiesituatie (alternatief 1) gelijkluidend.
De volgende alternatieven worden in de NRD benoemd:

  1. Referentie situatie: de vigerende Omzettingsregeling RTHA.
  2.  Alternatief op basis van uitkomst van het participatietraject: EPP met ontwikkelruimte Dit alternatief betreft het plafond voor groothandelsverkeer van maximaal 8.760 extra vliegtuigbewegingen in 2035.
  3. Alternatieven op basis van reflecties op EPP:
    1. EPP meer ontwikkelruimte
      Dit alternatief betreft meer ontwikkelruimte dan het plafond voor groothandelsverkeer van maximaal 8.760 extra vliegtuigbewegingen in 2035)
    2. EPP beperkte ontwikkelruimte
      In dit alternatief wordt de maximale ontwikkelruimte die gesteld was op 8.760 gehalveerd naar 4.380 vliegtuigbewegingen.
    3. EPP zonder ontwikkelruimte
      In dit alternatief verdwijnt de voorwaardelijke ontwikkelruimte die gesteld was op 8.760 vliegtuigbewegingen volledig (nul-groei variant).
    4. Krimpscenario en sluiting van de luchthaven

Een tweetal alternatieven wordt niet nader meegenomen in het MER:
- het alternatief van het EPP met meer ontwikkelruimte (meer dan een plafond voor groothandelsverkeer van maximaal 8.760 extra vliegtuigbewegingen in 2035) omdat zij niet voldoet aan de luchtvaartnota 2020-2050;
- het alternatief krimpscenario.
In onze zienswijze verzoeken wij dit alternatief krimpscenario alsnog mee te nemen in het MER.

Overige aspecten uit onze zienswijze

In onze zienswijze verzoeken wij in lijn met onze reflectie op het EPP alsnog om in de alternatieven te onderzoeken het beperken van de openingstijd op zondagen van 8:00 uur in plaats van 7:00 uur en het bevriezen van het aantal slots tussen 08.30 – 09.00 uur ten opzichte van gebruiksjaar 2019. Daarnaast benadrukken wij dat de 56 dB(A)Lden geluidscontour in het MER niet voorbij het spoor bij Kethel mag komen te liggen.

In de onderzoeken zal ten aanzien van de geluidsbelasting op een aantal locaties binnen de 48 Lden contour, de piekbelasting van een representatief vliegtuig worden aangegeven alsmede het verwachte aantal passages boven de 60 dB(A) en boven de 70 dB(A). In onze zienswijze verzoeken wij locaties in Schiedam mee te nemen, zowel ten aanzien van landend als van vertrekkend verkeer.

Tot slot verzoeken wij om naast de stikstofemissies van het vliegverkeer, in de onderzoeken ook de stikstofemissies veroorzaakt door grondbronnen mee te nemen en daarbij transparant de aannames voor de berekening van de stikstofemissies weer te geven.

Gezien het feit dat de inbreng van uw raad - zoals opgenomen in onze reflectie op het EPP - in deze zienswijze is verwerkt, vertrouwen wij erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Schiedam,
de secretaris
de burgemeester