Raad Schiedam kritisch op milieuvergunning RTHA

Wethouder mag geen zienswijze opstellen.

Op 8 april 2025 vond in Schiedam de zogeheten “Vergadering Politieke Avond” plaats, waarin tal van actuele onderwerpen werden besproken. Eén daarvan was de vergunningsaanvraag van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) bij de DCMR, met het oog op het realiseren van diverse voorzieningen op de grond. Met deze aanpassingen wil de luchthaven zich voorbereiden op de afhandeling van 1,4 miljoen extra passagiers en de dagelijkse aanvoer van 50% méér kerosine. Dit onderwerp wordt elders op de website uitvoerig toegelicht.

De Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) had verwacht dat lokale politici – die geacht worden de belangen van Schiedamse burgers te vertegenwoordigen – zich fel tegen deze plannen zouden keren. Schiedammers ondervinden immers meer overlast van het vliegveld dan dat zij er baat bij hebben. Schiedam heeft ook al de meest vervuilde lucht van de omgeving. Het tegendeel bleek het geval. De wethouder zag geen reden om vanuit de gemeente een zienswijze in te dienen – en zeker geen kritische.
Een zienswijze is een formele reactie op een voorgenomen besluit. Het is belangrijk dat burgers en instanties hier gebruik van maken, om invloed uit te oefenen op besluitvorming. De wethouder stelde in de raadsvergadering dat de geplande aanpassingen geen extra overlast zouden opleveren voor de inwoners. Deze opvatting werd eerder ook schriftelijk aan de gemeenteraad gecommuniceerd.

Bewoners aan het woord

Namens haar leden was de BTV-bestuurder Arie den Draak aanwezig om haar zienswijze toe te lichten en onjuistheden in de informatievoorziening aan te kaarten. Ook een betrokken bewoonster kreeg spreektijd. Zij somde een lange reeks negatieve gezondheidseffecten op die de luchthaven voor omwonenden kan veroorzaken. Daarbij verwees ze naar de bevindingen van een gerenommeerde kinderlongarts.

Bekijk het fragment

Hierboven staat de discussie over dit onderwerp integraal.

Insprekers

CRO en afwezigen

Opvallend was de afwezigheid van de bewonersvertegenwoordigers die door de gemeente zijn aangewezen om de belangen van Schiedammers te behartigen, binnen én buiten de Commissie Regionaal Overleg Rotterdam Airport (CRO). Deze vertegenwoordigers ontvangen hiervoor een vergoeding. Tijdens deze raadsbijeenkomst hadden zij hun kritische stem kunnen laten horen. Door dat niet te doen, wekten zij de indruk geen bezwaar te hebben tegen de aangevraagde vergunning. Die nieuwe "omgevingsvergunning" maakt echter ruimte om in de toekomst méér te vliegen en daarmee ook méér overlast te veroorzaken.

Raad besluit anders dan het college

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad besloot anders dan het college van B&W. De Raad gaf de Raadswerkgroep Luchtvaart de opdracht om een concept-zienswijze op te stellen. Deze zal vlak voor de sluitingsdatum besproken en vervolgens ingediend worden.
Opvallend was dat het voorstel van de VVD om de wethouder alsnog een zienswijze te laten opstellen werd verworpen. Omdat de wethouder vasthield aan zijn standpunt géén zienswijze te willen indienen, werd het opstellen ervan niet aan hem toevertrouwd

Democratie in werking

Deze avond vormde een goed voorbeeld van hoe politieke besluitvorming wél in het voordeel van, de door het vliegveld getroffen, burgers kan uitpakken. Het toont het belang aan van burgerparticipatie én van verenigingen zoals de BTV, die namens bewoners hun stem laten horen. De bijdrage van een betrokken inwoner werd gehoord en gewaardeerd. Dit laat zien dat politiek ook anders kan – en moet. Een geslaagde avond dus voor de democratie in Schiedam.

Hierboven staat de discussie over dit onderwerp integraal.