Juridische onzekerheid RTHA na Schiphol-uitspraak

Naar aanleiding hiervan vraagt Groenlinks het college van Rotterdam om houdbaarheid van de natuurvergunning van RTHA scherp te bezien..

GroenLinks-Rotterdam wil opeldering over de juridische status van Rotterdam The Hague Airport, nu moederbedrijf Schiphol geen stikstof mag salderen. Groei in het aantal vluchten is onmogelijk, toch vraagt de luchthaven een vergunning voor meer vliegbewegingen..

De uitspraak van de Raad van State van 18 december 2024 over intern salderen, samen met de vernietiging van Schiphol’s natuurvergunning in juni 2025 werpen een groot vraagteken bij de vergunningen van kleinere luchthavens zoals Rotterdam The Hague Airport (RTHA).

Voorbarige nieuwe luchthavenaanvraag

RTHA heeft op 30 september 2025 een nieuwe versnelde aanvraag voor een luchthavenbesluit ingediend, terwijl er op 1 december nog een rechtszitting gepland staat over eerdere vergunningen. GroenLinks noemt deze stap voorbarig en stelt dat dit de rechtspositie van omwonenden en belangenorganisaties ondermijnt. De timing lijkt te getuigen van een groot gebrek aan respect voor rechtszekerheid en inspraak.

Bewonersparticipatie mislukt

Een eerder participatietraject van RTHA is overigens niet alleen door bewoners als mislukt bestempeld. Ook regionale en provinciale overheden hebben geëvalueerd dat dit project niet heeft geleid tot voldoende draagvlak, transparantie en effectieve inspraak. Nota bene zijn destijds de Rotterdamse bewonersvertegenwoordigers uit het traject gestapt nadat eerder de voorzitter van de BTV Rotterdam uit het overleg was gezet. Dit versterkt de stelling van GroenLinks dat er nu een fundamenteel andere aanpak nodig is, met echte betrokkenheid van de omwonenden.

Negatieve impact op leefbaarheid en klimaat

De nieuwe aanvraag van RTHA voorziet in een toename naar maximaal 17.860 commerciele vluchten op fossiele brandstof, hoger dan de recente jaren. Deze groei past niet binnen de geluidsruimte en staat haaks op de klimaatdoelen van Rotterdam en de regio. In plaats van geluidsreductie en leefbaarheidsverbetering krijgen omwonenden juist meer geluidshinder te verduren, wat onacceptabel is.

Onrealistische verwachtingen van stille vliegtuigen

In tegenstelling tot het beeld dat stille vliegtuigen de leefbaarheid rondom de luchthaven verbeteren, is herhaaldelijk aangetoond dat de beoogde geluidsreductie nauwelijks wordt waargenomen door omwonenden. Sterker nog, stille vliegtuigen kunnen soms juist meer geluid produceren door gewijzigde vliegroutes of gedragingen. Het inzetten van stillere toestellen is dus geen garantie voor minder overlast, terwijl RTHA deze belofte nadrukkelijk gebruikt om groei te rechtvaardigen.

Gemeente moet bewoners steunen

De vragen van GroenLinks onderstrepen dat Rotterdam nu achter de bewoners en milieuorganisaties moet gaan staan en moet eisen dat participatie en rechtszekerheid voorop staan. Het college wordt opgeroepen in deze onzekere situatie geen voorbarige vergunningen te faciliteren en pas actie te ondernemen als de juridische situatie helder is.

Bron: schriftelijke vragen GroenLinks/Rotterdam