Rotterdam The Hague Airport en werkgelegenheid

De Rotterdamse luchthaven broedt al jaren op mogelijkheden tot uitbreiding van het aantal passagiers en het aantal vluchten.

Hiervoor heeft de luchthaven een mislukt participatietraject gestart in de hoop om van alle betrokken partijen een akkoord te verkrijgen. Dat is niet gelukt, Provincie Zuid-Holland en diverse omringende gemeentes, waaronder Rotterdam, hebben besloten dat de luchthaven niet verder mag groeien.

Elders op de website is te lezen hoe zij dit via een achterdeur alsnog proberen te realiseren. Traditioneel neemt een politieke partij als de VVD steevast een rol als voorvechter voor méér vliegverkeer. Het was ook niet verbazingwekkend dat deze partij de College van Gedeputeerde Staten aanschreef om hier steun voor te krijgen. Ook is een VVD-traditie om de vermeende banenmotor te noemen. Echter, zonder dit te onderbouwen. Recent onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat de Rotterdam The Hague Airport (RTHA) totaal geen banenmotor is en dat de aanwezigheid van dit vakantievliegveld evenmin een reden is voor bedrijven om zich in deze regio te vestigen.

Omdat de VVD blijft vasthouden aan hun niet onderbouwde aannames, stuurde Alfred Blokhuizen, voorzitter van onze vereniging informatie die al geruime tijd openbaar is. De VVD Fractie Zuid-Holland had hier geen kennis van. Hieronder de integrale brief, opgesplitst in korte uitklap-blokjes.

Geachte fractie,

We zagen uw vragen aan het College van Gedeputeerde Staten, met betrekking tot de economische waarde van het Rotterdamse vliegveld. We zijn zo vrij om daarop onze reactie te geven.

Onderzoeken

We hebben begrepen dat uw Provinciale Staten opdracht heeft gegeven tot een onderzoek naar die waarde. Daarbij wordt onder andere ons rapport Ruim Baan Voor Rotterdam betrokken. We hebben dat rapport enkele maanden geleden overhandigd aan uw fractielid René van Hemert. U kunt dit rapport lezen via www.ruimbaanvoorrotterdam.nl. In dit rapport is een Maatschappelijke Kosten baten Analyse (MKBA) opgenomen. Deze MKBA is streng volgens de regelgeving opgesteld. Verder blijkt daaruit dat de werkgelegenheidscijfers, in de Rijnmondomgeving, te verwaarlozen zijn. Dat staat natuurlijk los van de menselijke kant van de zaak. Het is altijd heel naar als je baan op de tocht staat. Maar uw vragen gaan feitelijk over de zakelijke kant van de zaak. We kennen de VVD als een partij die een warm hart heeft voor het bedrijfsleven, maar wel in de setting van de vrije markt en los van (indirecte) subsidies.  

Werkgelegenheid

De werkgelegenheidscijfers van het Rotterdamse vliegveld zijn onderzocht, in opdracht van het vliegveld, door de Erasmus Universiteit. Uit dat onderzoek bleek dat het gaat om 2733 directe en indirecte arbeidsplaatsen. Slechts 130 werknemers zijn in dienst van het vliegveld. In fte’s zou dat neerkomen op 1700-1900. Deze cijfers zijn hier te vinden op de website van RTHA, Merk daarbij wel op dat daarbij bijvoorbeeld vliegbedrijfpersoneel en ambtenaren zijn meegeteld. Deze arbeidsplaatsen worden ook weer meegerekend bij andere luchthavens, vliegbedrijven en overheidsinstanties. In de berekeningen in het rapport Ruim Baan Voor Rotterdam worden overigens ongeveer dezelfde getallen genoemd.

Werkgelegenheid volgens onderzoek Erasmus

Regionale werkgelegenheidscijfers

Kijken we naar de werkgelegenheidscijfers in de regio Rotterdam, dan valt ons op dat de werkgelegenheidscijfers van het vliegveld vrijwel geheel wegvallen bij de totale werkgelegenheid. Alleen al binnen de Gemeente Rotterdam zijn er, naar schatting, 220.000 banen. Lees het hier.

Aantal banen in Rotterdam

Kijken we naar het aantal vacatures in de regio, dan zien we eigenlijk dat het aantal vacatures het aantal arbeidsplaatsen bij het Rotterdamse vliegveld met een factor 15 tot 22 overtreft. Bron: UWV.  
Openstaande vacatures
In de regio Rijnmond zijn er momenteel ongeveer 600.000-700.000 arbeidsplaatsen. Deze cijfers zijn gebaseerd op de meest recente prognoses van het UWV, dat verwacht dat er tot en met 2025 nog 10.200 banen bijkomen, wat neerkomt op een groei van 1,4%. Bron: werkcentrumrijnmond.nl

Teruggerekend is het aantal banen op het Rotterdamse vliegveld 0,4% van de werkgelegenheid in de regio. Alleen al de toename aan banen in 2025 is een factor 3,7 van de werkgelegenheid bij het Rotterdamse vliegveld. Vereniging B.T.V., Postbus 33131, 3005 EC Rotterdam, K.v.K. Rotterdam 40.34.49.55, Bank NL10 INGB0000.33.04.16, website: www.btv-rotterdam.nl Pagina 3 van 4 Hieruit blijkt dat, zakelijk gezien, de werkgelegenheid geen substantieel deel uitmaakt van de arbeidsmarkt. Het relatief kleine aantal arbeidsplaatsen veroorzaakt wel grote maatschappelijke kosten. Dan hebben we het over luchtvervuiling, slaap- en rustverstoringen en waardedalingen van het vastgoed. In Ruim Baan Voor Rotterdam wordt dat voorgerekend, volgens de strenge MKBA regels. Sluiting van het vliegveld kan de gemeenschap ruim 3 miljard euro opleveren.

Wat brengt het vliegveld eigenlijk op?

Beschouwen we de opbrengstcijfers van het vliegveld dan zien we dat het vliegen zware verliezen (5 miljoen Euro per jaar) maakt. Die verliezen worden vooral goedgemaakt door winsten op parkeergelden (6 miljoen per jaar). Bron is jaarrekening Schipholgroep. Het zakelijk belang van het vliegveld kan men ook vinden in de jaarcijfers van het Rotterdamse vliegveld zelf. Slechts 5% van het vliegverkeer is zakelijk.
Bron: Jaarverslag 2024 RTHA.

5 % zakelijk vliegverkeer BRON: Jaarverslag RTHA 2024

Transavia, dominante partij op het Rotterdamse vliegveld

Dan nog iets over de vliegsector zelf. Uit de laatste publicaties blijkt dat Transavia kennelijk niet meer winstgevend is en een flink deel van haar personeel in het winterseizoen ontslaat en laat ‘overwinteren’ in de werkloosheids- en inkomenszekerheidsvoorzieningen van de maatschappij. Deze kosten komen dus voor rekening van de belastingbetaler. Op deze wijze wordt de maatschappij verantwoordelijk gemaakt voor de eventuele positieve resultaten van een bedrijf dat zelf steeds de overheid stevig bekritiseert, ondanks haar vliegvriendelijke regelgeving. We noemen hier de belastingvrijstellingen, CO2-uitzonderingen, het vogel vrij maken van een ruime omgeving en het vrijelijk innemen van de ruimte boven woonwijken. Zie artikel Ties Joosten, onderzoeksjournalist bij Follow The Money 

Bij Transavia overwintert personeel op kosten van het UWV

Maar ook:

Transavia verdient nog geen 13 cent per passagier. Geen wonder dat het UWV moet bijspringen

We nodigen u uit uw opvattingen over het Rotterdamse vliegveld, als het gaat om de werkgelegenheid en economische waarde, bij te toetsen of stellen en dit op basis van bovenstaande feiten. Uw partij staat pal voor een stevig en goed economisch beleid. Uw partij is wars van emotionele componenten in zakelijke, marktgerichte onderwerpen. In het vliegdossier worden regelmatig emotionele argumenten verward met zakelijke argumenten. Dat maakt een eerlijke discussie over de nut en noodzaak van een vliegveld vaak wat ondoorzichtig. Wij zijn overigens van harte bereid om uw vragen te beantwoorden, maar ook om ons rapport Ruim Baan Voor Rotterdam nader toe te lichten. We komen daarvoor met alle genoegen naar u toe.
Met vriendelijke groet,

Alfred Blokhuizen
Voorzitter BTV