
De eerste leider van fusiepartij GroenLinks-PvdA in Rotterdam: ‘Natuurlijk moet het vliegveld dicht. Foto: GroenLinks Rotterdam.
In een recent interview in het AD (zie bronverwijzing hieronder) benadrukt Postma dat het vliegveld een grote belemmering vormt voor de leefbaarheid, klimaatdoelen en ruimtelijke ontwikkeling van Rotterdam. Postma wijst erop dat het gebied van ruim 220 hectare veel meer waarde kan bieden als woon- en natuurgebied dan als luchthaven. Daarom moet in zijn visie het vliegveld ruimte maken voor dringend benodigde woningbouw in een groene stadswijk.
Integrale aanpak problemen
Hij stelt dat de sluiting van de luchthaven een kans is om deels het nijpende woningtekort op te lossen en tegelijkertijd een klimaat- en toekomstbestendig stadsdeel te ontwikkelen. De transformatie van het vliegveld is voor hem een noodzakelijk onderdeel van bredere duurzaamheidsambities en een verstandige ruimtelijke strategie. Postma onderstreept dat het belang van mens en milieu voorop moet staan, ook als dat betekent dat het vliegveld zijn deuren moet sluiten.
Voor maatschappelijk relevant vliegverkeer, zoals dat van de traumaheli en de politiehelikopter.
Kritiek van een voorstander vóór groei, als Chris Woerts, die – overigens zonder het te onderbouwen! – het belang van RTHA voor de economie benadrukt en het sluitingsinitiatief afdoet als "linkse praatjes”. (zie bronvermelding hieronder) Een onderbouwde motivatie ontbreekt echter bij Chris Woerts.
Postma houdt echter vast aan zijn overtuiging dat vernieuwing alleen mogelijk is door te kiezen voor een leefbare en duurzame toekomst, waarin de luchthaven niet langer de overheersende factor is. Onafhankelijke berekeningen zoals die in de MKBA bij het plan voor het stadskwartier Noorderbos, onderbouwen zijn betoog.
Stelling BTV-Rotterdam
Onderwerpen als overlast, vervuiling van lucht en milieu door vliegverkeer en de het bestrijden van de daaruit voortvloeiende negatieve gevolgen voor mens en natuur, zijn naar het idee van de BTV-Rotterdam niet ‘links’ of ‘rechts’, maar zijn schadelijk voor iedereen. Ongeacht de politieke motieven, dienen deze overlast en vervuiling te worden voorkomen of bestreden. De BTV is politiek onafhankelijk maar steunt de standpunten van partijen die de belangen van de BTV bevorderen.

RTHA als obstakel en kans
Jeroen Postma zet Rotterdam The Hague Airport nadrukkelijk op de hervormingskaart als obstakel en als kans voor stadsontwikkeling en klimaatbeleid. Zijn ambitie weerspiegelt de groeiende politieke discussie over de rol van het vliegveld in Rotterdam en de urgentie om keuzes te maken die verder gaan dan economische belangen alleen.
Bronnen:
- AD, 11 juli 2025
- GroenLinks (2021)
- NieuwRechts 13 juli 2025