Heraut Online “Elektrisch vliegen en synthetische kerosine uit CO2 zijn fabels”

Melden de heren Cees en Alfred Blokhuizen na een studie op dit onderwerp. De luchtvaart staat onder druk. Niet alleen door de pandemie, maar ook door de voortdurende roep dat het afgelopen moet zijn met al die geluidsoverlast en uitstoot van ziekteverwekkende stoffen.

Journalistiek en nieuwemediaDe uitzonderingspositie van Schiphol: waarom Nederlands grootste luchthaven rustig door kan gaan met vervuilen.

Terwijl iedereen probeert zijn steentje bij te dragen aan een milieuvriendelijker toekomst blijft luchthaven Schiphol vrijwel volledig buiten schot.

Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en MilieuMinister illustreert met “Wereldprimeur” de onhaalbaarheid van synthetische kerosine

Minister Cora van Nieuwenhuizen, bij velen bekend als de “minister van ongeremde luchtvaartgroei” plaatste met enige trots een video op Twitter over de eerste KLM-vlucht waarin gebruik werd gemaakt van synthetische kerosine.

Biokerosine is onhaalbaarBio-kerosine: schone droom of vuile nachtmerrie?

Alfred Blokhuizen, voorzitter van de  Vereninging BTV geeft een heldere uitleg over de zin en onzin rond "bio-kerosine"

SchipholWatchElektrisch vliegen onhaalbaar voor langere afstanden

De laatste jaren ontstaat er steeds meer interesse in het gebruik van elektriciteit als energiebron voor vliegtuigen. Komt ‘duurzaam vliegen’ hiermee binnen bereik? Een zeer ervaren luchtvaartingenieur legt het ons uit.

Krijg je sneller de griep tijdens een vliegreis?KLM logo

Aan deze vraag werd reeds in 2018 een KLM-blog besteed. Nu de wereld vol COVID is, maar ook SARS, is deze vraag zeker relevant.

BNNVARA JoopElektrisch vliegen? Veel meer herrie en een overbelast luchtruim

Alleen krimp van de luchtvaart kan voor een betere leefomgeving zorgen.

TrouwZo belangrijk is Schiphol nou ook weer niet, blijkt uit onderzoek

Dat Schiphol moet groeien omdat er anders economisch onheil dreigt, is niet te bewijzen, zeggen onderzoekers.

De Volkskrant logoWaar gaat het naartoe met de luchtvaartindustrie?

De luchtvaart krijgt enorme klappen door de coronacrisis. Pas over anderhalf jaar verwachten experts de eerste tekenen van herstel. Hoe gaat het tot die tijd? De scenario’s voor vliegtuigbouwers, luchtvaartmaatschappijen, reizigers en het milieu. 

De Volkskrant logo'Vliegen is veel te goedkoop en dat is onhoudbaar'

De luchtvaartsector draait op subsidies en belastingvoordelen. Hou daarmee op, schrijft Bart de Koning. Zelfs de klant zal profiteren van duurdere maar eerlijke ticketprijzen.

NHNieuwsLuchtverkeersleiding nederland (lvnl) wil eigen fouten verborgen houden.

De redactie van NH Nieuws ontvangt veel steunbetuigingen nadat bekend is geworden dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dreigt met juridische stappen tegen de omroep.

Follow The MoneySchiphol matst overstappers en jij betaalt de rekening.

Als Schiphol een prostituee was, dan was KLM haar pooier. Bijna alle geldstromen op Schiphol, van de peperdure kopjes koffie tot een super-de-luxe bagagesysteem, komen ten goede aan het businessmodel van KLM. De economische meerwaarde daarvan lijkt beperkt.

Gezondheid BE

Vliegtuiglawaai is slecht voor het hart

Wonen nabij een luchthaven wonen slapen niet alleen slechter maar hebben ook een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en een beroerte.

Follow The Money

Deze geldstromen richting de luchtvaartindustrie zagen wij nog over het hoofd

Het onderzoek naar antwoord op de vraag wat een vliegticket zo goedkoop maakt, bood geen compleet overzicht van de wirwar aan geldstromen die in lucht opgaan. Daarom vroegen we hulp aan onze lezers: welke hebben we gemist?

Follow The Money

Econoom Manshanden: ‘Het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo’

Vorige week werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald.