De TelegraafCora van Nieuwenhuizen vertrekt per direct als minister

“Minister voor luchtvaartgroei” vertrekt. Opvolgster heeft direct een rechtszaak over luchtdossier.

De demissionaire minister van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft op 31 augustus 2021 aangegeven per direct te stoppen met haar werkzaamheden als minister en stapt over naar een commerciële baan in de energiesector.

Minister voor Luchtvaartgroei

De vertrekkende demissionaire minister kreeg buiten haar eigen partij de bijnaam ‘minister voor luchtvaartgroei’ omdat zij zich sterk maakte op te treden als uitvoerend orgaan voor de Schipholgroep en de KLM. Zij verdedigde de bizarre en onrealistische eisen van deze twee partijen en presenteerde een luchtvaarttoekomstvisie met uitsluitend groei-opties in een periode dat mondiaal minder wordt gevlogen de Wereld Gezondsheidsraad en tal van instellingen bewezen wat de vernietigende impact van het vliegen op ons klimaat is.
Zij zette zich onlangs actief in bij een lokale greenwash-operatie van Rotterdam The Hague Airport waarin een reeks zonnepanelen werd gepresenteerd als de milieuredders voor mens en natuur.
Van Nieuwenhuizen is de negende bewindspersoon van het kabinet Rutte-III die aftreedt voor het einde van de termijn.

Rotterdams belang

Cora van Nieuwenhuizen is partner van de Rotterdamse wethouder Bert Wijbenga, belast met ‘buitenruimte’. Er was een duidelijke binding tussen de minister en de Rotterdamse luchthaven. Haar echtgenoot was in 2018-2021 voor de VVD wethouder handhaving, buitenruimte, integratie en samenleven van Rotterdam en is sinds 2021 burgemeester van Vlaardingen en is dus vertrokken uit het Rotterdamse Stadhuis. Haar haast obsessieve inzet om ook Rotterdam The Hague Airport te laten groeien, komt hiermee tot een eind.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cora_van_Nieuwenhuizen

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cora_van_Nieuwenhuizen

Vol aan de bak

Demissionair staatssecretaris Barbara Visser (VVD) van Defensie zal de werkzaamheden van Van Nieuwenhuizen op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overnemen.
Barbara Visser heeft haar bureau nog niet ingericht of ze heeft zo goed als haar eerste rechtszaak als gevolg van het falende beleid van haar voorgangster op dat bureau liggen.
Omwonenden van Schiphol, verenigd in Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), eisen maatregelen die de overlast van het vliegverkeer terugdringen. Zij willen dat de Nederlandse overheid zich gaat houden aan de normen die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor vliegtuiglawaai adviseert.

Puinhopen ruimen

De BTV realiseert zich dat Barbara Visser wordt opgescheept met het puinhoopdossier ‘luchtvaart’. Natuurlijk is zij niet de persoon die onderzoekrapporten heeft laten wijzigen in het voordeel van de luchtvaart-branche en heeft zij niet een persoonlijke obsessie voor de luchtvaartgroei geëvangeliseerd. Daarom is dit voor haar een prima moment om te starten. Het kromme en achterhaalde beleid van haar voorgangster hoeft zij niet te verdedigen. Zij kan schoon schip te maken. Beter gezegd: puinruimen en zich aan de internationale wetten/akkoorden houden. Dat betekent dat de steeds luider wordende wens (lees: keiharde noodzaak) om de luchtvaart te laten krimpen nu als eerste optie moet worden uitgewerkt. De fel bekritiseerde groei-scenario’s door KLM en Schiphol ingefluisterd zijn zwaar achterhaald.
Verder moet Barbara geen graven in de vuilbak van haar voorgangster. Daar liggen tal van wetenschappelijke rapporten die aantonen dat luchtvaart-krimp niet ten koste gaat van de Nederlandse economie, maar juist beter is. Omdat deze bewijzen niet in het belang van de vertrokken minister waren, verdwenen zij.

Luchthavens sluiten

Ook zal zij zich serieus moeten gaan buigen over het fun-vliegveld RTHA, met nagenoeg alleen vakantievluchten. Economen hebben becijferd dat het sluiten van de luchthaven en het aanleggen van een park met woonwijk beter is voor de economie en mega-beter is voor de mens en het milieu.
Zij zou er goed aan doen om deze koers te kiezen. De problemen veroorzaakt door het (spotgoedkoop) vliegen kunnen nu eens op een objectieve en moderne wijze worden benaderd.

Einde chantage

De luchtvaartlobby chanteert de politiek al jaren met immense werkeloosheidscijfers als zij geen staatssteun meer krijgen of niet mogen groeien. Wanneer deze belofte wél waar zou zijn, is het verlies van die banen in de luchtvaartbranche geen dreiging meer. Het vrijkomen van banen door afslanking van zwaar gesubsidieerde sector houdt in dat er arbeidskrachten beschikbaar komen voor bedrijven die wel economisch gezond zijn. Het CBS heeft onlangs becijferd dat er meer vacatures zijn bij bedrijven die wél economisch gezond zijn, dan dat er werkzoekenden zijn. Wanneer er bij Schiphol (en RTHA) mensen moeten verdwijnen, kunnen zij direct met hun kennis en vaardigheden zinvol werk doen, en vaak beter betaald.

De BTV wenst Barbara Visser daarom veel sterkte met haar nieuwe aanstelling en zou graag eens kennis komen maken.

Bronnen:
Telegraaf, 31-08-2021 

RijnmondNieuws 31-08-2021

EenVandaag 01 september 2021