Rotterdam The Hague Airport 65 jaar: is duurzaam vliegen mogelijk?
De beleving rond de luchthaven gezien vanuit meerdere perspectieven.
Een hobbyist, die graag vliegtuigen kijkt, een medewerker van de luchthaven die niet buiten zijn bubble kan denken en geteisterde bewoners, die zien dat de luchthaven geen economisch nut heeft voor de regio in vergelijking tot de vervuiling en overlast. Je ziet ze allen voorbij komen in een video die Open Rotterdam produceerde.
Don Quichot
Het begeleidende artikel gaat hier nog eens verder op in. Daar wordt ook het GreenWash-projecthet RHIA van de luchthaven in geciteerd. Zij strijden als een Don Quichot voor een emissievrije luchtvaart. Wetenschappers hebben reeds bewezen dat de ingeslagen koers van het zoeken naar innovaties om het vliegen ‘schoon’ te maken onhaalbaar is voor de grootschalige commerciële vluchten. Ze zijn er vooral om de schijn op te houden dat de luchtvaart 'groen' bezig is.
Lees verder onder de video
Selectief bekeken
Opmerkelijk is dat promotors van de luchtvaart altijd slechts één aspect benadrukken. Zo is het in deze video 'handig' is om vanaf Rotterdam te kunnen vertrekken, of dat een grote stad een vliegveld nodig heeft. Met name het laatste argument is ernstig achterhaald. Beide argumenten gaan voorbij aan de schade die het met zich meebrengt. Voor een aantrekkingskracht van een metropool moet de omgeving unieke eigenschappen bieden die elders niet te vinden zijn: rust, ruimte, schone lucht nabij een stedelijk gebied. Het mag duidelijk zijn dat een pretvliegveld hier geen positieve bijdrage aan levert.
Verder wordt gekeken naar gebruik van de zeer kostbare synthetische kerosine. Los van de vraag of de markt bereid is zoveel extra te betalen voor deze brandstof, draag synthetische kerosine niet bij aan de reductie van geluidsoverlast, terugdringen van CO2 uitstoot of het produceren van ultrafijnstof. Het is slechts een mogelijk antwoord op minder gebruik van fossiele brandstof.
Elektrisch vliegen is de komende vijftig jaar alleen mogelijk met microvliegtuigjes over korte afstand (nu 2 personen, inclusief piloot, op termijn tot 10 personen, tot afstanden van minder dan 500 kilometer.) Het rijden met een elektrische auto over deze afstand zal sneller en goedkoper blijven. Grotere vliegtuigen met accu’s zullen zo zwaar worden dat ze niet meer van de grond komen, tenzij de passagiers en bagage achtergelaten worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Goed voor de regio
Het sluiten van de luchthaven, eventueel met behoud van de politie- en traumahelikopter is de beste oplossing voor alle partijen.
Economisch oninteressante vakantievluchten verdwijnen. Dit scheelt verbranding van miljoenen liters brandstof, dus ook synthetische brandstof. De uitstoot van CO2 wordt merkbaar gereduceerd, overlast wordt teruggebracht tot acceptabele proporties. De grond wordt economisch meer waard door 10.000 huizen te bouwen in een groene omgeving. De grond wordt geëxploiteerd door de Schipholgroep, die nu eindelijk winst kan maken zonder te vervuilen. Sluiting van de luchthaven is op andere plaatsen eerder succesvol toegepast en de winstpunten zijn enorm. Zie RotterdamCentralPark.nl
Bron: Openrotterdam, 1 oktober 2021