Greenwash: Over drie jaar duurzaam op waterstof vliegen vanaf Rotterdam
(maar het wordt niet goedkoop)
Vanaf Rotterdam The Hague Airport moet in 2024 de eerste schone vlucht op waterstof naar Londen gaan plaatsvinden. Doel is zelfs een commerciële emissievrije luchtroute tussen Rotterdam en Londen. Een wensdroom of werkelijkheid?
Duurzaam vliegen, het klinkt als de ideale oplossing voor onze niet aflatende drang om te vliegen. Na het in april gelanceerde plan voor een lijndienst met elektrische vliegtuigjes tussen vijf regionale luchthavens, volgt nu het idee om op waterstof te gaan vliegen tussen Rotterdam en Londen. Daarvoor hebben de Rotterdamse luchthaven, moederbedrijf Schiphol en de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) een contract getekend met ZeroAvia.
Dit Brits-Amerikaanse bedrijfje ontwikkelt een propellorvliegtuig met 20 stoelen, waarvan simpel gezegd de elektromotor wordt aangedreven door waterstof. De enige uitstoot die daarbij vrijkomt, is waterdamp. "Deze deal betekent dat je in slechts drie jaar tijd aan boord van een vlucht moet kunnen stappen en de reis van een uur tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland moet kunnen maken zonder je zorgen te hoeven maken over de impact op het klimaat”, zegt Sergey Kiselev, hoofd Europese zaken bij ZeroAvia.
Mijlpaal
Rotterdam Airport en het RHIA, die samen uiteenlopende innovaties voor schoner vliegen testen, zien de samenwerking als een nieuwe mijlpaal. ,,Een emissievrije vlucht van Rotterdam naar Londen is slechts het begin van duurzame luchtvaart”, stelt algemeen directeur Ron Louwerse van de luchthaven.
Op waterstof vliegen, gaat natuurlijk niet goedkoop worden.
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert
Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert is vliegen op waterstof ‘technisch niet onmogelijk’. Boeing bouwde in 2008 al een klein vliegtuig met samengeperste waterstof, maar de actieradius was gering. Waterstof is weliswaar licht, maar het is een gas en neemt dus veel volume in. En de compressietank waar het in moet, is zwaar. ,,Maar de afstand Rotterdam-Londen is natuurlijk niet heel groot, daarvoor hoef je geen volle tank aan boord te hebben”, zegt de docent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechnologie van de TU Delft.
Of je in 2024 ook al op commerciële basis kunt vliegen op waterstof, betwijfelt Melkert echter. ,,Dat lijkt me rijkelijk optimistisch”, zegt hij. ,,Ik kan me niet voorstellen dat je er geld mee kunt verdienen. Op waterstof vliegen, gaat natuurlijk niet goedkoop worden.” Toch deelt Melkert wel een pluim uit aan de deelnemende partijen. ,,De luchtvaart duurzaam maken, is heel lastig. Maar als je niks doet, dan gebeurt er ook niks. Het verdient lof dat ze deze stap nemen. Al zit het echte milieuprobleem bij luchtvaart wel op de intercontinentale vluchten en niet op de korte afstanden.”
‘Nog steeds heel veel lawaai’
Ook Alfred Blokhuizen, voorzitter van Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) plaatst kanttekeningen bij de waterstofplannen van de Rotterdamse luchthaven. ,,Het is het zoveelste voorbeeld van greenwashing. Een waterstofvliegtuig maakt gewoon nog steeds veel lawaai.” Hij ziet het vliegen op waterstof vooral als wensdenken. ,,In het persbericht staat ‘we werken aan een plan’. Dus er is nog helemaal geen plan. Er bestaat ook nog geen goed werkende waterstofmotor, misschien pas over tien jaar. En intussen neemt Transavia gewoon weer de volgende Boeing 737-800 in dienst en gaat er 20 jaar mee vliegen. Dat is de harde werkelijkheid.”
De eerder gepresenteerde plannen voor de elektrische lijndienst Power Up tussen vijf regionale luchthavens in Nederland, waaronder Rotterdam, zou in 2026 het daglicht moeten zien. Ook die inschatting lijkt universitair docent Melkert erg optimistisch. Volgens hem is ook hier sprake van een kleine actieradius van toestellen door grote en zware accu’s.
Bron: Algemeen Dagblad 28-10-2021
Lees ook: "weer groen plan van luchtvaart" en
Trein naar Glasgow
Naschrift redactie:
Zoals het onderzoekteam meldt: “Ze werken aan een plan”. Dit houdt concreet in dat er nog geen plan bestaat. De datum waarop een en ander moet zijn gerealiseerd is niets anders dan een wensdatum.
Joris Melkert meldt het ‘niet goedkoop’ wordt. Begrijpelijk, want de toestellen worden door de gastanks aanzienlijk zwaarder om een gelijke hoeveelheid energie mee te nemen als wat met kerosine wordt opgewekt. Verder zijn door internationale verdragen geen accijnsheffing of BTW over de kerosine. Zodra waterstof wordt gevlogen, wordt er in elk geval BTW geheven. Daarnaast kost het produceren van waterstof zeer veel energie. Simpel gezegd kost het maken van waterstof méér energie dan dat het opwekt. Deze kosten zullen ongetwijfeld worden doorberekend in de tickets.
- Op dit moment (oktober 2021) is het mogelijk om vanaf Rotterdam Centraal naar Londen te reizen per vliegtuig vanaf € 65,= . Hier gelden beperkingen tot bagage en komt transfer van en naar station er bij, alsmede de reistijd. Verder vooraf ruim inchecken.
- De Eurostar kost 55 Euro en rijdt van station naar station. Meer bagage mee en meer beenruimte. Kortere inchecktijd en totale reistijd 3,5 uur.
- Een vliegtuig op waterstof kan hier niet tegenop concurreren.