Discussie over Rotterdam Airport gaat niet meer liggen: ‘Tijden veranderen, dit vliegveld moet dicht’
Rotterdam heeft er met de discussie over Rotterdam Airport een verkiezingsthema bij. ‘We rusten niet voor het laatste vliegtuig hier vertrokken is.’
Verbaasd kijken een paar reizigers op, vlak voordat ze met hun rolkoffers de terminal van Rotterdam The Hague Airport binnenlopen. Amper tien meter verderop staan zo’n honderd demonstranten, van wie er twee verkleed zijn als boom, en veel anderen een spandoek of bod met een leus bij zich hebben. ‘Don’t make us sick for some tourist prick’, staat er. En: ‘Meer bijen, minder vliegen’.
Als je me dit een paar jaar geleden had verteld, had ik het niet geloofd - raadslid Jeroen Postma.
De manifestatie voor de deur van het vliegveld is georganiseerd door Extinction Rebellion, maar deze bijeenkomst is veel méér. Want er zijn ook zes politieke partijen aanwezig, waaronder liefst vier coalitiepartijen. ,,Als je me dit een paar jaar geleden had verteld, had ik het niet geloofd”, zegt raadslid Jeroen Postma. Hij kwam deze week met een initiatiefvoorstel om het vliegveld te transformeren tot een grote woonwijk. Even later klimt hij het podium op. ,,We rusten niet voor het laatste vliegtuig hier is vertrokken”, roept hij in de microfoon. De demonstranten juichen.
Sluiting
Maar GroenLinks is hier dus niet alleen. De aanwezigheid van de Partij voor de Dieren mocht je verwachten, maar ook de ChristenUnie is er, én de PvdA. Bij de vaststelling van het verkiezingsprogramma werd binnen de partij recent nog een flinke discussie gevoerd of sluiting van het vliegveld er wel in moest staan, maar nu spreekt PvdA-raadslid Dennis Tak klare taal: ,,Tijden veranderen. De luchthaven moet dicht.”
,,Tijden veranderen. De luchthaven moet dicht.” PvdA-raadslid Dennis Tak
Ook D66 is aanwezig, hoewel die partij (net als het CDA) niet voor sluiting is, maar voor krimp. Lijsttrekker Chantal Zeegers legt in haar toespraak uit dat ze een klein vliegveld voor zakelijk verkeer belangrijk vindt voor het vestigingsklimaat. Boegeroep is haar deel, ook al noemt ze het voorstel van Postma wel ‘een heel mooi plan’.
Met het voorstel van GroenLinks, dat door verrassend veel partijen werd ondertekend, heeft de campagne richting de verkiezingen in maart er in Rotterdam in één klap een thema bij. De ondertekenaars van het plan, die dus al uitgesproken voor sluiting zijn, hebben samen nu veertien zetels. Maar een nieuwe gemeenteraad zal over het plan moeten stemmen, en dan zullen de verhoudingen anders zijn.
En ook onder partijen die nu nog níet in de raad zitten maar daar waarschijnlijk wel gaan komen, speelt het thema. Nieuwkomer BIJ1 is zaterdag luid en duidelijk aanwezig, en kandidaat-raadslid Michantely de Jong laat er geen misverstand over bestaan: ,,Het is tijd om offers te brengen. Dit vliegveld moet dicht. De generaties vóór ons hadden dit al moeten regelen.”
Omwonenden zien het glunderend aan. Al veel langer vragen zij onder de naam Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast om sluiting, omdat ze last hebben van het geluid. Dat sluiting nu ineens een serieus politiek onderwerp is, komt door twee andere thema’s: de klimaatverandering, waar steeds meer mensen zich zorgen om maken, én de woningnood. Want het vliegveld neemt aan de rand van de stad 220 hectare in beslag, en daar is – aldus de plannenmakers – ruimte voor tienduizend nieuwe woningen.
Partijen
Intussen blijven andere grote partijen – met name Leefbaar Rotterdam en de VVD – voor behoud van het vliegveld. De verkiezingsuitslag in maart zal bepalen hoe de discussie verder gaat. Niet voor niets hing voor de terminal van het vliegveld zaterdag een groot spandoek, met de tekst ‘Wat kies jij in maart?', en twee stemvakjes: één met een duif, de ander met een vliegtuig. Wel of geen vliegveld in Rotterdam: de kiezer mag het zeggen.
Bron: AD, 18 december 2021
Gerelateerd: RotterdamCentralpark