Tweede Kamer weegt baten luchtvaart toch zwaarder dan stikstofproblemen
Ondanks de milieuproblemen die vliegen veroorzaakt, wil de Tweede Kamer niet aansturen op krimp van luchthaven Schiphol.
De rechtse fracties willen dat het kabinet ook de in financiële problemen verkerende regionale vliegvelden te hulp schiet. CDA en D66 lijken bovendien bereid hun strenge voorwaarden voor de opening van vliegveld Lelystad te heroverwegen.
Het eerste grote luchtvaartdebat in lange tijd maakt donderdag duidelijk dat de economische baten van de luchtvaart voor een Kamermeerderheid nog altijd zwaar wegen. De meeste fracties onderkennen dat Schiphol en de andere Nederlandse luchthavens significant bijdragen aan het stikstof- en klimaatprobleem, maar de oplossing daarvoor zien zij niet per se in een vermindering van het aantal vluchten.
Schiphol opereert sinds 2019 illegaal, omdat het geen geldige natuurvergunning heeft. Het kabinet gedoogt dit, omdat Schiphol het aantal vluchten anders fors moet verlagen. Schiphol heeft een vergunning aangevraagd, maar de maatregelen die de luchthaven wil nemen om de eigen stikstofuitstoot te compenseren zetten volgens juristen te weinig zoden aan de dijk. De luchthaven moet een nieuw compensatievoorstel aanleveren, met nieuwe stikstofberekeningen.
Uitgangspunten
Minister Mark Harbers (Infrastructuur) schreef woensdag aan de Tweede Kamer dat stikstofminister Christianne van der Wal en hij Schiphol een aantal ‘uitgangspunten’ hebben meegegeven voor het maken van die nieuwe stikstofberekeningen. GroenLinks en de Partij voor de Dieren willen donderdag van Harbers weten welke uitgangspunten dat zijn, omdat de Tweede Kamer anders niet kan controleren of de aannamen onder de nieuwe berekeningen kloppen. Harbers wil dat inzicht om juridische redenen echter nu niet geven.
GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger en PvdD-Kamerlid Lammert van Raan vragen Harbers het aantal vliegbewegingen op Schiphol per direct te beperken tot maximaal 400 duizend, totdat duidelijk is hoeveel stikstof de luchthaven mag uitstoten. ‘Als we niets doen, zit Schiphol binnen de kortste keren weer aan 500 duizend vliegbewegingen’, zegt Kröger. Harbers vindt een overhaaste verlaging van het vliegplafond voor Schiphol echter niet nodig, omdat het werkelijke aantal vluchten door de coronapandemie toch ver onder dat plafond zit.
D66-Kamerlid Raoul Boucke wil dat het kabinet de plannen voor een zesde landingsbaan (de tweede Kaagbaan) schrapt. Volgens hem moet ‘fysieke groei’ van Schiphol gezien alle milieuproblemen niet langer mogelijk zijn. PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop vraagt Boucke of D66 ook tegen groei van het aantal vliegbewegingen is. Dat is niet het geval, blijkt uit Bouckes ontwijkende antwoord. D66 wil, net als het CDA, de groei van het aantal vluchten niet categorisch uitsluiten. Beide partijen willen eerst de nieuwe stikstofberekeningen van Schiphol afwachten.
Versoepeling geluidsnormen
Coalitiegenoot VVD zet intussen in op een groei naar 550 duizend vliegbewegingen. Luchtvaartwoordvoerder Daniël Koerhuis wil ook de geluidsnormen rond Schiphol versoepelen, opdat gemeenten rond de luchthaven meer woningen kunnen bouwen. De geluidsoverlast moet volgens de VVD bestreden worden met gevelisolatieprogramma’s. Volgens de VVD’er tillen omwonenden minder zwaar aan geluidshinder dan aan het probleem dat hun kinderen geen woning kunnen vinden.
Harbers wil nog dit jaar een besluit nemen over vliegveld Lelystad. Coalitiepartners CDA en D66 hebben zich steeds op het standpunt gesteld dat ze alleen met de opening van de Flevo-luchthaven kunnen instemmen als er geen laagvliegroutes komen. Voormalig luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen heeft dat laatste ook meermaals toegezegd. Maar Harbers meldt de Tweede Kamer nu dat een oostelijke laagvliegroute (over Zwolle) onvermijdelijk is met het oog op de veiligheid in het luchtruim.
Concessies laagvliegroute
Hiermee geconfronteerd laten Boucke en CDA-woordvoerder Harry van der Molen nadrukkelijk ruimte om op dit punt concessies te doen. In het coalitieakkoord zijn geen harde afspraken gemaakt over het al dan niet accepteren van een laagvliegroute naar Lelystad.
VVD, CDA en PVV doen een dringend beroep op Harbers om gehoor te geven aan de noodkreet die vliegveld Groningen Airport Eelde (GAE) woensdag in het NRC liet afdrukken. In een advertentie vraagt de GAE-directeur de Haagse politiek Eelde langdurig te steunen om de toekomst van het financieel kwakkelende vliegveld te waarborgen. PVV’er en Limburger Dion Graus breekt een soortgelijke lans voor ‘zijn’ Maastricht-Aachen Airport. Harbers wil niets toezeggen, maar zegt het belang van de regionale luchthavens te onderkennen.
Bron: Volkskrant, 24 februari 2022,