Rotterdam The Hague Airport: overloopputje van Schiphol

Schiphol schrapt tal van vakantievluchten. De oorzaak is meervoudig: wanbeleid en onderbetaling van personeel maar ook: milieuproblemen.


Dick Benschop, directeur van Schiphol, heeft zijn bonus recentelijk opgestreken. Toch moest hij van zijn vakantie in Zwitserland terugkomen om in te grijpen in de chaos op ‘zijn’ Schiphol. Vele vluchten werden en worden geannuleerd.
Parralel is er de discussie over de enorme belasting die luchtvaart heeft op het milieu. Minister Mark Harbers (IenW) heeft 10% krimp op de luchthaven afgekondigd. De zogeheten carriers (de vliegmaatschappijen) zoeken naarstig naar andere mogelijkheden om hun vervuilende werkzaamheden voort te zetten. Corendon is de eerste die de weg naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wist te vinden en kon voor de zomerperiode 150 vluchten overboeken van Schiphol naar Rotterdam. De verwachting is, uitgaande van uitspraken van een woordvoerder van RTHA dat dit structureel zou kunnen, uitgaande van hun capaciteit.

Bewoners woest

De vereniging BTV-Rotterdam is hierover woest: Voorzitter Alfred Blokhuizen: “Waarom moeten wij de problemen van een ander opvangen? De overlast heeft hier al zijn grenzen bereikt”. Meerdere bewoners spreken schande over het egoïstische handelen van de luchthavendirectie op RTHA.

Alfred Blokhuizen

Hinderbeperking

De term ‘hinderbeperking’ is de laatste maanden door RTHA veelvuldig gebruikt. Steeds wordt beloofd dat de luchthaven zich tot het uiterste zal inspannen om onnodige hinder voor de omwonenden uit te sluiten. De enige zichtbare actie die de directie onderneemt is dat het zonder enig overleg met de bewoners doodleuk 150 overbodige vluchten laat vertrekken op nog geen 600 meter afstand van de woonwijken.

RTHA = Schiphol

RTHA is volledig eigendom van Schiphol. Dat houdt in dat aannemelijk is dat als de minister stelt dat Schiphol 10% moet krimpen, dat dit ook van toepassing is voor de luchthavens die deel uitmaken van de Schiphol-groep, waaronder Rotterdam The Hague Airport.

Rotterdam The Hague Airport

Zicht op realiteit

De luchtvaartindustrie is al jaren het zicht op de maatschappelijke realiteit kwijt. Door het manipuleren van media en politiek met onjuiste informatie heeft het zichzelf belangrijker gemaakt dan dat het is. Luchtvaart is uitsluitend bezig met groeiplannen en is totaal niet van plan iets serieus aan te pakken om hun aandeel in de milieuafbraak aan te pakken. In plaats hiervan verschijnen fantasierapporten voer duurzaam vliegen. Wetenschappers hebben inmiddels in de 2e Kamer aangetoond dat deze plannen niet haalbaar zijn. Ze dienen slechts als afleiding om de oude werkmethodes te blijven voortzetten.

Regionaal belang

Algemeen directeur van RTHA Ron Louwerse vertelde recentelijk dat de luchthaven zijn bestaansrecht ontleend omdat het voorzien in een regionaal belang voor Rotterdam. Vervolgens haalt het 150 vluchten uit Amsterdam op. Hiermee legt de directie meerdere feiten bloot:

  1.  Uitspraken van de luchthaven blijken keer op keer leugens te zijn
  2.  RTHA dient géén Rotterdams belang, maar belang van Schiphol
  3.  RTHA is het overloopputje va Schiphol, een soort 5e startbaan

Toekomstplannen

RTHA blijft onverminderd inzetten op toekomstplannen met méér vliegtuigen, langere openingstijden en het toelaten van extra ‘experimentele’ vluchten en het splitsen van geluidsruimte waardoor er meer ruimte zou vrij komen voor meer vliegtuigen.
De actie om 150 extra vluchten (structureel) toe te laten is de zoveelste schoffering van de bewoners en de bewonersvertegenwoordigers. RTHA maakt overduidelijk in het geheel niets te willen doen aan recht op rust van de bewoners.

Gepubliceerd: 18 juni 2022