Omwoners RHTA krijgen tijdelijk minder extra overlast
De bizarre extra groei in vliegbewegingen van en naar RTHA is tijdelijk wat minder.
Binnen de luchtvaart loopt het zomerseizoen van 1 april t/m 31 oktober. Daarna vervallen tal vakantiebestemmingen omdat deze in de wintermaanden economisch minder interessant zijn.
In het volgende kalenderjaar start per 1 april weer de zomerregeling. Een bijzondere en voor bewoners onacceptabele regeling is dat de luchthaven gedurende het winterseizoen aangeeft wat de capaciteit is op de luchthaven. Op basis hiervan worden ‘slots’ toebedeeld door de Lucht Verkeersleiding.
Ongebruikte capaciteit
Tevoren weet de luchthaven dat zij onvoldoende (vakantie)vluchten kunnen inplannen en sparen daarom de ongebruikte slots op. Deze overbodige mogen zij in de zomer toevoegen bij de capaciteit.
Essentie gemist
Met deze regeling wordt er voorbijgegaan waarom de luchthaven een beperking krijgt in het aantal slots. Het limiet is niet ingesteld om het vliegveld te plagen, maar om omwonenden te beschermen tegen extra overlast. Dit is een essentieel onderdeel. Doordat de luchtvaartlobby een ‘geitenpad-regeling’ in hun voordeel hebben kunnen fixen, krijgen de omwonenden in de zomer dus bovenop de overlast van het maximale aantal vluchten óók nog de overgebleven vluchten uit de winter over hun huizen. Ieder zinnig denkend mens weet dat dit gelegaliseerde misbruik is van de regels. Slots die niet zijn gebruikt in de winter dienen gewoon komen te vervallen.
De regeling waarbij kan worden overgeheveld heeft voor de reiziger een ander nadelig effect: er zijn méér reizen dan wat de capaciteit toe staat en dat veroorzaakt mede de totale chaos op de vliegvelden. Kortom, niemand heeft hier baat bij, behalve de luchtvaartindustrie zelf.
In het vakblad Luchtvaartnieuws wordt een kleine inzage gegeven in de uitwisseling van toestellen tussen de verschillende maatschappijen:
RTHA zwaait Canadese 737’s van TUI en KLM uit.
Deze week is het winterseizoen in de luchtvaart ingegaan, en dat betekent dat het op Rotterdam The Hague Airport een stuk rustiger wordt. TUI heeft haar bij Sunwing gehuurde 737’s teruggestuurd naar Canada, en de KLM-737’s die voor Transavia vlogen gaan vandaag terug naar Schiphol. Die extra capaciteit is nu niet meer nodig.
De twee 737-800’s van Sunwing (met de registraties C-FFPH en C-GNCH) vlogen ruim een half jaar lang voor TUI vanaf Rotterdam Airport, en waren herkenbaar aan hun oranjewitte kleurenschema. De inhuur verliep zonder grote problemen. Eén van de toestellen stond in september wel een paar dagen aan de grond in Boekarest na een birdstrike, maar dat lag niet aan het toestel zelf.
Foto: Luchtvaartnieuws-archief
De C-GNCH is zondag al naar Toronto vertrokken (met tussenstop in Quebec City), en maandag volgde de C-FFPH. Beide toestellen gaan binnenkort weer voor Sunwing vanuit Canada naar het Caribisch gebied vliegen. In Canada is juist de winter het piekseizoen voor vakantiemaatschappijen, omdat veel Canadezen dan de extreme kou in eigen land ontvluchten.
Transavia huurde deze zomer – overigens niet voor de eerste keer – een paar Boeing 737-700’s van KLM om de piekvraag naar vakantiereizen op te vangen. Daardoor waren er deze zomer volop KLM-blauwe toestellen op Rotterdam Airport te zien, ook al vliegt KLM zelf niet op die luchthaven, maar nu gaan ze weer terug. De laatste komt maandagavond laat op Schiphol aan.
Bron: Luchtvaartnieuws, 31 oktober 2022