Rotterdamse wethouder Karremans houdt vol
'Geen groei van vluchten Rotterdam The Hague Airport'
Is het toekomstplan voor Rotterdam The Hague Airport met eventueel een uitbreiding van het aantal vluchten acceptabel voor de stad of toch niet? De Rotterdamse gemeenteraad is verdeeld. De ene fractie ziet wel mogelijkheden om dan ook problemen als geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen door vliegtuigen aan te pakken, terwijl andere fracties vinden dat er veel minder gevlogen moet worden omdat anders de overlast alleen maar erger wordt.
De directie van Rotterdam The Hague Airport heeft de afgelopen maanden met diverse gemeenten, luchtvaartmaatschappijen en bewoners- en belangenorganisaties gesproken over de toekomst van het vliegveld. Uiteindelijk is er een toekomstvisie opgesteld, die uitgewerkt moet worden tot een definitief toekomstplan waar minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een besluit overneemt.
Belangrijkste hoofdpunten van het voorstel zijn dat het aantal vluchten van en naar RTHA mag toenemen, zolang er maar niet meer geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen komt. De groei kan volgens het vliegveld door het inzetten van stillere toestellen. Het zou gaan om maximaal 8.760 vluchten in 2035. De overlast voor omwonenden moet afnemen.
Rotterdam wil geen uitbreiding van vluchten
De Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans denkt er toch anders over. Na veel overleg met omwonenden, wijkraden en ook met de directie van het vliegveld is hij van mening dat er geen extra vluchten van en naar Rotterdam mogen komen. Karremans wil juist minder overlast. Raadsleden wilden woensdagavond tijdens het debat zeker weten of de wethouder zich aan zijn stevige uitspraken gaat houden of dat er toch nog ruimte voor uitbreiding was.
Karremans blijft bij zijn standpunt. Rotterdam wil dat de luchthaven meer doet om de vliegtuigherrie te verminderen. Er wordt nog te veel uitgegaan van een berekende overlast en niet van de belevenis van bewoner; de werkelijke hinder. Dat moet anders.
Bijvoorbeeld door 's nachts zo min mogelijk vluchten meer toe te laten. Dat betekent ook geen uitzonderingen voor zakenjets. Of In het weekend niet meer om 7:00 uur het eerste vliegtuig te laten vertrekken. Een boodschap die de bewoners goed doet.
Bart van Drunen van Leefbaar Rotterdam vindt dat er toch ook groei kan zijn als de geluidsoverlast niet groter wordt. Dat kan door met stillere vliegtuigen te vliegen. Maar de wethouder blijft bij zijn standpunt: "Groei kan niet zonder overlast. Meer vliegbewegingen geeft gewoon meer geluidshinder. Daarom ben ik niet voor uitbreiding van het aantal vluchten."
Andere raadsleden vroegen zich af of er dan niet beter voor krimp kan worden gekozen. Karremans: "Krimp is niet mijn doel. Ik ben voor minder overlast en kom daarom met een aantal maatregelen. Als dat tot minder zakenvluchten leidt, dan is dat maar zo. De overlast voor omwonenden moet afnemen".
Ultrafijnstof
Eerder deze week kwamen meer dan twintig omwonenden en vertegenwoordigers van organisaties naar het stadhuis om hun standpunten duidelijk te maken. Vooral de toespraak van een longarts en een kinderarts heeft veel indruk gemaakt op de raadsleden.
De centrale boodschap was dat luchtverontreiniging kan leiden tot longklachten, maar ook de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Juist kinderen zijn extra kwetsbaar voor schadelijke stoffen, zoals het ultrafijnstof. "Rotterdam bescherm je burgers en houdt de luchtvaart tegen", was het advies aan de gemeente.
Verschillende raadsleden willen nu dat de wethouder in zijn brief naar de directie van de luchthaven daar meer aandacht voor vraagt. Karremans heeft gezegd dat hij de waarschuwing goed heeft gehoord en dat er in een later onderzoek aandacht voor zal zijn.
'Geen slecht plan'
Leefbaar Rotterdam en de VVD vinden het vliegveld belangrijk voor de stad en zijn niet ontevreden met het toekomstplan zoals dat nu op tafel ligt. In tegenstelling tot de huidige afspraken kan er straks wel een maximum aan de groei worden opgelegd, is de conclusie.
VVD-raadslid Dieke van Groningen wil bij de minister lobbyen voor een extra plek in het land voor de traumaheli. Dat zou dan de druk op het Rotterdamse vliegveld wat verlichten. Verder kwam ze met een voorstel een fonds op te richten waaruit omwonenden geld kunnen krijgen om hun huis beter te isoleren.
RTHA moet verduurzamen
Het CDA-raadslid René Segers-Hoogendoorn wil stoppen met vluchten korter dan 2,5 uur. Op zulke afstanden is de trein het beste vervoersmiddel. Ellen Verkoelen van 50Plus vindt dat RTHA de meest duurzame luchthaven van Europa moet worden. Dat betekent stoppen met vakantievluchten en alleen nog maar inzetten op zakenvluchten in Europa. Omdat die afstanden niet zo groot zijn, kan er misschien op termijn wel elektrisch worden gevlogen. Of RTHA wordt de plek voor drones.
"Mooi verhaal", was de reactie van andere raadsleden. "Maar hoe ga je dat allemaal betalen?" Verkoelen zegt dat de plannen nog lang niet uitgewerkt zijn en dat daarna pas naar financiering wordt gekeken.
Bron: Rijnmond.nl, 8 december 2022