Rotterdam Airport voor tweede keer ooit boven de 2 miljoen passagiers
Het groeiend aantal reizigers van/naar RTHA heeft twee zijden.
Het luchtvaart ('fanmagazine') Luchtvaartnieuws spreekt er lyrisch over: "Het beste jaar ooit." (Overigens, die 2 miljoen reizigers zijn in de praktijk 1 miljoen instappers op de heenreis en dezelfde 1 miljoen die ook als uitstapper nóg eens verwelkomt worden.)
Zoals verwacht kan worden van een luchtvaartwebsite wordt het andere deel van de gevolgen niet niet te sprake gebracht: nog nooit was er zoveel overlastmeldingen over de luchthaven als in dit 'recordjaar'.
De groei van het aantal reizigers op Rotterdam The Hague Airport is prima te verklaren. Deze komt vooral omdat regionale vliegvelden, zoals RTHA, honderden vluchten heeft overgenomen van Schiphol. Daar werden dus minder passagiers afgehandeld. Het is een verschuiving geweest van passagiers binnen de Schipholgroep. De facto is binnen de Schipholgroep het aantal passagiers afgenomen.
De directie van de luchthaven die steevast communiceert dat 'Vele buren hebben in de loop der jaren een hechte band gekregen met Rotterdam The Hague Airport. Door met elkaar in gesprek te gaan, creëren we wederzijds begrip en een vertrouwensband. Dit willen wij graag behouden en zo samen met jou de toekomst in te gaan.'
Verondersteld mag worden dat met deze uitspraak niet wordt bedoeld dat er een toenemende groep buren is die vaker melding moet maken van de ondragelijke situatie door het afwikkelen van deze vele reizigers. Wanneer de directie het serieus meemt een vertrouwensband te willen creëren en samen de toekomst in te gaan, dan moet er nu serieus wat gedaan worden aan de overmatige overlast die dit vliegveld veroorzaakt. Plus de vervuiling door uitstoot van kankerverwekkende stoffen en CO2. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat dit niet realiseerbaar is door grotere vliegtuigen toe te laten waarvan wordt gesuggereerd dat deze stiller zijn. Wil de luchthaven in 2023 een echte goede buur worden, dan is het pure noodzaak om het aantal vluchten te laten afnemen en de omvang van de toestellen te beperken. Alle andere opties zullen tegendraads werken. De acceptatiegrens is ruimschoots overschreden. Tijd voor een stap terug naar 'normaal'.
Dit schrijft Luchtvaartnieuws:
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) kan terugkijken op een uitstekend jaar: de luchthaven gaat voor de tweede keer in haar historie boven de 2 miljoen passagiers uitkomen. Mogelijk wordt het zelfs het beste jaar ooit voor ‘Zestienhoven’.
Na elf maanden, dus tot eind november, zit de Rotterdamse luchthaven al op 2,023 miljoen passagiers. De verwachting is dat RTHA uiteindelijk, inclusief december, ruim boven de 2,1 miljoen uitkomt. Het lukte slechts één keer eerder om de grens van 2 miljoen reizigers te slechten.
In 2019, het beste jaar ooit en het laatste jaar voor de coronacrisis, verwerkte Rotterdam Airport 2,133 miljoen passagiers. Om dat record te verbreken zullen er in december dus minimaal 110.000 reizigers op de luchthaven moeten komen. De kans is groot dat dat gaat lukken.
De Rotterdamse luchthaven is daarmee veel sneller van de coronacrisis hersteld dan Schiphol, dat nog op ongeveer driekwart van het aantal passagiers uit 2019 zit.
‘Zestienhoven’ is daarbij wel enigszins geholpen doordat verschillende maatschappijen, waaronder TUI, Corendon, Air Malta en Norwegian, in de zomer vluchten verplaatsten van Schiphol naar Rotterdam door de capaciteitsbeperkingen als gevolg van het personeelstekort bij de security. RTHA kon daar nog slots voor beschikbaar stellen doordat de eerste maanden van het jaar als gevolg van corona vrij rustig waren. Maar ook zonder de vluchtverplaatsingen zou het een goed jaar zijn geworden voor Rotterdam Airport.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl, 23 december 2022