Algemeen dagbladWaddinxveen wil geen aanvliegroutes over het Gouwedorp

Stop met aanvliegroutes van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) over Waddinxveen.

Het Gouwedorp moet zich daarvoor met Zuidplas en Gouda sterk maken, vindt oud-wethouder en fractievoorzitter Martin Kraaijestein van PvdA/GroenLinks.

Omwonend?

Vroeger werd gesteld dat 'een aantal omwonenden' van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport enige last ondervonden van het vliegverkeer. Tijden zijn veranderd: het vliegverkeer is groter, zwaarder en intensiever geworden. Hierdoor is de definitie van 'gehinderde omwonenden' gewijzigd, blijkt uit dit artikel. Je kunt immers niet stellen dat Gouda of Waddinxveen naast de luchthaven ligt. Dit verhaal is illustratief voor de immense omvang van de overlast die dit (vakantie)vliegveld in de wijde omgeving veroorzaakt. Niet voor niets dat er totaal geen maatschappelijk draagvlak bestaat voor de plannen die de luchthaven heeft ontwikkeld om nóg meer vluchten te gaan uitvoeren.

Vliegtuigoverlast in beeld

Zienswijze

Het college van burgemeester en wethouders in Waddinxveen neemt volgende week dinsdag een besluit over een zienswijze met de beide buurgemeenten voor een nieuw luchthavenbesluit waarin veel meer vliegverkeer wordt toegestaan.

Volgens wethouder Albert Kerssies (wonen, PCW) wordt er bij het beoordelen en doorgronden van de plannen van de luchthaven goed met Gouda en Zuidplas samengewerkt om die van scherp gemeentelijk commentaar te voorzien.

Gezondheidschade

De aanvliegroutes over Waddinxveens grondgebied en de zorgen die er als gevolg daarvan zijn voor de gezondheid van de inwoners zullen dan ook nadrukkelijk in die gezamenlijke zienswijze aan bod komen, belooft de wethouder.

Eerder hebben de drie gemeenten al aangegeven dat de luchthaven zou moeten overwegen de groeidoelstellingen los te laten en het aantal nachtvluchten verder te laten afnemen. Ook zou moeten worden ingezet op het gebruik van vaste aanvliegroutes en meer stille vliegtuigen.

Bron: AD, 28 februari 2023