Reisbranche vooral bezorgd voor zichzelf
Airport Eindhoven moet binnenkort de startbaan renoveren.
Eindhoven Airport. foto: Eindhoven Airport
De tweede luchthaven van Nederland, Eindhoven moet het asfalt van de startbaan vervangen. Gedurende deze langdurige operatie zullen er maandenlang geen vluchten kunnen worden uitgevoerd vanaf dit vliegveld.
Frank Oostdam, topman van de reiskoepel ANVR, vreest dat de tijdelijke sluiting van Eindhoven Airport in moeilijkheden resulteert. Die moeilijkheden zijn deze keer niet voor de bewoners. Nee, die kunnen enkele maanden vrij ademen en rustig slapen. De ANVR is nu in rep en roer omdat het haar eigen belangen in het geding ziet komen. Immers, zo is de mentaliteit van de vliegindustrie, wanneer iemand anders last van het vliegen heeft, moet hij niet zeuren. Maar, als de vliegindustrie zelf ook maar iets in de weg wordt gelegd, dan is het paniek in de tent. Zo ook hier. De renovatie zou overigens niet vóór 2027 plaatsvinden.
Over de schutting
De ANVR topman heeft direct het geniale plan dat veel reizen maar moeten worden verplaatst naar andere vliegvelden, waaronder Rotterdam The Hague Airport. Kortom, de problemen worden over de schutting gegooid bij mensen die daar niet om vragen.
Wat heeft dat voor gevolgen?
Een weldenkend mens, stelt deze vraag met de omwonenden in het achterhoofd. Immers, de geteisterde bewoners krijgen – als dit door gaat- de ellende van een ander vliegveld over de schutting gekieperd. Toch denkt de reisbranche hier anders over. Frank Oostdam: “Ik besef dat dat makkelijker is gezegd, dan gedaan. Maar het kan niet zo zijn dat het probleem op het bordje van de reissector terechtkomt.” Kortom, de branche wil geen moeite doen. De burger mag barsten.
Verder zegt Oostdam dat Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport (MAA) gegadigden zijn binnen de Nederlandse landsgrenzen om eventueel vluchten van Eindhoven Airport over te nemen.
Dit zou inhouden dat de overvolle vliegvelden actief zouden werven om vluchten naar zich toe te trekken. Gemakshalve wordt vergeten dat meeste vliegvelden geen (geldig) Natuurbeschermingsvergunning hebben. Daarbij is de maatschappelijke discussie over het terugdringen van het aantal vluchten, ook op RTHA. Bovendien heeft RTHA nog steeds geen nieuw luchthavenbesluit (“operationele vergunning”) en worden de activiteiten gedoogd op basis van de situatie uit 2013. Het toevoegen van extra vluchten is in strijd met deze gedoogvergunning, tenzij het zelf vluchten schrapt.
Geen vergunning
In hoeverre is het ontbreken van de vergunningen een issue in de ogen van de ANVR? In het geheel niet. Die heeft alleen de vraag of deze vliegvelden wel genoeg capaciteit hebben om dit te realiseren. Niet alleen het maximaal aantal vliegbewegingen zou hierdoor mogelijk overschreden kunnen worden, ook is in de afgelopen jaren gebleken dat personeelstekorten op diverse luchthavens de kop op steken tijdens drukke periodes. Sommige maatschappijen besloten daardoor zelfs hun operaties te verplaatsen naar vliegvelden over de grens.
Een dergelijke uiting van een topman laat zien dat maatschappelijk bewustzijn niet in zijn woordenboek voor komt. Rekening houden met eigen portemonnee is het enige wat telt.
Bron: UpInTheSky.nl, 18 februari 2024