SchipholWatchGemeente Rotterdam loopt miljard euro mis door spotgoedkope grond RTHA

Rotterdam Airport pacht grond van de gemeente Rotterdam voor 12 cent (!) per vierkante meter per jaar, zo meldde FTM al in 2019.

Op het terrein van RTHA passen 10.000 nieuwe woningen (foto: pdok.nl)

Op het terrein van RTHA passen 10.000 nieuwe woningen (foto: pdok.nl)

Dat is pure staatssteun aan de vliegindustrie, want die grond levert even verderop 600 euro per vierkante meter op. Waarom komen Rotterdammers niet in actie?

Ook in 010 bestaat er grote behoefte aan woningen. De huur- en koopprijzen van bestaande én nieuwe woningen rijzen de pan uit. Op de plek waar nu een vervuilend vliegveld is gevestigd is ruimte voor tienduizend nieuwe woningen – huur en koop.

De Rotterdamse bewonersvereniging BTV heeft een kant-en-klaar plan liggen voor een groene stadswijk op de plek van het huidige vliegveld dat vrijwel uitsluitend vakantievluchten van Transavia faciliteert. Een groot deel van de gemeenteraad heeft zich al positief uitgesproken over die plannen.

Een appel en een ei

En toch gebeurt er niks in de stad van ‘niet lullen, maar poetsen’. Rotterdam The Hague Airport (RTHA), zoals het zichzelf pretentieus noemt, huurt het enorme terrein voor een appel en een ei van de gemeente Rotterdam en vervuilt ondertussen de bodem en veroorzaakt luchtvervuiling en geluidsoverlast.

Aan pacht heeft de gemeente in 2006 eenmalig een bedrag van 13,9 miljoen euro ontvangen. Daarmee kocht RTHA de pacht af tot respectievelijk het jaar 2100 (landzijde) en 2050 (luchtzijde). Omgerekend voor het 222 hectare grote terrein is dat 12 cent per vierkante meter per jaar.

Bebouwd met tienduizend nieuwe woningen en een gemiddelde erfpacht van 1.100 euro per woning, kan de pachtsom oplopen tot 11 miljoen euro per jaar. Tot 2050 is dat het duizelingwekkende bedrag van 286 miljoen euro en tot 2100 zelfs 836 miljoen euro.

Verkapte steun

Het verschil tussen beide bedragen is pure overheidssteun aan de vliegindustrie. Dat is verboden volgens de regels van de Europese Commissie die toeziet op eerlijke concurrentieverhoudingen.

Het bedrag loopt nog verder op omdat de bewoners van Rotterdam Central Park ook belasting zouden gaan betalen over de WOZ-waarde van hun woning. In de stad aan de Maas ligt dat rond de 70 euro per ton woningwaarde. Het zou, bovenop het pachtgeld, bij de huidige gemiddelde woningprijs van 440.000 euro nog eens 3 miljoen euro per jaar opleveren aan de stad. Tot 2050 is dat 80 miljoen euro, tot 2100 gaat het om 234 miljoen euro.

Voorbeeld WOZ beschikking

De WOZ-beschikking van een Rotterdamse burger (ingezonden door een lezer)
Opgeteld loopt de stad Rotterdam tot het jaar 2100 ruim een miljard euro mis door de grond onder het vliegveld zo goedkoop te verpachten aan de Amsterdamse Schiphol Groep.

Belemmering woningbouw

En daar houdt het niet op. Want RTHA belemmert ook nog eens de woningbouw in Rotterdam en omliggende gemeenten. Grof geschat staat het vliegveld de bouw van 20.000 woningen in de weg, in onder meer Rotterdam, Schiebroek en Lansingerland. Dat vertaalt zich in een extra derving van pacht- en OZB-inkomsten voor de gemeenten.

Het zou goed zijn als deze gemeenteraden gaan samenwerken om het vliegveld om te bouwen tot een groene woonwijk. Daarmee vloeit heel veel extra geld naar de gemeenschap, kan de woningnood worden bestreden en gaat tegelijkertijd de kwaliteit van de leefomgeving met sprongen vooruit door het wegnemen van de herrie en vervuiling van het vliegverkeer.

Zelf actie ondernemen

Als de gemeenten het lef niet hebben, dan kunnen omwonenden zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld via de BTV, de grootste vereniging van vliegveld-omwonenden van ons land. Voorzitter van die club is Alfred Blokhuizen, tevens voorman van SchipholWatch.

Desgevraagd ziet hij wel iets in het plan. “De Europese Unie is fel gekant tegen staatssteun en de spotgoedkope pachtprijs voor RTHA is eigenlijk niet anders te duiden dan verkapte subsidie aan de vieze vliegindustrie.”

Hij belooft de redactie van SW met het bestuur van de BTV in overleg te treden om deze misstand aan de kaak te stellen. “Als de gemeenten geen gehoor geven, kunnen we altijd nog naar de rechter stappen om te laten toetsen of hier de Europese regels worden overtreden.”

Bronnen:
SchipholWatch 9 maart 2024

Dagblad010, 10 maart 2024