AD OnlineEindhoven Airport maandenlang dicht: wat zijn de gevolgen voor Rotterdam?

Door de tijdelijke sluiting van Eindhoven Airport in 2027 zullen enorm veel vluchten moeten worden omgeleid naar andere luchthavens.

Eindhoven Airport foto Eindhoven Airport

Omwonenden van Rotterdam The Hague Airport maken zich zorgen over de mogelijke toename van het vliegverkeer, maar de luchthaven verzekert hen dat er geen ruimte is voor extra vluchten. Niet iedereen is echter overtuigd en sommigen hebben gedreigd met juridische stappen als het toch gebeurt.
Eindhoven Airport gaat over drie jaar dicht voor onderhoud aan de start- en landingsbaan. De eigenaar van de luchthaven, het Nederlandse Ministerie van Defensie, is van plan om grootschalige werkzaamheden uit te voeren, waaronder de installatie van een baanverlichtingssysteem, waardoor vluchten tijdens zware mist mogelijk zijn. Het definitieve schema wordt binnenkort bekendgemaakt. Gedurende deze periode zullen ongeveer 17.000 vluchten niet kunnen landen op Eindhoven.

Rotterdam: géén optie

Als gevolg daarvan zullen deze vluchten moeten worden omgeleid naar andere luchthavens in Nederland. De Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport is van mening dat Rotterdam The Hague Airport geen optie is voor Eindhovense vluchten. Het vliegveld heeft geen capaciteit over omdat het al op maximale geluidscapaciteit werkt. Alfred Blokhuizen, de voorzitter van de bewonersgroep tegen vliegtuiglawaai op Rotterdam Airport, benadrukte dit punt.

‘Iedere keer een reden’

,,Het lijkt me niet dat deze geluidsregels zullen worden opgerekt, want als dat gebeurt, dan is de beer los. Dan kan men iedere keer een reden verzinnen om de geluidsgrenzen op te rekken. Wij gaan daar bovenop zitten en zeer scherp monitoren. Als het toch gebeurt, dan stappen we naar de rechter.’’
Blokhuizen stelt dat Schiphol ‘nog lang niet aan zijn taks’ zit, maar dat betekent niet dat de vakantievluchten in 2027 dan maar op Schiphol moeten stijgen en landen. ,,Je moet de overlast niet naar een ander brengen. We moeten met z’n allen gewoon minder gaan vliegen. Laten we aan het klimaat denken, maar ook aan de omgeving.’’

Minder vliegen

Volledige geluidsruimte gebruikt

De vraag is of het realistisch is voor vakantiegangers om het vliegtuig te verlaten. "Het is realistisch dat mensen ook nadenken of ze altijd met het vliegtuig op vakantie moeten gaan. Moet onze leefomgeving worden opgeofferd voor mensen die op vakantie willen?" Een woordvoerder van Rotterdam The Hague Airport erkent dat de Rotterdamse luchthaven aan haar maximale capaciteit zit als het gaat om geluidsruimte. Ze erkent ook dat er veel gespeculeerd wordt over het verplaatsen van Eindhovense vluchten.
"Het verkeer op RTHA wordt beperkt door een maximale hoeveelheid geluid die vliegtuigen per jaar mogen maken, deze hoeveelheid geluid wordt bepaald door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op dit moment wordt de volledige geluidsruimte gebruikt en de verwachting is dat dit in 2027 niet zal veranderen," aldus de woordvoerder. "Er kunnen geen vluchten meer worden uitgevoerd vanaf Rotterdam. De overlast kan dus niet groter worden. Er is geen capaciteit meer. We moeten binnen de geluidsruimte blijven."

Bron: AD, 5 maart 2024