OpenRotterdam LogoOnvrede over besluit: RTHA ontsnapt aan natuurvergunning

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft ondanks het lange proces toch geen natuurvergunning nodig.

Politiek

Dat is besloten door demissionair minister Christianne van der Wal. Voorzitter van Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport, Alfred Blokhuizen, is niet te spreken over dit besluit. “Heel negatief dat onze overheid, die voor de burgers moet opkomen en voor onze gezondheid en welzijn, dit doet ten gunste van een verlieslijdend bedrijf.”

“Heel gek dat dit besloten is, want wij zijn onlangs nog naar de rechter gelopen in Arnhem wat betreft de natuurvergunning. Hier hadden we gelijk gekregen en nu hebben ze deze opeens niet meer nodig. Dat is gewoon raar”, zegt Alfred Blokhuizen.

In april kocht het vliegveld nog stikstofrechten op van twee boerderijen in de hoop hun kansen te vergroten op het verkrijgen van de vergunning. “De luchthaven heeft voor miljoenen aan boerderijen uitgekocht, zouden ze dat nu allemaal voor niks hebben gedaan?”, vraagt de voorzitter zich af. Hij denkt dan ook dat het puur een vertragingstactiek is: “Ze willen alle procedures maximaal oprekken, omdat het vliegbeleid voorrang heeft. Het commerciële belang van een verlieslatende luchthaven wordt voorgetrokken boven de gezondheid en welzijn van omwonende burgers.”

Wel heeft de minister besloten dat er een stikstofplafond moet komen. “Ik denk dat ze met die passage niet echt blij zijn bij RTHA, want nu zit er wel een enige rem op. Hier zullen de boeren erg blij mee zijn.”

De Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport blijft de komende tijd niet stil zitten. “Zodra we het besluit ondertekend aangeleverd hebben, gaan we er tegen in beroep. Onze advocaten zijn vandaag zelfs al samen gekomen”, vertelt Alfred. “Voorlopig kan het vliegveld doorgaan zoals ze al deden. Dat betekent overlast in de omgeving, ademhalingsaandoeningen bij kinderen en leerachterstanden door slaapverstoringen.”

Bron: Openrotterdam.nl, 17 juni 2024