Plan voor luchthaven Rotterdam verdient meer dan een middelvinger!’
Rotterdamse participatie bereikt een hoogtepunt met het plan ‘Ruim baan voor Rotterdam’, waarbij burgers een stadswijk ontwerpen ter vervanging van een luchthaven, gedreven door duurzaamheid en gemeenschapszin.
Die inzet verdient complimenten, maar wordt helaas door sommigen met een middelvinger begroet. Dat betoogt René Segers-Hoogendoorn, fractievoorzitter van het CDA Rotterdam.
Lezersredactie 31-08-24
Op 22 augustus presenteerden Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV), in samenwerking met ontwerpbureau Ziegler|Branderhorst en de economen Leo Bus en Walter Manshanden, het plan ‘Ruim baan voor Rotterdam’. In dit rapport, waarin een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) is opgenomen, neemt de nieuwe Rotterdamse stadswijk Noorderbos op papier de plaats in van Luchthaven Zestienhoven. Deze wijk levert op diverse manieren een positieve bijdrage: aan de water- en de bosopgave van stad en regio, aan het woningaanbod met 12.500 duurzaam gebouwde woningen en aan het creëren van werkgelegenheid, onderwijs, recreatie en duurzame mobiliteit. Het plan wordt gesteund door Urgenda: directeur Marjan Minnesma mocht de presentatie in de Euromast openen.
Participatie ten voeten uit
Inhoud en timing van het plan zijn relevant. Komend jaar worden namelijk de laatste stappen gezet op weg naar een eventueel nieuw luchthavenbesluit van de minister, waarmee de toekomst van de luchthaven voor de komende tien jaar zal worden vastgelegd. Op het juiste moment ligt er een volwaardig plan, iets waar de meeste partijen aan de Coolsingel al jaren om vragen, maar wat de luchthaven zelf niet levert. Extra interessant? Het plan komt voort uit een groep betrokken Rotterdammers. Participatie ten voeten uit, in een stad die kampt met een chronisch lage verkiezingsopkomst. Je zou denken dat de hele politieke scene van Rotterdam hier blij mee zou zijn en het plan serieus zou nemen. Niets is minder waar.
Hier het gebaar van "Leefbaar" zoals online gezet door AD-verslaggever Peter Groenendijk.
De presentatie werd door velen schuimbekkend beantwoord met een resoluut ‘nee’. Iedereen die bij de presentatie aanwezig was en/of liet noteren het plan interessant te vinden, wordt direct als ‘links’ bestempeld. Dat de presentatie werd geopend door Marjan Minnesma van Urgenda werkte waarschijnlijk als extra rode lap. Het ervaren gemeenteraadslid Benvenido van Schaik (Leefbaar Rotterdam) toonde zijn onvrede door kort na de presentatie, waar hij zelf niet bij was, een foto van zichzelf met zijn middelvinger omhoog op sociale media te zetten. Een reactie die je van een lid van de gemeenteraad niet verwacht.
Ben je vóór of tegen?
Deze reacties zijn niet nieuw, wel hardnekkig. De complexe politieke discussie over de luchthaven wordt zo iedere keer gereduceerd tot de vraag: ‘ben je vóór of tegen?’ De media doen hier helaas vaak aan mee. Hoe kun je een politiek standpunt innemen als je voor- en nadelen van verschillende vormen van ruimtegebruik niet tegen elkaar afweegt? Hoe zeg je ‘ja’ of ‘nee’ als je de maatschappelijke en economische waarde van een regionale luchthaven niet eerlijk afzet tegen ruimtegebruik en schade aan milieu en gezondheid? Hoe praat je over de toekomst van een luchthaven zonder serieus naar alternatieven te kijken?
Als CDA vragen wij al jaren om een eerlijke vergelijking tussen uitbreiding en krimp van de luchthaven. Simpelweg omdat we weten dat de ruimte voor onze luchthaven, zowel letterlijk als figuurlijk, beperkt is. De directie van de luchthaven heeft nog altijd niet de informatie geleverd die nodig is voor die eerlijke overweging. En ministers, gedeputeerden en wethouders forceren dit ook niet. Het enige volwaardige plan dat we nu hebben is ‘Ruim baan voor Rotterdam’. Een compliment voor de initiatiefnemers en een startpunt voor een nieuwe, zeer noodzakelijke, politieke discussie. Middelvingers achterwege gelaten.
René Segers-Hoogendoorn is fractievoorzitter van het CDA Rotterdam.
Bronnen: meerdere. Hier PZC, 31 augustus 2024
Bezoek de website ruimbaanvoorrotterdam.nl