SchipholWatchKlacht BTV over stelselmatig afwijken van vliegroutes

De afwijkingen veroorzaken veel overlast en zijn bovendien overbodig.

Overzicht van wijkingen in vertrekkende toestellen

Afwijkingen 2023 volgens meldingenrapportage DCMR. Elke vliegbeweging wordt voorgesteld met een dunne blauwe lijn.

De vereniging van omwonenden van Rotterdam Airport BTV dient een klacht in wegens het stelselmatig afwijken van voorgeschreven vliegroutes. De luchtverkeersleiding probeerde de bezwaren eerder af te wimpelen, maar moet de zaak nu serieus in behandeling nemen.

Volgens de BTV wijken piloten onnodig duizenden keren per jaar af van de routes die ontworpen zijn om de overlast van het vliegverkeer te minimaliseren. Daarmee veroorzaken ze overbodige extra overlast voor de omwonenden met als enige argument het winstbejag van vliegbedrijven.

Kortgeleden publiceerde de luchtverkeersleiding (LVNL) nog een filmpje waarin werd gesteld dat slechts bij uitzonderlijke omstandigheden van de routes mag worden afgeweken, bij voorbeeld als vliegtuigen elkaar wegens drukte in de weg zitten of als er sprake is van slecht weer. Maar uit een informatieverzoek dat de BTV deed bij de Inspectie Leefomgeving & Transport blijkt nu dat er juist veelvuldig en structureel wordt afgeweken van de geoptimaliseerde routes. Dat gebeurt steeds op het verzoek van individuele piloten.

Geluidsopnamen

Uit geluidsopnamen in de opgevraagde informatie bleek dat er in geen enkel geval sprake was van een afwijking wegens drukte of slecht weer. Het ging uitsluitend om het afsnijden van bochten, waarmee tijd en brandstof werd bespaard – puur financiële belangen.

Het gevolg van de afwijkingen is dat de vliegtuigen zeer laag over stadscentra en dichtbevolkte woonwijken vliegen. Daarmee is niet alleen sprake van extra en onnodige overlast, maar komt ook de veiligheid van bewoners in het geding, zo meldt BTV. “De meeste ongelukken gebeuren immers bij het opstijgen en landen.”

BTV wil dat LVNL een einde maakt aan het klakkeloos voldoen aan de verzoeken van de piloten die geen rekening wensen te houden met omwonenden. “Als piloten een routeafwijking aanvragen, staat LVNL dit vrijwel altijd standaard toe. Daarbij verliest de verkeersleiding de eigen richtlijnen uit het oog. ILT kan hier niet tegen optreden, omdat LVNL bevoegd is routeafwijkingen zelfstandig toe te staan of te verbieden.  Alfred Blokhuizen: “Maar het niet voldoen aan de eigen en gecommuniceerde regels is wat ons betreft een klacht waardig.”

Te lichtvaardig

Volgens de vereniging gaat de luchtverkeersleiding veel te lichtvaardig om met de eigen regels, ten koste van omwonenden.

Eerder wilde LVNL niet in gesprek met BTV over de belastende werkwijze en verwees het de vereniging naar het regionaal overleg inzake het vliegveld. Daar heeft BTV echter geen zetel en mag het geen vragen stellen of gesprekspunten agenderen.

“Ons rest nu niets anders dan officieel een klacht in te dienen. We hopen dat LVNL medewerkers zo instrueert dat onnodige routeafwijkingen niet langer worden getolereerd.”

Afwijkingen 2023 volgens meldingerapportage DCMR

Afwijkingen 2023 volgens meldingenrapportage DCMR

Bron: SchipholWatch, 17 september 2024.