In Rotterdam, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Zevenhuizen trokken omwonenden in vergelijking met 2023 minder aan de bel bij de Milieudienst Rijnmond (DCMR). Maar in andere gemeenten of wijken zijn sommige bewoners er echt klaar mee.
Neem bijvoorbeeld Capelle aan den IJssel. Daar is het aantal meldingen met maar liefst 58 procent gestegen: van 5232 (2023) naar 8289 (2024). De forse toename heeft te maken met slechts een handvol adressen, legt een woordvoerder van DCMR uit.
Windrichting
Die paar huishoudens zijn niet de enige die meer overlast ervaren van vliegtuigen in Capelle aan den IJssel. De Bewonersvereniging tegen Vliegtuigoverlast (BTV) ziet het aantal leden uit de gemeente toenemen. "We hebben het aantal leden in Capelle van 60 naar 150 zien stijgen. Het aantal meldingen heeft niet met specifieke vliegtuigbewegingen te maken. Het heeft vooral te maken met de windrichting", vertelt een woordvoerder van de belangenvereniging.
De Capelse wethouder Sjoerd Geissler vindt het vervelend voor de inwoners als zij overlast ervaren. "Wij spannen ons juist in om overlast te verminderen. Dat lukt ook goed, zoals blijkt uit andere cijfers van DCMR. Deze data gaan wij verder analyseren en kijken hoe het komt dat er meer meldingen zijn. We weten dat het om een aantal adressen gaat."
In 2019 telde Capelle aan den IJssel nog 1781 registraties over Rotterdam Airport. Vijf jaar later gaat het dus om bijna een vervijfvoudiging. Ook in Krimpen aan den IJssel en in Rotterdam-Overschie zijn enkele adressen verantwoordelijk voor stijgende aantallen, blijkt uit de rapportage.
Tientallen huishoudens
In het totale aantal meldingen in 2024 is dat ook terug te zien. Het aantal meldingen over overlast van vliegtuigen van en naar RTHA daalde met 14 procent naar 134 duizend (gemiddeld 367 per dag) en het merendeel van de reacties kwam uit 39 huishoudens. Die waren verantwoordelijk voor 55 procent van de overlastmeldingen. Uitgesplitst betekent het dat die 39 huishoudens gemiddeld vijf meldingen per dag doen. De overige 1896 huishoudens kwamen tot een gemiddelde van 32 meldingen per jaar.
Vereniging BTV-Rotterdam
Vereniging BTV-Rotterdam hierover: De directie van de luchthaven én de vliegfanaten gebruiken graag deze getallen om aan te geven dat slechts een 'paar mensen' notoire zeurpieten zijn. Dit valt in de praktijk reuze mee, want zij maken slechts gemiddeld 5 meldingen per dag, terwijl het aantal overlastgevende toestellen dat over hun woongebied raast een veelvoud is.
Verdubbeling
Opvallend is het toegenomen aantal klachten in deze regio over vliegtuigen die van en naar Schiphol vliegen. Dat zijn cijfers die wel worden bijgehouden door DCMR, maar uiteraard niet voor RTHA worden meegeteld. Het totaal aantal klachten over vluchten van en naar Schiphol verdubbelde tot 18 duizend.
Mensen die last hebben van vliegtuigen kunnen een klacht indienen bij DCMR. Tegenwoordig mag per huishouden één klacht per vliegtuig worden ingediend. Tot 2022 waren dat er nog twee. Ook moet de klacht binnen drie werkdagen worden ingediend. Vroeger kon iemand een lijstje per maand bijhouden en het totaal dan in één keer versturen. Dat maakt in beide gevallen een verschil.
De meeste meldingen over RTHA blijven uit de ochtend komen als tussen 7 en 8 uur de eerste vluchten vertrekken. Ook het laatste uur (22-23 uur) voor het nachtslot op RTHA blijft voor veel overlast zorgen.
Traumaheli
Andere belangrijke zaken uit de rapportage zijn onder meer dat de traumahelikopter weer meer werd ingezet: 634 keer, oftewel 5 procent meer dan vorig jaar.
Ook is gebleken dat het gemeten geluid hoger uitvalt dan de berekeningen bij de punten Schiedam en Bergschenhoek. De verschillen blijven nog binnen de 1 dB, al kan dat voor de geluidservaring een groot onderscheid maken.
Inspectie
Ook de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) is deze week met rapport over 2024 gekomen. De inspectie heeft geen overschrijdingen van de geluidsgrenswaarden geconstateerd.
Wel kreeg Corendon een waarschuwingsbrief vanwege overtreding van de regels. Een vlucht van maatschappij landde tussen 00:00 en 01:00 uur in de nacht, wat niet mag.
Verder houdt de inspectie in de gaten of de vliegtuigen zo min mogelijk over bewoond gebied vliegen. Daarvoor moeten de piloten zich aan vastgelegde vertrekroutes houden. Die controle leverde 163 afwijkingen op. Een vliegtuig van Pegasus Airlines hield zich niet aan de regels. Daarvoor kreeg het bedrijf een waarschuwing.
Werkelijke oorzaak daling meldingen
De BTV Rotterdam begrijpt maar al te goed waarom er minder meldingen zijn geweest in het afgelopen jaar. Er zijn minder (grote) vliegtuigen van en naar dit vliegveld gegaan. De stijging in het aantal passagiers is gekomen door de toestellen een hogere bezetting te geven.
Daarnaast wordt vanuit de luchthaven actief gewerkt om de melders te ontmoedigen zich bij de DCMR te beklagen. Zoals beschreven mag van een heel gezin maar één melding per vliegtuig worden gedaan. Een verzorgingstehuis of een studentenflat kan tientallen unieke klachten opleveren, maar deze worden geteld als 1. Tot voorheen konden de slachtoffers van vliegtuigoverlast hun meldingen op papier verzamelen en eens per 3 weken de meldingen doorgeven. Deze termijn is plots gewijzigd naar 3 dagen. Dit zorgt er ook voor dat de website van de DCMR regelmatig onbereikbaar is door overbelasting. Tot slot zijn gebruikers in verwarring gekomen omdat de meldingsportal is verhuisd. Wie de oude website gebruikt krijgt een foutmelding. Wie de nieuwe website wél kan vinden moet eerst (eenmalig) een account aanmaken. Al deze maatregelen hebben er effectief voor gezorgd dat het aantal meldingen is afgenomen.
De kromme logica die de luchthavendirectie graag volgt dat er minder meldingen zijn, dus dat de overlast daarom meevalt is niet onderbouwd. Om die reden blijft de BTV Rotterdam oproepen om overlastmeldingen te doen.
Bron: Rijnmond.nl, 5 maart 2025