Featured

‘Maar 131 werknemers op Airport’

Schermen met extra werkgelegenheid is een drogrede

dichtbij-jan-2015Het persbericht van BTV was duidelijk. Rotterdam The Hague Airport (RTHA) probeert eigen status te verhogen door te claimen dat er twee en half duizend werknemers in dienst zijn van dit vliegveld.

Grondig onderzoek van de BTV toont onomstotelijk aan dat deze cijfers erg discutabel zijn.
Uit eigen jaarrapportage van moedermaatschappij Vliegveld Schiphol bleek dat het ‘slechts’ 131 werknemers zijn. Het verschil tussen 2500 en 131 is enorm. Allicht heeft de directie van het vliegveld een creatieve rekenmethode gebruikt om ook parttimers en freelancers mee te tellen die bij omliggende willekeurige bedrijven rondom het vliegveld werkzaam zijn. Het is niet voor niets dat RTHA een nieuw masterplan heeft ontwikkeld om HerautOnlinemeer kantoorpanden te bouwen voor verhuur aan externe bedrijven.
De gehoopte toekomstige bedrijven kunnen weer meegeteld worden als arbeidsplaatsen van RTHA. In de praktijk is dat niet zo. Enkele honderden meters verder staat in industriewijk Rotterdam Noordwest en Rotterdam-Spaansepolder vele duizenden vierkante meters kantoorruimte leeg. Wanneer RTHA de gelegenheid krijgt om meer kantoorruimtes te bouwen, al dan niet gesubsidieerd, zal dat direct de oorzaak zijn voor verdere leegstand elders in de stad.
Samengevat komt het er op neer dat RTHA een geldverslindend ambitieus nieuwbouw project heeft ten koste van bestaande bedrijfshuisvesting. In tijden van bezuiniging zou Gemeente Rotterdam moeite moeten doen om bestaande leegstand te bestrijden en zich te distantiëren van pretentieuze nieuwbouwplannen die gedoemd zijn te mislukken.

Bron: Dichtbij, 6 januari 2015

Andere bron: De Heraut / Herautonline 7 januari 2015
Lees hier de online krant (pag 12)