Featured

Rotterdam-The-Hague-AirportPERSBERICHT: BTV rectificeert vraaggesprek met vertrekkende directeur RTHA.

In het Algemeen Dagblad stond afgelopen zaterdag een vraaggesprek met vertrekkende directeur van Rotterdam The Hague Airport, de heer Wollondeck.

Bestuur van de BTV zag zich genoodzaakt dit persbericht uit te sturen om in het gesprek genoemde onjuistheden te corrigeren.

Lees hier het BTV-persbericht als PDF. / Lees hieronder de oorspronkelijke tekst:

Rotterdam, 30 november 2015.
PERSBERICHT
Reactie BTV op interview met dhr. Wondolleck van RT HA. Afgelopen zaterdag werd een interview met de heer Wondolleck, directeur van vliegveld Rotterdam the Hague Airport (RTHA), in het AD geplaatst, ter gelegenheid van diens afscheid.
De BTV is van mening dat hierin een aantal onjuistheden zijn weergegeven. De heer Wondolleck vergelijkt RTHA graag met de (grotere) Flughafen Hamburg.

  1. Het aantal vliegbewegingen in Hamburg vertoont echter een dalende tendens. In tegenstelling tot RTHA, dat de laatste 17 jaar 246% meer passagiers is gaan vervoeren. Bovendien bedraagt het aantal vliegbewegingen in Hamburg de helft tot één derde van hetgeen de heer Wondolleck in dit interview stelt. Desondanks zijn daar de laatste 2 jaar ook meer dan 4.000 klachten geregistreerd.
  2. Hamburg ligt 8,5 km van het centrum. RTHA 3 km. Daardoor veroorzaakt RTHA in Rotterdam en andere gemeenten veel meer overlast over een veel groter dicht bebouwd gebied, dan Hamburg.
  3. In Hamburg is 36% van de passagiers zakenreiziger. RTHA, dat zich graag als zakenluchthaven afficheert, heeft nog geen 10% van de passagiers als zakenreiziger. Hamburg komt veel dichter in de buurt van een zaken luchthaven, maar noemen wij nog steeds geen zakenluchthaven omdat de meeste passagiers ook hier toeristen zijn.
  4. Overlast van RTHA. De heer Wondolleck stelt dat de geluidszone niet om echt geluid gaat. Hij vergelijkt het vertrek van een vliegtuig met de beroemde of beruchte druppel in een emmer. DCMR meet regelmatig bij vertrek van een vliegtuig in bebouwd gebied tussen de 85 en 90 dB. Dat zijn echte meetwaarden. Bij vertrek produceert een groot vliegtuig daarnaast net zoveel fijnstof als 1000 vrachtauto’s. Deze meetwaarden kunnen tot 10 km afstand worden vastgesteld blijkt uit wetenschappelijk onderzoek op Schiphol.
  5. Dhr. Wondolleck dicht RTHA een kleine 2 mln. passagiers toe. Dat zijn er 1,7 mln.
  6. Dhr. Wondolleck stelt dat het bij RTHA nu gaat om gemiddeld 2 vluchten per uur, en dat er met de voorgenomen uitbreiding gemiddeld 1,3 vlucht per uur bijkomt. Het aantal vluchtbewegingen is veel hoger dan de heer Wondolleck stelt. De luchthaven heeft 365 x 16 uur = 5840 openingsure n. Er zijn 49.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Dat is gemiddeld 8,5 (49.000 : 5.840) vliegbewegingen per uur. Dat is nu al 4,5 keer zo hoog als de heer Wondolleck stelt.
  7. Bovendien gaat het niet alleen om gemiddelden per uur, maar (nu en straks) juist ook om de piekuren, bijv. tussen 7 en 8 uur en 22 en 23 uur, waarin het nu al gaat om veel meer vluchten per uur, hetgeen je in de klachtenstatistieken ook goed terugziet.


De heer Wondolleck heeft ongetwijfeld vele capacite iten en de BTV wenst hem veel succes bij zijn toekomstige functie. Maar de BTV meende dat het noodzakelijk was om bovenstaande feiten toe te voegen.