'Het lijkt erop dat het sentiment zich tegen de luchthaven keert'
"Vanochtend, tien over zes! Om gek van te worden," roept Ria van Leeuwen uit Bergschenhoek tegen een kennis. "Vreselijk", zegt zij hoofdschuddend. "En dan dat kleine vliegtuigje dit weekend, er kwam geen einde aan, hebben jullie dat ook gehoord?"
Zomaar een gesprekje tussen leden van de BTV, de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast. Vorige week had de BTV haar jaarlijkse ledenvergadering in De Castagnet in Rotterdam-Schiebroek.
De BTV bestaat als sinds 1985, maar de laatste maanden en weken zit de bewonersvereniging in de lift. Het ledental vliegt omhoog sinds Ron Louwerse, de nieuwe directeur van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) de groeiplannen voor het vliegveld ontvouwde, eerst via een kranteninterview maar vorige week ook officieel. "Sindsdien schrijven we elke dag nieuwe leden bij", meldt BTV-penningmeester Rem Koolhaas. "En niet alleen uit Rotterdam, Schiedam en Lansingerland, maar ook uit Zuidplas, Pijnacker, Delft... We hebben zelfs een lid uit Rockanje."
HAMER
Hubert van Breemen neemt de voorzittershamer over van Letty Bekedam, en vervolgens wordt er stevig gepraat over de plannen van en rond de lawaaiige buurman RTHA. Bert Romein uit Bergschenhoek ergert zich aan de 'apathische' houding van de meeste omwonenden. "We zouden moeten flyeren en handtekeningen op moeten halen", zegt hij. "En meer een vuist maken in de media." Anderen maken zich zorgen over fijnstof en ultrafijnstof. "Geluidshinder is vervelend maar ultrafijnstof is gewoon gevaarlijk. Daarom moeten we samen optrekken met de mensen die tegen snelweg A13/A16 protesteren," vindt iemand.
ULTRA FIJNSTOF
Van Breemen vertelt dat over drie weken meer duidelijk wordt over dat ultrafijnstof en hoe gevaarlijk dat mogelijk is. Ook vertelt hij over drie groeiscenario's waar RTHA op studeert, variërend van een nul-model tot een model dat flinke groei voorstaat. "Maar wij willen een vierde scenario. Een krimpmodel. Tien of twintig procent mínder vliegtuigen dus. RTHA zou een zakenvliegveld zijn. Nou, je kunt niet én naar Londen én naar Split willen vliegen. Meer toeristenvluchten? Prima, maar dan minder zakenvluchten. Voor het Rijk is groei van RTHA geen prioriteit, daar wordt ingezet op Schiphol, Eindhoven en Lelystad. Het is aan de regio om te beslissen of RTHA mag groeien. En het lijkt erop dat het sentiment zich tegen de luchthaven keert", besluit Van Breemen. Die opmerking wordt half instemmend, half argwanend door de BTV-leden begroet.
HETE HANGIJZERS
Rond vliegveld RTHA spelen momenteel drie hete hangijzers, die samen de gemoederen bezig houden. Allereerst is het Rijk bezig met herziening van het Luchtvaartbesluit. Dat gaat onder meer over de vraag waar het Rijk geld gaat steken in de ontwikkeling van vliegvelden. Nog voor de zomer moet staatssecretaris Dijksma met een opzet komen, maar vooralsnog wordt er alleen gesproken over groei van Schiphol, Eindhoven en Lelystad. Als RTHA wil groeien, dan is dat volgens Dijksma geen rijkskwestie.
Als tweede is de stad Rotterdam tegelijk bezig met de herziening van het bestemmingsplan. Hoewel buurgemeenten Rotterdam vragen daarmee te wachten tot het Luchtvaartbesluit bekend is, wil Rotterdam toch ruimte scheppen voor meer bedrijvigheid op en rond het vliegveld.
Het derde aspect dat voor onrust zorgt is de ambitie van het vliegveld zelf. De nieuwe directeur Ron Louwerse liet in een interview al horen dat hij RTHA flink wil laten groeien, en vorige week kwam de officiële bevestiging van die plannen.
SCHRIK
In tien jaar tijd wil het vliegveld er minstens tien bestemmingen bij, en 2,9 miljoen passagiers per jaar. Nu zijn dat er net geen 1,7 miljoen. Wat omwonenden en buurgemeenten vooral schrik aanjaagt is dat het vliegveld nu al laat weten dat er met al die groeiplannen niet aan de geldende milieunormen voldaan kan worden.
door: Willem van Altena