Meer vliegtuigherrie in Rotterdam door drukte Schiphol
Inwoners van de Rotterdamse wijk Schiebroek worden gek van de opstijgende vliegtuigen. Na vertrek van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) vliegen ze steeds vaker rakelings over de woonwijk.
Dit wordt verklaard als 'een noodgreep' omdat het luchtruim te druk bezet is met vluchten vanaf Schiphol.
Woensdagavond debatteerde de Rotterdamse gemeenteraad over mogelijke uitbreiding van het vliegveld. Inwoners van Schiebroek vrezen een verdere toename van de overlast. Richard Abbenhuis (47) van actiegroep Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) wordt al jaren iedere ochtend om zeven uur wakker van overvliegende vliegtuigen. ‘De situatie is onhoudbaar. Als het aantal vluchten verder toeneemt, ga ik hier weg.’
Abbenhuis verhuisde tien jaar geleden naar Schiebroek maar heeft pas sinds drie jaar echt last van het vliegveld. Het aantal vluchten nam in die periode amper toe. De overlast wordt veroorzaakt door de groei van Schiphol. Om niet in het drukke luchtruim van de nationale luchthaven te komen, moeten toestellen soms scherp naar rechts afbuigen. Ze vliegen dan laag over de woning van Abbenhuis, nog geen kilometer van de startbaan.
Meer klachten
Cijfers van de Rotterdamse milieudienst DCMR bevestigen de toename van de overlast. In 2013 werden zesduizend klachten ingediend vanwege geluidsoverlast door vliegtuigen, in 2016 bijna veertienduizend. De afgelopen maanden namen de klachten nog verder toe. Volgens RTHA komt dit door onderhoudswerkzaamheden aan de Kaagbaan op Schiphol waardoor Rotterdamse vluchten vaker een andere vluchtroute volgen.
Abbenhuis: ‘Het afwijken van de route is niets nieuws. Vroegen zagen we hier nooit vliegtuigen, sinds een jaar of drie vliegen ze recht boven ons huis.’ De luchtverkeersleiding van Schiphol wil niet bevestigen dat ook voor de werkzaamheden op Schiphol al werd afgeweken van de vluchtroutes. Uit een onderzoeksrapport uit 2014 in opdracht van RTHA blijkt echter dat in 2013 60 procent van het opstijgende vliegverkeer vanuit Rotterdam een andere route vloog.
Verdubbeling passagiers
Ondanks de toenemende herrie heeft RTHA de ambitie het aantal passagiers te verdubbelen tot drie miljoen per jaar. Het Rotterdamse stadsbestuur steunt het vliegveld vooralsnog niet. In een conceptadvies aan demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu spreekt zij zich uit tegen verdere uitbreiding van de geluidsruimte van het vliegveld. Dit advies wordt woensdagavond besproken in de gemeenteraad.
Abbenhuis vreest voorlopig meer overlast. ‘Ze willen de helikoptervluchten verplaatsen waardoor er binnen de geluidsgrenzen toch 25 procent meer vluchten mogelijk zijn. Het Rotterdamse vliegveld is het enige in Nederland dat zo dicht bij een woonwijk ligt. Nog meer vluchten hier kan gewoon niet. Ook niet vanwege de veiligheid.’
BRON:
Randstad Vandaag,
Nieuws van de Postacademische Deeltijd Opleiding Journalistiek (PDOJ)